سفر

پیش‌بینی سونامی سفر در نوروز

 به گفته سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، باتوجه به خستگی ذهنی و روانی مردم به دلیل شیوع کرونا در دو سال اخیر، پیش بینی می شود در نوروز امسال با سونامی سفر مواجه شویم.

جبار گوهری در اولین نشست ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز 1401 کرمانشاه که امروز(27 بهمن) برگزار شد، بااشاره به نزدیک شدن به ایام تعطیلات نوروز، اظهارکرد: متاسفانه امسال هم برای سومین سال با بیماری کرونا مواجهیم و طی سالهای گذشته این بیماری تاثیرات زیادی روی سفرهای نوروزی داشته است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه طی دو سال گذشته شیوع بیماری کرونا روی آمار سفرها تاثیر زیادی داشته، پیش بینی می شود نوروز امسال به دلیل خستگی ذهنی و روحی مردم، با یک سونامی سفر مواجه شویم.

سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه اضافه کرد: براین اساس نیاز است که دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر از هم اکنون آمادگی لازم را برای پذیرش میهمانان نوروزی داشته باشند.

وی ادامه داد: هرچند طبق دستورالعمل ها، امسال تشویقی برای سفر نداریم، اما فعلا هیچ ممنوعیتی هم وجود ندارد، بنابراین قطعا سفرها را در این ایام خواهیم داشت، لذا با در نظر گرفتن این مسئله باید تمهیدات لازم اندیشیده شود.

گوهری خاطرنشان کرد: باید با برنامه ریزی درست بتوانیم ارائه خدمات مناسب همراه با رعایت پروتکل های بهداشتی به مسافرین داشته باشیم.

وی تاکید کرد: برای آن دسته از افرادی که در این ایام به دلیل شیوع بیماری کرونا سفر نمی کنند هم باید با استفاده از تکنولوژی روز و ظرفیت های فضای مجازی بتوانیم زیبایی های استان را معرفی کنیم و ظرفیت هایمان را نشان دهیم تا در دوران پس از کرونا میزبان آنها باشیم.

سرپرست میراث فرهنگی استان ادامه داد: باتوجه به وجود آثار تاریخی فاخر و میراث ملموس و ناملموسی که در سطح استان وجود دارد، از شهرداری ها می خواهیم که اگر قرار است برای این ایام المانی نصب کنند و یا در مبلمان شهری خود بجای استفاده از نمادهای غربی و بی هویت، از این نمادها استفاده کنند.

وی در ادامه بااشاره به شرایط آب و هوایی مناسب شهرستان های غربی استان در این ایام، عنوان کرد: این مسئله باعث شده تا هرساله شاهد باشیم که در ایام نوروز مسافران زیادی به سمت غرب استان روانه شوند، بنابراین باید تلاش شود تا به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی بیشترین تجمعات در فضای باز باشد.

گوهری در پایان به وجود سدها و ظرفیت های آبی استان که در این ایام گردشگر پذیر هستند نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه تلاش هایی داشته ایم تا بتوانیم در برخی از اماکن آبی استان همچون سدهای جامیشان وسلیمانشاه زمینه گردشگری آبی را برای مسافرین فراهم کنیم.

مدارس حق اسکان مسافرین نوروزی را ندارند

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست، علی صابر معاون گردشگری استان نیز با تاکید بر لزوم هماهنگی همه دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر برای نوروز 1401، اظهارکرد: در این راستا به همه فرمانداران شهرستان های مختلف حکم ابلاغ خواهد شد تا نسبت به برگزاری جلسات ستاد خدمات سفر اهتمام داشته باشند و از ظرفی دبیرخانه ستاد استانی هم با هشت کمیته تخصصی و حضور همه دستگاه های عضو تشکیل می شود.

وی عنوان کرد: در خصوص مسافرت “به” و “از” شهرهای قرمز و نارنجی، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گیری خواهد کرد و تابع این تصمیمات هستیم.

وی با  تاکید براینکه در ایام نوروز اقامت مسافرین در مدارس و اماکن دولتی ممنوع است، اعلام کرد: این دستورالعمل برای همه شهرها با هر رنگ کرونایی باید اعمال شود، مگر اینکه حجم مسافرین نوروزی یک شهر زیاد باشد و اماکن مجاز گردشگری آن شهر ظرفیت پذیرش آنها را نداشته باشند.

صابر از ممنوعیت برپایی چادر در بوستان ها، پارک ها و مراکز تفریحی شهرها در این ایام هم خبر داد و افزود: درصورتی که حجم مسافرین زیاد باشد، دستگاه های متولی همچون شهرداری می تواند چند کمپ را در این راستا در نظر بگیرند.

وی از در نظر گرفتن ایستگاه های اطلاع رسانی بصورت تجمیعی در ورودی و خروجی شهرها با حضور نمایندگان دستگاه های مختلف عضو ستاد خبرداد و افزود: زیباسازی فضای شهری، تمیز کردن اماکن، برپایی، نوروزگاه، تئاتر خیابانی در فضای باز، خوش آمدگویی به اولین مسافرین، استفاده از المان های مرتبط، برپایی نمایشگاه های عرضه و فروش صنایع دستی و … از دیگر اقداماتی است که در این ایام اجرا خواهد شد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *