مازندران

اقیانوس ابرهای مازندران را از دست ندهید

سفرهای نوروزی با توجه به تعطیلات عید همیشه گزینه نخست خانواده ها برای گشت و گذار و تفرج محسوب می شود و در بین همه نقاط گردشگری کشور، استان مازندران به دلیل جغرافیا و موهبت های الهی متعدد و بعضا بی‌نظیر خود یکی از گزینه های سفر است، اما تجربه متفاوت از یک مقصد گردشگری در این استان انتظاری است که کمتر محقق می شود. پیشنهاد ما برای یک سفر پر از خاطره دیدن روستای «فیلبند» است.

با شروع بهار طبیعت سفر به جاهای بکر و دیدنی محوری ترین گزینه خانواده ها در ایام نوروز است و در این میان مازندران از نظر گردشگری یکی از پرترددترین استانهای کشور است و سفر به نقاط زیبای شهرستان بابل نیز از گزینه های مسافران نوروزی مازندران است.

مسافرانی که به بابل سفر می کنند اگر دنبال نقاط بکر و بی نظیر برای ثبت بهترین اوقات فراغت خود هستند بازدید از روستایی برفراز ابرها را از دست نخواهند داد.

روستای «فیلبند» از زیباترین روستاهای مرتفع در مازندران با ارتفاعی حدود ۲۳۰۰ متر از سطح دریا، بلندترین روستای قسمت شرقی استان است و به همین دلیل با نام «بام شرقی مازندران» نیز شناخته می‌شود که با طبیعت بکر و زیبایش در نیمی از سال با ابرها احاطه می‌شود.

تماشای حرکت ابرها از میان پاها و احاطه شدن در توده‌های ابر، لحظات به‌یادماندنی برای گردشگران خلق می‌کنند. از زیباترین مناظر ییلاق فیلبند، طلوع و غروب زیبای خورشید در این روستا است، کوهنوردی در این روستا نیز وصف ناشدنی است.

روستای فیلبند از شمال غربی به روستای «سنگچال» آمل، از جنوب به ییلاق «ونه بن» و روستاهای «ورزنه» و «نشل» و از جنوب شرقی به روستاهای «شیخ موسی» و «نیراسم» و «گلیران» می‌رسد.

فاصله روستای فیلبند تا دریا در نزدیک‌ترین مسیر با ساحل محمودآباد در حدود ۸۰ کیلومتر است. فاصله فیلبند تا بابلسر نیز ۹۵ کیلومتر است و طی کردن این مسیر به ۲ ساعت زمان نیاز دارد. روستای فیلبند به‌ دلیل شهرت فراوان و زیبایی منحصربفرد، از نقاط مختلف شمال نیز گردشگر دارد و شهر آمل، نزدیک‌ترین شهر به روستای فیلبند و در مسیر دسترسی به آن است.

بهترین زمان سفر به فیلبند

در فصل بهار، فیلبند سرزمین چهار فصل است. در یک روز ممکن است آفتاب، باران، تگرگ، برف و رنگین کمان را با فواصل کوتاه در فیلبند ببینید؛ اما آب و هوای روستای فیلبند در تابستان بسیار لطیف و حتی شب‌های تابستان، هم‌چنان هوا سرد است.

بهترین زمان سفر به روستای فیلبند، فصل‌های بهار و تابستان هستند. از آغاز بهار هرچه به‌سمت تابستان پیش برویم، شرایط آب و هوایی این روستا مناسب‌تر می‌شود. این فاصله شلوغ‌ترین زمان گردشگری فیلبند نیز هست.

اقامتگاه های فیلبند

برای اقامت در فیلبند گزینه‌های محدودی دارید. این روستا هتل یا مهمانپذیر ندارد و به‌ دلیل زیبایی‌ های طبیعی آن و تمایل گردشگران به اقامت در روستا، بهترین گزینه‌ خانه‌های روستایی و محلی است. البته به‌ دلیل حجم بالای مسافران در فصل‌های بهار و تابستان قیمت کلبه‌های روستایی فیلبند بالا می‌رود. برای اجاره کلبه در روستای فیلبند می‌توانید به‌صورت غیر حضوری اقدام کنید و از طریق اینترنتی رزرو کلبه در فیلبند را انجام دهید.

در قسمت غربی روستا مسافرخانه‌ای قرار دارد که به نام «تکیه غرب» شناخته می‌شود. این مسافرخانه اتاق برای اجاره شبانه دارد؛ اما امکانات آن بسیار محدود است و اتاق‌ها از سرویس بهداشتی مشترک استفاده می‌کنند. قیمت این مسافرخانه مناسب است و امکانات اولیه آن در فضایی روستایی، برای بعضی از گردشگران می‌تواند خاطره‌انگیز باشد.

ملزومات سفر

در سفر به روستای فیلبند حتما لباس گرم و کفش مناسب به همراه داشته باشید. به سبب ارتفاع روستا، گشت‌وگذار در اطراف آن همراه با کوهنوردی خواهد بود، ضمن اینکه وضعیت جوی پایدار نیست و امکان بارندگی وجود دارد.

اگر قصد اقامت در فضای باز را دارید، حتما وسایل کامل کمپ کردن با خود داشته باشید. امکانات فیلبند محدود است؛ پس به مقدار مناسب آب و غذا و وسایل مورد نیاز خود را همراه ببرید.

کوله‌پشتی با وسایل محدود و سبک برای گشت‌وگذار در روستای فیلبند، بسیار مناسب است. اگر کوهنورد هستید کیسه خواب شما را در شب از سرما مصون نگه می‌ دارد و دوربین عکاسی برای ثبت خاطرات و لحظات زیبا در این سفر، بسیار واجب است. به یاد داشته باشید که برای حفظ نظافت و اکوسیستم منطقه، هیچ زباله‌ای در روستای فیلبند به جا نگذارید.

هشدار برای مسافران فیلبند

مناطق اطراف روستای فیلبند تابلوهای راهنما ندارند، گرچه حضور راهنمای محلی برای بازدید از نقاط دورتر لازم است، برای احتیاط بیشتر حتما نقشه آفلاین را دانلود کنید تا در صورت عدم دسترسی به اینترنت، از موقعیت مکانی خود آگاه باشید. به خاطر داشته باشید حتما با راهنمای محلی به دیدن این روستا بروید، تا بتوانید راه رفت و برگشت را پیدا کنید. برای افراد ناآشنا به این منطقه احتمال گم شدن بسیار زیاد است، زیرا هیچ تابلوی راهنمایی در مسیر وجود ندارد.

دیدنی های اطراف فیلبند

روستای سنگچال و جنگل‌های زیبای «چلاو» در نزدیکی روستای فیلبند، برای پیاده‌روی در طبیعت، گزینه‌های مناسبی هستند و می‌توانید ساعت‌هایی را به گشت‌ و گذار در آن‌ها بپردازید. بقعه «امامزاده یحیی» در این روستا قرار دارد و می‌توانید در گشت و گذارتان به این امامزاده هم سر بزنید.

اطراف روستای فیلبند رودخانه‌ای وجود ندارد، اما چشمه‌های آب معدنی متعددی در اطراف این روستا جوشیده‌ اند. از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان «چشمه لار» را نام برد که خواص آب آن برای بیماری‌ های کلیوی و استخوان درد، بسیار عالی است.

فیلبند به تنهایی می تواند بهترین خاطره شما از مازندران باشد اگر یک طبیعت گرد واقعی باشید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *