زنان

توانمندسازی زنان در راس بازیابی گردشگری

به‌گزارش میراث‌آریا، دستورالعمل‌های منتشر شده توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با حمایت وزارت توسعه اقتصادی فدرال آلمان (BMZ)، شرکت دولتی خدمات حرفه آلمانی جی‌آی‌زد (GIZ) و کمیته زنان سازمان ملل تهیه شده است. هدف این دستورالعمل‌ها تضمین بهبودی فراگیر و انعطاف‌پذیر گردشگری از تأثیرات همه‌گیری کرونا است. آن‌ها اذعان دارند که با توجه به اینکه زنان به شکل نامتناسبی بیشتر از مردان در این دوران شغل خود را از دست داده‌اند، و همچنین نسبت بالای زنان کارگر در صنعت گردشگری و تمرکز آن‌ها در مشاغل نیازمندِ مهارت کمتر و دارای دستمزد کم، برنامه‌های راه‌اندازی مجدد و احیای بخش گردشگری باید به نیازهای خاص آن‌ها رسیدگی کند.

گردشگری به مثابه محرک برابری

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری می‌گوید: «راه‌اندازی مجدد گردشگری باید شامل همه (از مرد و زن) باشد و همه باید از مزایای آن بهره‌مند شوند. گردشگری ثابت کرده است که قهرمان واقعی برابری جنسیتی است و این دستورالعمل‌های جدید به دولت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با باز شدن دوباره جهان به روی گردشگران، از قدرت این بخش به عنوان محرک توانمندسازی زنان استفاده کنند.»

دستورالعمل‌های بخش عمومی ابزارهای خاصی را برای حمایت از نهادهای ملی، منطقه‌ای، محلی و سایر نهادهای گردشگری با تمرکز بر سیاست‌ها، برنامه‌ها و سوژه‌های موضوعی در بخش گردشگری ارائه می‌کند. در همین حال، استراتژی برای کسب‌وکارها برای حمایت از شرکت‌های گردشگری در هر نوع و اندازه‌ای، به گونه‌ای در نظر گرفته شده است تا به استراتژی‌ها و برنامه‌های مؤثر و سازگار برای دستیابی به برابری جنسیتی کمک کند.

گردشگری برای تعهد نسبت به زنان پیشقدم می‌شود

دستورالعمل‌های مرتبط با برابری جنسیتی که اخیراً منتشر شده است، به کار UNWTO در زمینه توانمندسازی زنان ادامه می‌دهد و با روند رو به رشد گردشگری برای رسیدگی به مشکلات ناشی از نابرابری‌های جنسیتی مطابقت دارد. این دستورالعمل‌ها در کنار تعداد فزاینده‌ای از ابتکارات مشابه مانند اصول توانمندسازی زنان (WEP) یا طرح گزارش‌دهی محیطی، اجتماعی و حاکمیت (ESG) قرار دارند.

علاوه بر این، این دستورالعمل‌ها توصیه‌های مشخصی را برای دولت‌هایی که برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار (به ویژه هدف ۵: برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان) و اهداف معاهدات بین‌المللی حقوق زنان مانند کنوانسیون‌های شماره ۱۰۰.۱۱۱، ۱۵۶.۱۸۳ و ۱۹۰ سازمان جهانی کار یا کنوانسیون رفع تمام اشکالات تبعیض علیه زنان (CEDAW) در تلاش هستند، ارائه می‌دهند.

UNWTO از همه ذینفعان علاقمند دعوت می‌کند تا به یک وبینار ویژه (۱۶ مارس، ساعت ۱۵:۰۰ برابر با ۲۵ اسفند ۱۴۰۰) بپیوندند که هر دو دستورالعمل را با سخنرانان کلیدی این بخش ارائه می‌کند. در این رویداد در مورد ماهیت برابری جنسیتی و چرایی لزوم آن در گردشگری، به‌ویژه برای بخش‌های دولتی و خصوصی، صحبت خواهد شد. این وبینار به صورت زنده از کانال یوتیوب UNWTO پخش خواهد شد.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *