گردشگری

ابهام فعالیت موزه‌ها،توسعه گردشگری سند همکاری ایران و چین

 شاید خبر خوب حوزه میراث فرهنگی در این روزهای کرونایی که موزه‌ها در سردرگمی باز یا بسته بودن و اعمال محدودیت برای پیشیگری از شیوع کرونا به سر می‌برند، اخبار مربوط به قرار گرفتن مفاد توسعه گردشگری ایران در سند همکاری ایران و چین باشد.

مطالعات بازاریابی گردشگری ایران حاکی از این امر است که ایران برای جذب گردشگر باید نگاهی به سمت شرق داشته باشد. آمار گردشگران چینی نیز نشان می دهد در این سال‌های اخیر، چینی‌ها علاقه زیادی به گردشگری خارجی نشان دادند. وزیر میراث فرهنگی ایران نیز سال گذشته با سفر به کشور چین شرایط حضور گردشگران چینی را مهیا کرد اما کرونا تقریبا همه برنامه ها را خراب کرد. حالا در لابه لای اخبار مربوط به پیش نویس سند همکاری  ایران و چین خبر رسیده در مفادی از این اسناد به گردشگری تاکید ویژه شده است.

توسعه گردشگری بخشی مهم پیش‌نویس سند همکاری ۲۵ساله ایران و چین

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به توسعه گردشگری به عنوان جزئی از مفاد پیش‌نویس سند همکاری ۲۵‌ساله ایران و چین، گفت: سرمایه‌گذاری در ساخت و تاسیس مراکز مرتبط در ایران توسط چین از جمله مفاد این توافق‌نامه است.

وی افزود: ایران پیش از قرارداد ۲۵ ساله با چین، برنامه مطالعاتی مفصلی برای جذب گردشگر از دیگر کشورها انجام داده بود که یکی از این انتخاب ها چین و فعالیت‌های مختلف از جمله لغو روادید گردشگران چینی در ایران بود.

وی گفت: سال گذشته  وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز همراه بخش خصوصی سفری برای توسعه گردشگری انجام داد. در ایران نیز فعالیت‌های مختلفی از جمله برگزاری عید چینی در ۹ استان کشور برگزار شد اما با شیوع کرونا این برنامه ها لغو شد.

تیموری افزود: وزارت خارجه ایران نیز همزمان پیش‌نویس اولیه سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را که شامل همکاری‌های بلندمدت دو کشور در حوزه‌های مختلف می شود در اختیار وزارت میراث فرهنگی و گردشگری قرار داد؛ در شرایطی که بر اساس مطالعات انجام‌گرفته، گردشگران چینی یکی از مقاصد اصلی ایران خواهد بود.

با نظر کارشناسان وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در پیش نویس اولیه سند همکاری ایران و چین به توسعه و زیرساخت گردشگری، آموزش نیروی انسانی برای جذب گردشگر چینی تاکید شده است. در پیش نویس این سند امکان بازاریابی و اطلاع رسانی از مناطق گردشگری ایران در چین شده است.

موزه‌ها باز بمانند یا بسته شوند؟

رضا دبیری نژاد کارشناس موزه داری با اشاره به اوج همه گیری کرونا در ایران و باز بودن موزه های دولتی ایران گفت: موزه‌ها پس از تعطیلی حدود چهار ماهه و بازگشایی آن در خردادماه با شرایط بلاتکلیفی مواجه شدند. موزه ها در حالی به یک باره باز و آماده بازدید شدند که کارکنان آنها آموزشی برای مهار و مقابله با شیوع کرونا ندیده بودند.

این کارشناس حوزه موزه گفت: در شرایط کنونی بیش تر موزه‌های دولتی باز هستند و موزه های خصوصی به دلیل شرایط شیوع کرونا تعطیل اعلام شدند.

وی با انتقاد به شیوه کنونی بازدید از موزه‌ها  گفت: هم اکنون بیشتر بازدیدکنندگان علاقمند حضور در کاخ موزه‌ها هستند و بسیاری از موزه‌های تخصصی روزانه کمتر از ۱۰ بازدید کننده دارند که قطعا باز بودن این موزه‌ها صرفه اقتصادی ندارد. این کاخ موزه‌ها نیز بیشتر به شکل تفرجگاه پذیرای علاقمندان شده است.

محمدرضا کارگر مدیر اداره کل موزه‌های وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان این که در حال حاضر هر نوع تعطیلی یا کم شدن فعالیت موزه‌ها منوط به اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا و نامه کتبی به وزیر میراث فرهنگی است، افزود: دستور یا نظر کتبی ستاد ملی مقابله با کرونا به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ملاک است تا نخست آن را ابلاغ و سپس در نامه‌ای به وزیر تعطیلی موزه‌ها را اعلام کند. در صورتی که هر اعلامی انجام شود، اداره کل موزه‌ها نیز طبق همان دستور وظیفه خود را انجام می‌دهد.
وی افزود: در حال حاضر، فعالیت موزه‌ها روال عادی خود را طی می‌کند، تغییر ساعت موزه‌ها بر عهده اداره کل موزه‌ها نیست، بلکه دستور آن باید از معاونت توسعه مدیریت صادر شود، چون ساعت کار و برنامه‌ها بر اساس نظر آن‌ها تامین می‌شود.

صیانت از آثار تاریخی ثبت ملی با کمک مضاعف قوه قضاییه

ابراهیم شقاقی مدیرکل حقوقی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: پشتیبانی مقامات قضایی بخصوص دادستان‌ها از اجرای ضوابط حریم آثار تاریخی موجب صیانت بیش از پیش از آثار تاریخی و فرهنگی کشور می‌شود.

شقاقی با بیان این که در برخی مواقع به دلیل نداشتن اشراف کامل بر قوانین و حقوق آثار ملی ثبت شده رای‌هایی صادر می شد که با قوانین آثار ملی مغایرت‌هایی را داشت از این رو وزارت میراث فرهنگی اقدام به تدوین ضوابطی با عنوان «ضوابط ارتفاعی حریم بناهای ثبت شده در فهرست آثار ملی در محدوده املاک مجاور عرصه آثار (ضوابط عمومی)» به منظور صیانت بهتر آثار ثبت شده کرد.

وی افزود: پس از تدوین این ضوابط  قوه قضاییه برای اولین بار در اقدامی مثبت مبادرت به ابلاغ رسمی این ضوابط کرد. در این راستا حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه به روسای دادگستری کل کشور و حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفر منتظری به دادستان‌های عمومی و انقلاب این ضوابط را ابلاغ نمودند که پیرو تعامل خوب وزارت با قوه قضاییه در جهت سیاست های ابلاغی وزیر در این زمینه است.
شقاقی در ادامه با اشاره به این که پیش از این نیز قوه قضاییه همکاری خوبی با میراث فرهنگی داشته است، گفت: ابلاغ این ضوابط از سوی مقامات عالی قوه قضاییه می تواند به صیانت بیش از پیش آثار تاریخی کشور کمک کند.

ورامین به عنوان شهر شیشه و آبگینه ثبت ملی می‌شود

حسین کاغذلو فرماندار شهرستان ورامین گفت: با برگزاری جلسه دفاعیه مسئولان شهرستان و استان تهران از ظرفیت‌های تولید شیشه ورامین در شورای راهبردی انتخاب شهر و روستاهای ملی صنایع دستی، این شهرستان در آستانه قرار گرفتن در فهرست آثار ملی به عنوان شهرستان شیشه و آبگینه قرار گرفت.

وی اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از محصولات شیشه و بلور کشور در شهرستان ورامین تولید می‌شود که این تولیدات به عنوان مهمترین شاخصه‌های صنایع دستی استان تهران، به ورامین ظرفیت تبدیل شدن به شهرستان ملی و شاخص تولید شیشه و آبگینه را داده است. بیشترین میزان محصولات شیشه و بلوار مورد نیاز بازار بزرگ تهران را شیشه‌گران ورامینی تأمین می‌کنند.

حفاران غیرمجاز اشیای عتیقه دستگیر شدند

امیر رحمت الهی فرمانده یگان حفاظت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از دستگیری اعضای باند حفاران غیرمجاز در استان کهگیلویه و بویراحمد و کشف اشیای تاریخی دوران اسلامی در استان گلستان خبر داد.

وی در تشریح این خبر اظهار داشت: در راستای اجرای ماموریت‌های محوله با هدف پیشگیری و مقابله با جرایم علیه مواریث ارزشمند تاریخی ـ فرهنگی، کارکنان یگان حفاظت استان کهگیلویه و بویراحمد با اطلاع از فعالیت باند حفاران غیرمجاز که قصد تحصیل اشیای تاریخی را داشتند، رسیدگی به موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: با برگزاری جلسات هماهنگی با واحدهای انتظامی به محض اطلاع از زمان حضور حفاران در ارتفاعات منطقه کاکان، تیم ویژه بررسی و تحقیق تشکیل و اکیپی از افراد مجرب متشکل از نیروهای یگان حفاظت پس از پیمودن ساعت‌ها مسیر سخت و صعب العبور کوهستانی موفق شدند ۵ نفر از اعضای باند را حین عملیات حفاری دستگیر و یک قبضه سلاح شکاری و مقادیری ابزار و ادوارت حفاری از آن‌ها کشف و ضبط کنند.

ایران به پیشنهاد ترکیه برای ثبت «خوشنویسی اسلامی» اعتراض کرد

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی، اعتراض رسمی ایران را نسبت به پیشنهاد ترکیه برای ثبت پرونده «خوشنویسی اسلامی» در اجلاس سال ٢٠٢١ به یونسکو ارائه داد.

طالبیان گفت: همان‌طور که پیش‌تر اعلام شده بود، برای سال ٢٠٢٠ پرونده‌ای با عنوان خوشنویسی از سوی ترکیه مطرح نبود، اما بنا بر اطلاع واصله اخیر، ترکیه پرونده‌ای را با عنوان خوشنویسی اسلامی برای سال ٢٠٢١ به یونسکو ارائه داده که این امر مورد اعتراض ایران قرار گرفته است.

او افزود: همان طور که قبلاً نیز اعلام شد، هر کشوری می‌تواند میراث‌فرهنگی ناملموس خوشنویسی کشور خود را ثبت کند، اما صفت اسلامی در واقع به گستره‌ای بیش از کشور ترکیه اشاره دارد و این خلاف کنوانسیون ٢٠٠٣ حراست از میراث فرهنگی ناملموس است.

طالبیان بیان داشت: عنوان پرونده پیشنهادی ترکیه برای خوشنویسی، دارای صفت اسلامی است که این امر مورد اعتراض رسمی ایران قرار گرفته است. چراکه صفت اسلامی نمی‌تواند محدود به ترکیه باشد، فارغ از آن‌که منشأ خوشنویسی اسلامی را باید در ایران جست.  ایران نیز برای سال ٢٠٢١، پرونده خوشنویسی خود را در چهارچوب فهرست اقدامات خوب پاسداری برای یونسکو ارسال کرده است.

تولد دوباره یادگاران کهن فارس با ثبت در میراث ملی

گام‌های برداشته شده در ثبت آثار تاریخی استان فارس در فهرست آثار ملی و جهانی در دولت تدبیر و امید در بسیاری از بخش‌ها فراتر از آثار ثبت شده در دوران گذشته است. ثبت این آثار جایگاه فارس به عنوان پایتخت فرهنگی و تاریخی ایران اسلامی را در بین سایر استان های کشور ارتقا داده و این استان در بسیاری بخش ها رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

از منظر فعالان حوزه میراث فرهنگی، ثبت ملی و جهانی آثار تاریخی، این نمادهای تمدنی را بیشتر در کانون توجه  قرار می‌دهد و صیانت از آنها را بیشتر می‌کند. بنا بر اعلام اداره کل‌ میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگی فارس، آمار آثار ثبت شده این استان در برخی حوزه ها در دولت تدبیر و امید با تمام آثار ثبت شده گذشته در فهرست ملی و بین المللی برابری می کند.
مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: آثار غیرمنقول تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی در سال ۱۳۹۲ ، ۲ هزار و ۸۴۵ اثر بوده که در حال حاضر به سه هزار و ۶ اثر افزایش یافته است.
امیری افزود: در زمینه آثار منقول تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی تا سال ۱۳۹۲ هیچ ثبتی وجود نداشت اما از سال ۱۳۹۲ تا پایان ۱۳۹۸، ۸۸ اثر ثبت شده است.  آثار ثبت جهانی استان فارس تا سال ۱۳۹۲، چهار مورد بوده که با ثبت پرونده‌های جدید،‌ هم اینک ۱۱ اثر را شامل می شود.

این مقام مسئول بیان کرد: در ثبت جهانی محور ساسانی در سه شهرستان فیروزآباد، کازرون و سروستان هفت اثر تحت یک عنوان به ثبت رسید که کار بسیار بزرگی بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: آثار معنوی ثبت شده در فهرست آثار ملی تا سال ۱۳۹۲، ۳۲ مورد بوده که در حال حاضر به ۷۹ مورد رسیده است.
امیری افزود: همچنین آثار تاریخی طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی در سال۱۳۹۲، چهار اثر بوده و در حال حاضر به ۳۲ مورد رسیده است.  آثار ثبت شده ملی در سراسر کشور حدود ۳۳ هزار اثر ثبتی است که سه هزار و ۶ اثر آن مربوط به استان فارس است.

آثار باستانی آلیکانته از ایران به اسپانیا بازگردانده شد

جبرئیل نوکنده رئیس کل موزه ملی گفت: گزیده‌ای از آثار موزه باستان‌شناسی الیکانته اسپانیا پس از یک دوره ۱۰ ماهه نمایش در موزه ملی ایران با رعایت تمام استانداردهای موزه ای به سلامت به این کشور بازگردانده شد.

نوکنده با اعلام این خبر در خصوص پیامدهای ناشی از شیوع بیماری کرونا بر این نمایشگاه گفت: طبق برنامه تدوینی اولیه تاریخ پایان نمایشگاه ۲۶ فروردین ۱۳۹۹ اعلام شده بود، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رسمی موزه ها از ۲۹ اسفندماه، نمایشگاه مذکور نیز تعطیل شد.
نوکنده ادامه داد: بخاطر نبود پرواز و مشکلات ناشی از همه‌گیری کووید ۱۹، بازگشت اشیا در موعد مقرر امکان پذیر نشد و دو موزه تصمیم گرفتند که بیمه نمایشگاه را تا تابستان سال جاری تمدید و در شرایط مناسب با حضور نمایندگان دو موزه نسبت به جمع آوری آثار و بسته بندی و انتقال آن اقدام نمایند.

وی افزود: در تیرماه نیز طرف اسپانیایی اعلام کرد که امکان اعزام نمایندگان موزه آلیکانته برای بازگشت آثار وجود ندارد و دو طرف موافقت کردند  که جمع آوری آثار بدون حضور نمایندگان موزه باستان شناسی آلیکانته و تعیین وضعیت آثار از سیستم مجازی و برخط صورت گیرد.
رئیس کل موزه ملی ایران اضافه کرد: این عملیات یعنی جمع آوری آثار از ویترین ها، کنترل وضعیت آثار و تایید گزارش وضعیت و بسته بندی آثار انجام و جعبه ها با حضور نماینده گمرگ جمهوری اسلامی در محل موزه کنترل و پلمپ شد.

کتیبه‌های شاپور اول در مرودشت از خطر تخریب نجات یافت

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید گفت: کارگاه نجات بخشی کتیبه‌های شاپور اول در حاجی آباد نقش رستم واقع در شهرستان مرودشت با موفقیت به پایان رسید و این کتیبه‌ها از خطر تخریب نجات یافت.

فدایی گفت: غار حاجی آباد به همراه سنگ‌نبشته‌های ساسانی خود نه فقط یک اثر تاریخی بلکه به عنوان یک منظر فرهنگی طبیعی با روابط پیچیده تاریخی از ادوار پیش از تاریخ تا عصر حاضر، شناخته می شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید در خصوص برنامه های حفاظت و مرمت پایگاه برای این اثر تاریخی بیان کرد: برنامه حفاظت از کتیبه‌های غار حاجی آباد بر پاکسازی تیره گی های طبیعی ایجاد شده در سطح کتیبه و صخره و همچنین پاکسازی رنگ پاشی و یادگارنویسی های انجام شده در طول دهه های گذشته بر سطح اثر متمرکز شد، همچنین بخشی از برنامه مربوط به اقدامات ساماندهی در عرصه اثر بود.  مجموعه این اقدامات در باطن، لزوم توجه و برنامه ریزی بیشتر در این منظر گسترده فرهنگی و طبیعی را یادآور و همچنین حفاظت بهتر از چنین پهنه منحصر به فردی را متذکر می‌شود.
وی پایان کارگاه نجات بخشی کتیبه های شاپور اول در حاجی آباد نقش رستم را موفق آمیز دانست و در این باره گفت: گروه مجرب همکار در این برنامه متشکل از کارشناسان، استادکاران و نیروهای فنی در حوزه های حفاظت و مرمت و باستان شناسی به سرپرستی مصطفی رخشنده خو بودند که این گروه پیش از این نیز تجربه مطالعه و حفاظت و مرمت را در محوطه نقش رستم در کارنامه خود دارند.

ایران از ابتکارهای بین‌المللی در راستای توسعه گردشگری استقبال می‌کند

ولی تیموری معاون گردشگری کشور وزارت میراث فرهنگی گفت: از هرگونه اقدام و ابتکار عمل که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی به توسعه روابط و همکاری‌های گردشگری یاری برساند، استقبال می‌کنیم.

تیموری در نشست مجازی بررسی راهکارهای حضور فعال و تأثیرگذار جوانان ایرانی در همایش سئول ۲۰۲۱ بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از بخش‌های مهم دومین همایش بین‌المللی جوانان و صلح جهانی که قرار است در سال ۲۰۲۱ به میزبانی کره جنوبی در شهر سئول برگزار شود، به موضوع جوانان، اقتصاد و گردشگری اختصاص یافته است، لذا معاونت گردشگری با حضوری فعال در این زمینه امکان بهره‌مندی هر چه بیشتر از این رویداد بین‌المللی را فراهم خواهد کرد.

او با بیان استقبال از هرگونه اقدام و ابتکار عمل در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در راستای توسعه روابط و همکاری‌های گردشگری افزود: برای نحوه حضور و کیفیت شرکت در این نشست، نیاز به اطلاعات و جزئیات بیشتری وجود دارد که ابتدا باید در سطح داخل کشور به هماهنگی‌های ملی دست پیدا کنیم، سپس با کشورهای شرکت‌کننده به ویژه کشور میزبان همکاری و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم.

معاون گردشگری با اشاره به اولویت کشورهای آسیایی در توسعه روابط و همکاری‌های گردشگری کشورمان، برگزاری دومین نشست بین‌المللی جوانان و صلح جهانی در سئول ۲۰۲۱ را برای تبیین راهکارهای مشارکت فعال جمهوری اسلامی ایران در این رویداد بین‌المللی و استفاده از ظرفیت حضور نمایندگان بخش‌های گردشگری بیش از ۴۰ کشور قاره آسیا حائز اهمیت دانست.

تأکید مونسان بر هم‌افزایی کانون جهان‌گردی و فدراسیون اتومبیل‌رانی

علی اصغر مونسان  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ابراز امیدواری نسبت به مشارکت بیشتر بین دو نهاد کانون اتومبیل‌رانی و جهان‌گردی با فدراسیون اتومبیل‌رانی و موتورسواری بیان کرد: وظایف قانونی هر دو نهاد مشخص است، با هم‌افزایی شاهد کارهای مشترک و ملی در این حوزه خواهیم بود.

او با تأکید بر این‌که مسئولیت‌ها دقیقاً مشخص است، تصریح کرد:‌ تلاش کنید بین کانون جهان‌گردی و فدراسیون هم‌افزایی ایجاد شود و در صورت نیاز، تفاهم اجرایی دیگری تهیه کنید. هدف این دو نهاد باید بهره‌مندی از توان زیاد هر دو بخش برای تعالی این حوزه و در نهایت افزایش نشاط جوانان و رضایت‌مندی مردم باشد.

مونسان با تأکید بر اهمیت موضوع گردشگری ورزشی افزود:‌ به‌طور خاص در بخش رالی کارهای مشترک زیادی برای همکاری وجود دارد که با این هم‌افزایی شاهد کارها و موفقیت‌های بسیاری در این حوزه خواهیم بود.

همراهی مجلس برای عملیاتی شدن سند توسعه گردشگری

محمدصالح جوکار دبیر فراکسیون گردشگری و میراث‌فرهنگی مجلس شورای اسلامی از ایجاد سه کارگروه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی خبر داد و گفت: مجلس برای عملیاتی شدن سند توسعه گردشگری همراهی می کند.

جوکار در خصوص اقدامات فراکسیون در راستای اجرایی شدن سند توسعه گردشگری کشور که توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تدوین شده است، ‌بیان کرد: هنوز سند را مطالعه نکرده‌ام؛ اما یقینا در هر زمینه‌ مرتبط با وزارتخانه کمک‌های لازم را انجام می‌دهیم و سند گردشگری را که بر اساس سیاست‌های بالادستی تنظیم شده است عملیاتی می‌کنیم.

او با تاکید بر حمایت فراکسیون برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در مناطق  گردشگری، فرهنگی و تاریخی بیان کرد:‌ در کشور آن‌چنان که باید به صنعت گردشگری توجه نشده است. حاضریم در بخش زیرساخت‌ها و احکامی که قرار است در برنامه و بودجه آورده شود به وزارتخانه کمک‌های لازم را بکنیم که نهایتا این تعامل و همگامی منتج به تقویت جایگاه این صنعت در کشور شود.

جوکار با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه احکام خوبی در این خصوص در نظر گرفته شده است، افزود:‌ شاخص‌های کمی و کیفی برای ما دارای اهمیت است که تدوین این سند توسط وزارتخانه فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری، رونق بخشیدن به آن و کسب درآمد از این حوزه است.

آیین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی اصلاح شد

ولی تیموری معاون گردشگری کشور گفت: در موضوع بازنگری و اصلاح آیین‌نامه نظارت بر تأسیس و فعالیت دفترهای خدمات مسافرتی، سیاحتی‌جهانگردی و زیارتی مصوب ۱۳۸۰/۳/۲۷ هیئت وزیران دو تغییر اصلی و بنیادی مد نظر قرار گرفته است.

او در تشریح تغییرات اعمال شده عنوان کرد: نخست اصلاح و بروزرسانی مصوبه دولت از حیث تخصصی به نحوی که آیین‌نامه جدید جوابگوی نیازهای امروز و آینده صنعت گردشگری در زمینه برقراری ارتباط میان ارائه‌کنندگان و استفاده‌کنندگان خدمات گردشگری باشد و انواع خدمات اعم از موضوعی و شکلی را در بستر حقیقی یا مجازی شامل شود. همچنین دومین تغییر اصلاح آیین‌نامه مذکور با رویکرد ایجاد هماهنگی بیش از پیش میان متولیان اجزای مختلف خدمات سفر، تسهیل و کاهش بروکراسی و فرآیندهای مالی و اداری برای فعالان این حوزه را شامل می‌شود.

معاون گردشگری کشور تصریح کرد: نظر به اینکه برای فعالیت یک دفتر خدمات مسافرتی سه بند، شامل صدور مجوز فعالیت یا بند (ب)، صدور بلیت یا بند (الف) و صدور مجوز فعالیت تورهای زیارتی یا بند (پ) از سه ارگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان هواپیمایی و سازمان حج و زیارت مورد نیاز است، بنابراین تصمیم بر آن شد تا به منظور تسهیلگری و تسریع در صدور مجوزهای مورد نیاز، موضوع ادغام مجوزها در هیئت مقررات‌زدایی کسب و کارهای گردشگری که ذیل وزارت اقتصاد و دارایی فعال است؛ مطرح و مصوب شد با تعریف پنجره واحد خدمات، مرجع اصلی صدور مجوزهای لازم برای فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سپرده شود.

استفاده هنرمندان صنایع‌دستی از مزایای بیمه صندوق روستایی

فرهاد غلامعلی فلاح مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از هنرمندان صنایع‌دستی خواست تا برای استفاده از مزایای بیمه‌ای به صندوق بیمه کشاورزی، عشایری و روستایی مراجعه کنند.

وی دراین‌باره گفت: خوشبختانه با دستور معاون اول رئیس جمهوری و با پیگیری‌های وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، فرصت استفاده از مزایای بیمه‌ای برای هنرمندان صنایع‌دستی از محل صندوق بیمه کشاورزی، روستایی و عشایری، فراهم شده و هنرمندان صنایع‌دستی می‌توانند علاوه بر استفاده از مزایای بیمه‌ای این صندوق، سوابق بیمه تامین اجتماعی خود را نیز به صندوق بیمه کشاورزی انتقال دهند.

او با اشاره به قانون بیمه قالی‌بافان و صنعتگران که در سال ۸۸ تصویب شده است، ادامه داد: این قانون برای بیمه قالی‌بافان و فعالان صنایع‌دستی شناسه دار در سال ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آن زمان توانستیم حدود ۸۰ هزار نفر که در حوزه صنایع‌دستی فعال بودند را برای پوشش بیمه به سازمان تأمین اجتماعی معرفی کنیم.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: بعدها به دلیل این که منابع مالی این طرح تامین نشد، متاسفانه ۴۰هزار نفر در سال بعد از لیست بیمه خارج شدند که از همان زمان تلاش برای بیمه هنمرندان صنایع‌دستی به طور جدی آغاز شد و در سال ۹۷ با تلاش دکتر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی این وزارتخانه شرایط برای بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فراهم شد.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *