مازندران

جاذبه های هزاررنگ و رویایی گردشگری مازندران

مازندران با جاذبه‌های بکر و رویایی، طبیعت زیبا، دشت‌ها و ساحل، تاریخ کهن و سنت‌های بومی و فرهنگی به انتظار مسافران نوروز نشسته است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: گوشه و کنار مازندران همانند آلبومی زیبا و قاب‌های ماندگار در کرانه خزر، تابلویی از رنگ‌ها و رسوم‌ها است و مردمانی که آغوششان را برای میزبانی از مسافران بهاری باز کرده‌اند.

آب و هوایی مطبوع، جنگل‌های هیرکانی و چندصدمیلیون ساله، جاذبه‌های تاریخی و گردشگری، ساحل و دریای رویایی، روستا و کوهستان‌های پرجاذبه محلی، گنبدها و خانه‌ها و کومه های بومگردی و روستایی محلی زیبا برای گذران سفرهای نوروزی است.

اگرچه کرونا در دو سال گذشته سفرها را کاهش داد اما کمتر ایرانی است که از سفر شمال و مازندران خاطره نداشته باشد و این روزها طبیعت با همه جاذبه‌هایش برای مسافران بهاری آغوش گشوده است.

جاده‌های پرجاذبه و توریستی کندوان، هراز و سوادکوه با پیچ و خم‌های کوهستانی اما باصفا، پل تاریخی ورسک، دشت‌های زرد کلزا، شالیزارهایی که از خواب زمستانی بیدار شده‌اند و چشمه‌های هزاررنگ و طبیعی نظیر سورت نوروز را برای هر ایرانی دلپذیرتر خواهد کرد.

تالاب‌های سحرآمیز با چشمه‌های آبگرم و معدنی، تله کابین، جنگل سبز و از خزان برگشته هیرکانی، کاخ‌های تاریخی، موزه‌ها، اسکله‌های بندری و تفریحی و باغ‌های سبز، مازندران را به محلی پرجاذبه برای سفرهای نوروزی بدل کرده است.

چشمه هزار رنگ باداب سورت

چشمه هزاررنگ باداب سورت که عنوان دومین اثر طبیعی و ملی ایران را بعد از کوه دماوند به خود اختصاص داده است، از جمله مناطق دیدنی مازندران به شمار می‌رود. این چشمه بکر و رویایی در بلندای هزار و ۸۴۱ متری از دریا قرار دارد و اطراف آن پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و چشمه‌هایی با آب‌هایی متفاوت از نظر رنگ، بو، مزه و حجم آب، به انتظار طبیعت گردان بهاری نشسته است.

این چشمه در جنوب شهر ساری دارای آوازه جهانی است و چشمه‌های پلکانی که قدم زدن در آن پله پله به سوی آسمان کشیده شده است. ۱۴ چشمه بی نظیر با رنگ‌های مختلف که عمیق‌ترین قسمت آن به ۹۶ متر می‌رسد و در دامن زیبای طبیعت واقع شده است. علی اکبری دوستدار طبیعت و محیط زیست با بیان نظیر این چشمه‌های زیبا و پلکانی را در دیگر مناطق نمی‌توان دید، افزود: این چشمه دارای قدمت چندین میلیون ساله و دارای آوازه جهانی است.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه هر ساله در فصل‌های مختلف طبیعت گردان زیادی برای دیدن این جاذبه رویایی به منطقه سفر می‌کنند، افزود: این چشمه به عنوان دومین چشمه آب شور در جهان است و طبیعت آن به دلیل بی مهری‌های صورت گرفته شکننده شده است.

وی با اظهار اینکه متأسفانه بیشتر طبیعت گردان تمایل دارند روی پلکان‌های چشمه قدم زنند که این کار آسیب می‌زند، افزود: اگر این چشمه در دیگر مناطق جهان قرار داشت استفاده‌های زیادی از آن صورت می‌گرفت و درآمدزایی بالایی داشت در حالی که حاشیه‌های این چشمه‌ها از داشتن امکانات تفریحی و اقامتی محروم است.

در حال حاضر برای ورود به چشمه سورت ۱۵ هزار تومان بلیت گرفته می‌شود و به رغم آنکه جاذبه‌های زیادی دارد که از آن استفاده درستی نشده است و این چشمه زیبا قرار است یکی از جاذبه‌هایی باشد که در رویداد ساری ۲۰۲۲ از سوی گردشگران کشورهای عضو اکو دیدن شود.

باغ ایرانی در بهشهر

در حال حاضر هر ارگانی حاشیه چشمه سورت را فنس کشی کرده که میراث فرهنگی، منابع طبیعی و آب منطقه از جمله آن است. از سورت که به شرق مازندران برویم باغ دریاچه عباس آباد بهشهر رخ می‌نماید، باغ ایرانی با جاذبه‌های شگفت انگیزش که به عنوان بزرگترین باغ دوره صفوی است و در نوروز میزبان گردشگران زیادی است.

دورتادور این باغ ایرانی و تاریخی را درختانی پوشانده است و وجود بقایای عمارت در آن این باغ را به بهشتی برای طبیعت گردشگری و گردشگری تبدیل کرده است.

این باغ که در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ساخته شد در فهرست آثار یونسکو قرار دارد و دریاچه ان ۱۰ هکتار وسعت دارد و ارتفاع آب گاه تا ۱۸ متر هم رسیده است. معماری قرینه‌ای باغ بر زیبایی آن افزوده است و به عنوان باغ ایرانی غیرکویری نیز شهره است.

این جاذبه رویایی از بخش‌هایی نیز گلباغ، حمام، کاخ، سد، دریاچه، برج آجری و آسیاب آبی تشکیل شده است و فصل بهار و نوروز بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه رویایی است.

پل ورسک

پل ورسک هم از مشهورترین و زیباترین پل‌های تاریخی ایران و شاهکار مهندسی کشور محسوب می‌شود و در مسیر ریلی تهران شمال قرار دارد و در بالای دره ورسک واقع شده است و جلوه‌های زیبای این پل که در طبیعت کوهستانی واقع شده است با سه خط طلا هر گردشگر و طبیعت گردی را ترغیب می‌کند تا از آن دیدن کند. پل ورسک که تاریخچه تاریخی و جالب دارد و از آن به پل پیروزی هم یاد می‌شود و در همه فصل‌ها از جمله نوروز جاذبه‌ای زیبا برای گردشگری است.

در آستانه بهار و با رفع محدودیت‌های سفر، مازندران نیز برای استقبال از مسافران بهاری مهیا شده است و به گفته سرپرست میراث فرهنگی مازندران، جلسات ستاد اجرایی خدمات سفر برای میزبانی از مسافران بهاری تشکیل شده است.

مهدی ایزدی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه برش استانی و شهرستانی ستاد اجرایی خدمات سفر تهیه شده است، افزود: حوزه‌های مختلف اجرایی از جمله حمل ونقل، امداد و نجات، شهرداری‌ها، اماکن اقامتی و گردشگری برای خدمات دهی به مسافران مهیا وآماده شدند.

وی با اشاره به جاذبه‌های متنوع موجود در استان از جمله روستاها گفت: در مناطق مختلف استان از جمله روستاها نیز جاذبه‌های طبیعی و باستانی و تاریخی زیادی وجود دارد و فرهنگ و رسوم و آداب محلی نیز از جمله ظرفیت‌های گردشگری استان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به آزادسازی نوار ساحلی گفت: دریا و ساحل نیز جاذبه مهم گردشگری در استان محسوب می‌شود و ایجاد راه‌های دسترسی از جمله برنامه‌ها برای حضور مهمانان در این مناطق است.

ایزدی به وجود ۲۶ موزه در استان اشاره کرد و گفت: این موزه‌های نیز ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی استان محسوب می‌شود و برای بازدید مسافران از موزه‌ها نیز برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

مازندران با تنوع جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بیش از هر زمان دیگر برای طبیعت گردی مسافران بهاری لحظه شماری می‌کند تا رکورد نشسته بر سیمای گردشگری و اقتصاد استان با حضور پرشور گردشگران و مهمانان نوروزی جبران شود.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *