اردبیل

بازنگری طرح جامع گردشگری/ اردبیل نیازمند برند گردشگری است

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل گفت: بازنگری طرح جامع گردشگری استان اردبیل به همت جهاد دانشگاهی انجام شده است.

مهران اوچی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: ما ظرفیت‌های بی‌نظیری را در حوزه گردشگری اعم از گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی، زمستانی، سلامت و… داریم که باید از این توانمندی‌ها بیشتر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: طرح جامع گردشگری استان اردبیل در سال 79 تدوین شده بود که بازنگری این طرح در قالب یک مأموریت به جهاد دانشگاهی استان اردبیل محول شد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل شکل‌گیری تیم تحقیقاتی را متشکل از محققان جهاد دانشگاهی و اساتید دانشگاه‌های استان یادآور شد و گفت: ما با محوریت استاد دانشگاه تهران در حوزه گردشگری موفق شدیم تا این بازنگری را انجام دهیم که سعی شده تا با نگاه نوین به حوزه گردشگری این طرح جامع مورد بازنگری قرار گیرد.

اوچی آسیب‌شناسی در طرح گردشگری و به روزرسانی آمار و اطلاعات را در این حوزه یادآور شد و افزود: تهیه نقشه با استفاده از ظرفیت طبیعی و تاریخی استان اردبیل و بهره‌گیری از سیستم جی.آی.اس در کنار ترسیم افق 20 ساله گردشگری استان با رویکرد آینده‌پژوهی در این طرح مورد توجه قرار گرفته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در طرح جامع گردشگری سعی شده تا برنامه‌های عملیاتی و تعریف پروژه‌های پیشران نظیر کمربند طلایی و گردشگری الکترونیکی را مورد توجه و دقت نظر قرار دهیم.

اوچی به راهبردهای این طرح جامع اشاره کرد و ادامه داد: هدایت در مسیر شیوه صحیح بهره‌برداری از منابع آب‌های معدنی، آب‌های درمانی به سمت و سوی آبدرمانی‌های کلینیکی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اولین راهبرد طرح جامع است.

وی اضافه کرد: در این طرح توسعه گردشگری زمستانی و تلفیق این امر با آب‌های گرم مورد توجه قرار گرفته تا تغییر انگیزه را در سرمایه‌گذاران شاهد باشیم.

اوچی تنوع‌بخشی به فعالیت‌های گردشگری از طریق تقویت و تجهیز یادمان‌های فرهنگی،‌ تاریخی و… با هدف افزایش مدت ماندگاری و اقامت گردشگران یادآور شد و بیان کرد: با تعریف ساز و کارهای درست سعی بر این بوده تا باز توزیع گردشگران را در سطح استان شاهد باشیم تا در همه ابعاد و عرصه‌های گردشگری از شرق به غرب و شمال به جنوب توسعه مناطق گردشگری رقم بخورد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل در ادامه سخنان خود اظهار کرد: ما باید آبدرمانی‌ها را به کلینیک‌های تخصصی آبدرمانی تغییر کند که متأسفانه علی‌رغم تلاش‌های انجام شده هنوز آب‌های گرم استان به شکل آب تنی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربرد آبدرمانی و کلینیکی اتفاق نیفتاده است.

اوچی عدم توجه به برندسازی گردشگری را یکی دیگر از ضعف‌ها برشمرد و تصریح کرد: در اکثر کشورهای اروپایی نظیر گردشگری اتریش و سوئد با برند خاص همراه است در حالی که این برند در کشور و استان ما بی‌معناست و ضروری است تا ورزش زمستانی و یا گردشگری سلامت را به عنوان یک برند معرفی کنیم.

وی گفت: ضعف فرهنگ پذیرش در برخی از جوامع محلی نیز از دیگر آسیب‌هاست که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی و فرهنگسازی از طریق رسانه‌ها این ضعف را برطرف کرد.

اوچی ضعف زیرساخت‌های الکترونیکی، بحث تبلیغات و تجهیزات مدرن در این بخش را یادآور شد و افزود: باید از ظرفیت صدا و سیما و رسانه‌ها در مسیر تولید مستندهای متعدد با هدف معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان استفاده کرد.

وی وجود دیدگاه کوتاه مدت در توسعه گردشگری را آفت و آسیب جدی این بخش یاد کرد و ادامه داد: ما با کار کوتاه مدت در سرعین و سایر شهرها نمی‌توانیم گردشگری را توسعه بدهیم که متأسفانه دیدگاه کوتاه مدت در توسعه سرعین به تراکم در حد انفجار این شهر تبدیل شده در حالی که به راحتی می‌توانیم با برنامه میان مدت و بلند مدت گردشگری را در مناطق مختلف استان توسعه بدهیم.

اوچی از تهیه شرح خدمات تیپ در قالب این طرح جامع خبر داد و اضافه کرد: تمرکز فضای گردشگری در استان به ویژه در مسیر شرق به غرب از حیران تا سرعین آسیب‌آفرین است در حالی که می‌توانیم گردشگری جنوب تا شمال استان را از ماجولان – ماسوله همچنین اصلاندوز مورد توجه قرار داده و توزیع متوازن گردشگران را در فصول مختلف شاهد باشیم.

وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: در حالی که شمال استان در حوزه گردشگری مورد غفلت قرار گرفته اما به راحتی می‌توان در 8 ماه سال با توجه به آب و هوای معتدل کشتزارها و دیگر جاذبه‌های مغان را به عنوان برند گردشگری معرفی کرد.

اوچی الزامات قانونی در آموزش هتل‌داران، توجه سرمایه‌گذاران به اجرای طرح‌های متنوع، پرهیز از کپی‌برداری از اجرای طرح‌هایی همچون پل‌های معلق و اقدامات مؤثر در جذب سرمایه‌گذاران را برای تنوع‌بخشی به گردشگری زمستانی، سلامت و… در سطح استان بسیار با اهمیت توصیف کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی استان اردبیل از طرح گردشگری به عنوان سند بالادستی یاد کرد و ادامه داد: بهتر است مدیرتی یکپارچه به دور از مدیریت بخشی مورد توجه قرار گیرد تا همه دستگاه‌ها و نهادها پای کار آمده تا به تقویت گردشگری مؤثر کمک کنند.

وی افزود: در این بخش باید مدیریت یکپارچه، محلی و منطقه‌ای در کنار توسعه گردشگری فرهنگی و عشایری و همچنین تقویت حرکت‌های نظام‌مند در این بخش را مورد توجه قرار دهیم.

اوچی ایده آب گرم به آلوارس را ایده‌ مناسب در جذب گردشگران زمستانی و استفاده از آب‌های گرم در کنار پیست اسکی آلوارس اشاره کرد و گفت: گردشگری ما با آموزش قابل احیا است به شرط آن که در خدمت محیط زیست باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *