اصفهان

تلاش برای ثبت محور تاریخی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: تلاش ما این است که فرصت سوزی که در دو دهه گذشته پیرامون ثبت بافت تاریخی اصفهان رخ داده را جبران و این بافت احیا شود.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بدون شک حوزه بافت‌های تاریخی مانند هر مورد دیگری یک سری تهدیدات و یک سری فرصت‌ها دارد. معضل بزرگ بافت این است که هنوز رفتار درستی با آن صورت نمی‌گیرد، به هر طریق ممکن باید مردم را در بافت نگه داشت و یا مهاجرت معکوس به بافت‌های تاریخی را شکل داد. زمانی که خیلی از امثال ما وجود نداشتیم، خود مردم آن‌ها را حفظ می‌کنند، بنابراین بافت زمانی ارزش خود را پیدا می‌کند که مردمانی که صاحب آن هستند. زمانی که مردم از بافت‌ها حذف می‌شوند اتفاقات گوناگون بر سر آن رخ می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان ادامه داد: اولین اولویت ما این است که به هر طریق ممکن مردم را به بافت برگردانیم و پاخور مردمی آن را بیشتر کنیم. اصفهان یک محور تاریخی ارزشمندی دارد که ثبت جهانی نشده و این یک معضل بزرگ است. محور زمانی هویت خواهد داشت که به عنوان یک عنصر و ارزش جهانی از آن یاد شود، تلاش ما این است که فرصت سوزی که در دو دهه گذشته پیرامون ثبت بافت تاریخی اصفهان رخ داده را جبران و این بافت احیا شود.

وی گفت: محور وقتی دارای هویت جهانی شود، بسیاری از مسائل آن معنای جدیدی پیدا می‌کنند. به تیم جدیدی که در استان و شهر اصفهان کار می‌کنند، امید دارم و مدیریت شهری با واژه تخریب مخالف هستند. به طبع اولویت در حوزه میراث رقم زدن اتفاقات بهتری در بافت با تعامل با سایر دستگاه‌ها و یک نگاه منطقی است. بافت یک هویت و ارزش است که اگر حرمت آن حفظ شود، دیگر مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

ایزدی در پاسخ به سوالی درباره مرمت مسجد شیخ لطف الله تصریح کرد: کاری که در مسجد شیخ لطف الله انجام می‌شود را تأیید می‌کنم. متأسفانه پیمانکار ما به دلیل ابتلاء به کرونا فوت کرد، کاری که روی گنبد مسجد شیخ لطف الله صورت گرفته به هیچ وجه غیر اصولی نیست و ادامه کار هم غیراصولی نخواهد بود. تغییر رنگ در پوسته بیرونی گنبد پس از مرمت طبیعی است، کاشی که مدت‌ها آفتاب خورده با کاشی‌ای که پس از مرمت نصب می‌شود، می‌تواند یک رنگ نباشد. زیر ساخت و عملیات مرمت این گنبد یک کار اصولی و کارشناسانه بوده است. گنبد مسجد شیخ لطف الله، مسجد جامع و امثال این بناها جای آزمون و خطا نیست و به کسی اجازه این کار را نخواهیم داد، این گنبدها هویت ایران هستند و کارشناسان میراث فرهنگی دائماً روی آن‌ها نظارت دارند. بنای ما پایدار است و مشکلی ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر تخلیه کاروانسرای ۴۰۰ ساله «خان» اصفهان که تبدیل به گرمخانه شده بود و اعطای آن برای اسکان گروه دیگری از معتادان و کارتن خواب‌ها توضیح داد: این موضوع را بررسی خواهم کرد. اگر در بناهای مردم رفت و آمد نداشته باشند، تخریب‌ها افزایش می‌یابد و این اصلی است که در میراث فرهنگی ثابت شده. عدم حضور مردم و بازدیدکنندگان در چنین بناهایی منجر به حضور افرادی مانند کارتن خواب‌ها و غیره در این بناهای می‌شود.

وی درباره سند دار شدن آثار تاریخی تاکید کرد: وظیفه ما سنددار کردن آثار تاریخی است و بسیاری از پرونده‌ها انجام شده و یا در سازمان اسناد و املاک در دست بررسی است. البته بسیاری از سندها به دلیل مشترک بودن مالکیت و برخی مشکلات حقوقی در ثبت دچار مشکل هستند.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *