مشهد

مشهد با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شود

شهردار مشهد با انتقاد از رنگ‌آمیزی شهر با چند رنگ محدود گفت: اینکه در سال‌های گذشته به ۲ تا سه رنگ برای رنگ‌آمیزی شهری بسنده می‌شد، جای بازنگری دارد. باید از رنگ‌های شاد بیشتری در رنگ‌آمیزی شهری استفاده شود تا پل‌ها و فضاهای شهری زیبا و نشاط‌آور باشد.

سید عبدالله ارجائی در جلسه هماهنگی شهرداری و متولیان جشنواره بین‌المللی هنری‌های شهری مشهد که یکشنبه، ۲۱ آذر، در شهرداری مرکز برگزار شد با بیان اینکه باید به مفاهیم مرتبط با حضرت ولی‌عصر(عج) در بخش گل‌آرایی و المان‌های شهری توجه شود، اظهار کرد: امسال به‌دلیل هم‌زمانی نیمه شعبان و عید نوروز بهاری استثنایی را در پیش داریم. این هم‌زمانی بهار طبیعت و میلاد امام زمان(عج) باید بهانه‌ای باشد تا شهر را غرق در شادی و نور کنیم.

وی با بیان اینکه انتظار بیشترین تعامل مردمی را در آثار داریم، ادامه داد: باید از عناصر محرک و ایجاد کننده انگیزه برای ارتباط‌گیری مردم با المان نوروزی استفاده شود.

ارجائی با اشاره به اینکه جشنواره هنرهای شهری مشهد یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهرداری است، تصریح کرد: نهایت هماهنگی، تعامل و کارسازی در این زمینه مورد انتظار است و همه بخش‌های شهرداری باید پای کار بیایند تا بهاری متفاوت داشته باشیم. همه معاونت‌ها در اجرای هرچه بهتر این جشنواره باید اهتمام جدی داشته باشند، زیرا این جشنواره از برنامه‌های اصلی شهرداری مشهد است.

المان‌ها باید هویت مشهدالرضایی داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های نوروز ۱۴۰۱ آغاز برنامه‌های اجرایی طراحی‌شده در دوره ششم مدیریت شهری است. بنابراین رویکرد ما باید در این زمینه مشخص باشد، زیرا این برنامه اولین پیامی است که مدیریت شهری مشهد به مردم می‌دهد. بر این اساس همه المان‌ها باید رابطه‌ای مشخص با هویت شهر داشته باشند. المانی که به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم به هویت شهر نمی‌پردازد، المان مشهدالرضا(ع) نیست.

شهردار مشهد با بیان اینکه پیوست رسانه‌ای قوی ملی و بین‌المللی مورد نیاز است، گفت: در این‌باره شهرآرا با تمام قوا به این موضوع وارد شود و این جشنواره را پروژه خودش بداند. روابط عمومی شهرداری نیز در صورت نیاز کمک‌کننده شهرآرا در این مسیر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه انتظار بازدید میلیونی از آثار و محصولات اکران‌شده در بهار ۱۴۰۱ را داریم، عنوان کرد: باید به ایجاد فرآیند و ابزار دقیق برای داوری آثار در بخش‌های مختلف جشنواره توجه شود و همچنین اطلاع‌رسانی اقدامات این جشنواره برای چهره‌های خاص کشوری در دستور کار قرار گیرد.

ارجائی با اشاره به بازتاب ملی تجهیز پارک‌ها برای معلولان، افزود: اقدام موثر که با هزینه حدود ۹ میلیارد تومان اجرا شد به‌ دلیل وجود پیوست رسانه‌ای بازتاب ملی ویژه داشت. به همین منظور انتظار بازخورد چندین‌ برابری برای آثار اکران‌شده در شهر را داریم.

کار کردن با پول‌پاشی هنر نیست

شهردار مشهد توزیع متوازن آثار و المان‌ها در مناطق مختلف شهری را مهم دانست و گفت: اجرای پاویون‌ها در مناطق مختلف شهر باید متناسب با فرهنگ هر قسمت شهر اجرا شود. با این وجود اسراف در این زمینه پذیرفتنی نیست و یکی از مشکلات ما در پروژه‌های عمرانی در شهر هزینه تمام‌شده زیاد آن‌ها است. کارکردن با پول‌پاشی هنر نیست. هنر این است که با پول کم بیشترین بهره و اثربخشی را در شهر داشته باشیم. افزایش کیفیت آثار خوب است، اما با ولخرجی نمی‌خواهیم کار را پیش ببریم. بنابراین هزینه تمام‌شده پروژه‌ها باید کاسته شود.

وی با تاکید بر برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای تورهای بازدید با همکاری بخش خصوصی، تصریح کرد: به دفاتر گردشگری در این زمینه مجوز می‌دهیم و باید تمهیدات لازم برای اجرای تورهای شهری و بازدید از این المان‌ها و پاویون‌ها فراهم شود. همچنین تامین نیروی انسانی در زمینه حفاظت از آثار، راهنمایی و افزایش تعامل شهروندان با آثار موضوعی ضروری است که باید به آن اهتمام ورزید تا آسیبی به المان‌ها نرسد.

ارجائی با اشاره به اینکه به‌تازگی طرحی با تعریف پیوندی میان کرونا و اتوبوس در شهرداری مشهد اجرا شد که به الگوی ملی و سفیر سلامت تبدیل شد، اضافه کرد: از امکانات شهرداری در المان‌ها استفاده کنید. باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که دست‌کم ۱۲ اتوبوس متفاوت و طراحی‌شده در بهار داشته باشیم؛ یعنی المان شهری داشته باشیم که اتوبوس، تاکسی، درختان، پل هوایی، ایستگاه اتوبوس، قطار شهری و دیگر فضاهای شهری محور آن باشد.

شهر با رنگ‌های شاد رنگ‌آمیزی شود

وی با تاکید بر زیباسازی پل‌های عابر پیاده در شهر گفت: اینکه در سال‌های گذشته به دو سه رنگ برای رنگ‌آمیزی شهری بسنده شده است جای بازنگری دارد. باید از رنگ‌های شاد بیشتری در رنگ‌آمیزی شهری استفاده شود تا پل‌ها و فضاهای شهری زیبا و نشاط‌آور شود؛ اتفاقی که در خیلی از کشورهای دنیا اجرا شده است.

شهردار مشهد با بیان اینکه ورودی‌های شهر در فضاسازی شهری در بهار ۱۴۰۱ اهمیت دارد و پیشانی شهر محسوب می‌شود، تصریح کرد: امسال بر اساس پیش‌بینی‌ها حضور مسافر در شهر مشهد همه را غافل‌گیر می‌کند، پس باید در زیباسازی ورودی‌های شهر اهتمام جدی داشته باشیم. مسافرانی که با هواپیما به مشهد وارد یا از آن خارج می‌شوند، باید با المانی مناسب روبه‌رو شوند و در این حوزه اقدامات خوبی می‌توان انجام داد. همچنین حجم مسافرانی که از طریق راه‌آهن وارد شهر می‌شوند بسیار زیاد است و باید در مسیر قطار و ورود زائر از این طریق نیز اتفاق مناسبی رقم بخورد.

مهدی یک‌پسر، دبیر جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد نیز در این نشست با ارائه گزارشی از برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های دو ماه گذشته دبیرخانه این جشنواره، گفت: در گام نخست تدوین فراخوان و برنامه‌ریزی فرآیند اجرایی جشنواره در دستورکار قرار گرفت و پس از آن در گام بعدی برنامه‌ریزی برای انتشار گسترده فراخوان انجام شد و افتتاحیه این جشنواره برگزار شد.

استقبال خوب هنرمندان از جشنواره هنرهای شهری مشهد

وی با اشاره بخش بین‌المللی این جشنواره، افزود: در یک ماه گذشته بخش گسترده‌ای از فعالیت‌های دبیرخانه جشنواره به اطلاع‌رسانی این بخش از جشنواره معطوف بوده است و در این زمینه با بهره‌مندی از ظرفیت فضای مجازی با استقبال خوب هنرمندان روبه‌رو شدیم. در این میان صدای جشنواره به گوش بسیاری از هنرمندان رسیده است و هم‌اکنون به‌صورت روزانه با این افراد در ارتباط هستیم.

یک‌پسر تصریح کرد: با ارتباط‌گیری با ۷۰ رایزن فرهنگی و انتشار اخبار جشنواره در سایت‌های خارجی‌زبان احتمال حضور شرکت‌کنندگان بین‌المللی در این جشنواره وجود دارد، اما شاید محدودیت‌های زمانی زمینه حضور این افراد را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه جشنواره بین‌المللی هنرهای شهری مشهد، یک‌پسر با اشاره به اینکه تاکنون دو میلیون بازدید از تبلیغات جشنواره در فضای مجازی و ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار میلیون بازدید از بنرهای فراخوان در سایت‌های مختلف داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: ۱۴ نقطه شهری در ۱۳ منطقه برای اجرای پاویون‌ها و ۲۱ محل برای اکران یادمان‌ها در نظر گرفته شده است. در بهار ۱۴۰۱ قرار است ۳۹ سوژه ترکیبی از سوژه‌های پیرامون حضرت رضا(ع) و هویت مشهدالرضا(ع) در شهر اجرا شود.

وی تعاملی بودن آثار و تبدیل ارائه موضوعات به سوژه‌های ریشه‌دار را از تفاوت‌های این جشنواره با سال‌های قبل دانست و افزود: براساس پیش‌بینی دبیرخانه جشنواره، ۱۰ دی‌ ماه که روز پیشنهادی اعضای شورای شهر برای نام‌گذاری روز ملی مشهد است فرآیند داوری به پایان می‌رسد و علاوه بر اعلام نتایج نهایی داوری‌ها در نشست خبری با حضور شهردار مشهد آثار برگزیده رونمایی می‌شود. پس از این تاریخ وارد مرحله اجرایی جشنواره و ساخت المان‌ها می‌شویم و بر اساس برنامه‌ریزی مدیریت شهری از ۲۵ اسفند اکران عمومی این المان‌های شهری آغاز خواهد شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *