کاشان

ثبت سه خانه تاریخی کاشان در فهرست میراث ملی

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری شهرستان کاشان از ثبت سه خانه تاریخی صباغیان، حکیم باشی و سرو در فهرست آثار ملی خبر داد.

مهران سرمدیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خانه حکیم‌باشی که به شماره ۳۳۴۹۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده یکی از کم‌نظیرترین آثار دوره قاجار قلمداد می‌شود و مالک آن شخصی به‌نام میرزا ابوالفضل خان حکیم باشی از معروف‌ترین پزشکان دربار ناصرالدین‌شاه قاجار بوده است.

وی افزود: این خانه در خیابان فاضل نراقی و نزدیک مسجد و مدرسه آقابزرگ قرار دارد که با  ۲۴۰۰ مترمربع مساحت، شامل پنج  حیاط، اندرونی، بیرونی، خدمه، باربند و طویله بوده و تزئینات متنوع و زیبایی از قبیل  آیینه‌کاری، گچ‌بری و نقاشی‌های زیبا و کم‌نظیر در آن به‌کار رفته است.

وی تصریح کرد: خانه سرو نیز که به شماره  ۳۳۴۹۱ در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، ۳۷۰ مترمربع مساحت دارد و از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه است و ویژگی خاص آن وجود فضاهای متعدد در مساحت کم است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان افزود: زیرزمین اصلی خانه سرو به‌صورت دست‌کن اجرا شده و زیر سقف آن نیز با خطوط گچی به‌صورت دستی شکلی از رسمی بندی و یزدی بندی ترسیم شده است.

وی اظهار کرد: خانه تاریخی صباغیان نیز هفته گذشته به شماره ۳۳۱۵۹ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید که از بناهای دوره قاجار با معماری گودال باغچه قلمداد می‌شود که حدود ۶۷۰ مترمربع مساحت با سه زیرزمین و ۱۷ اتاق است.

سرمدیان گفت: از نکات قابل توجه این خانه وجود اتاق پنج‌دری در هر سه جبهه شمالی، غربی و جنوبی است که مرمت آن توسط بخش خصوصی در حال تکمیل است تا به عنوان اقامتگاه سنتی پذیرای مسافران و گردشگران خواهد بود.

تاکنون بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی واجد ارزش تاریخی در شهرستان کاشان شناسایی شده که از این تعداد ۳۳۵ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *