مشهد 

دعوت شهردار مشهد از مسافران داخلی و خارجی برای سفر به این شهر

شهردار مشهد با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای زائران در ایام نوروز، گفت: از تمام کسانی که تاکنون تصمیم به سفر نوروزی نگرفته‌اند، دعوت می‌کنم به این شهر بیایند.

سید عبدالله ارجائی در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص عید نوروز اظهار کرد: تعیین یک واقعه طبیعی به عنوان مبداء تاریخ توسط پیشینیان ما نشان‌دهنده هوشمندی آنهاست. مبدأیی که دست خوش تغییرات نمی‌شود و یادآور قدرت پایدار الهی در احیا و زندگی دوباره بخشیدن به تمام طبیعت است. چه زیبا است این انتخاب. به ایرانی بودن خود می‌بالیم و خوشحالیم از اینکه در سرزمینی زندگی می‌کنیم که اجداد ما به این اندازه متمدن، متفکر و خوش سلیقه بوده‌اند.

وی ضمن عرض تبریک به تمام مردم جهان به مناسبت فرارسیدن نوروز و ولادت امام زمان (ع)، عنوان کرد: تقارن بهار امسال با میلاد حضرت ولی عصر (عج)، معنویت خاصی به نوروز ۱۴۰۱ داده و ما در اصل بهاری مهدوی داریم. مشهد با سابقه‌ای حدودا ۱۲۰۰ ساله رشدی چندین برابر کهن‌شهرهای اطراف خود در جمعیت‌پذیری داشته و دارد. رشد جمعیت مشهد در مقایسه با شهرهایی مانند سبزوار، نیشابور و حتی رادکان که در فاصله‌ای بسیار نزدیک با شهر مشهد هستند، با وجود جاذبه‌های طبیعی و محرکه‌های صنعتی، نشان‌دهنده عشق زیاد ایرانیان به مضجع منور امام هشتم و تمایل به همسایگی با این حرم مطهر است.

شهردار مشهد اضافه کرد: مشهد یک حرم‌شهر است؛ حرمی به عنوان حرم مطهر امام رضا (ع) و حیاطی به وسعت شهر مشهد. هر فردی که اینجا زندگی می‌کند نسبت مشخصی با امام معصوم دارد؛ یا خادم و مجاور است یا زائر. مهمانانی که به شهر مشهد سفر می‌کنند معمولا همه به عشق زیارت امام رضا (ع) می‌آیند.

ارجائی تصریح کرد: آمارهای دوران قبل از کرونا نشان از ورود ۳۰ میلیون زائر می‌داد که حدود ۴ میلیون از آنها زائران خارجی بودند. در دو سالی که از میزبانی محروم بوده‌ایم، اتفاقات ناگواری در دنیا و به تبع آن در شهر ما رخ داد. افراد زیادی شغل و عزیزان خود را از دست دادند؛ خصوصا در شهر ما که شهری خدماتی است. بیش از ۵۲ درصد اماکن اقامتی کشور در مشهد وجود داشته و درصد زیادی از رستوران‌های کشور نیز در این شهر هستند. اقتصاد مشهد بر مبنای خدمات است.

وی بیان کرد: امیدواریم امسال با حضور زائرین رونق کسب‌وکار به شهر ما برگشته و عزیزانی که مشغول خدمت‌رسانی به زائران هستند، فضای بهتری را تجربه کنند. یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری در دوره جدید، برنامه استقبال از بهار در قالب ایجاد فضاهای فرح‌بخش و شاد بوده که از حدود سه ماه پیش ستاد مستقلی در شهرداری به همین منظور تشکیل شد. در نوروز امسال حدود ۱۸ میلیون بوته گل در بیش از ۸۰۵ نقطه شهر و ۱۲۰۰ المان گل‌آرایی، فضای شهر را خوش‌بو کرده است. بیش از ۳۰ هزار متر ریسه چراغانی و بیش از ۲۰ هزار پرچم ایران و الوان در شهر نصب شده است.

شهردار مشهد افزود: در حوزه زیباسازی، ۵۰۰۰ متر مربع نقاشی دیواری با مضامین فرهنگی و هنری سطح شهر را تزئین کرده است. برای اولین بار ۱۶ المان تعاملی که مردم بخشی از آن هستند و ۱۳ پاویون شهری که داستان‌های دینی و تاریخی را برای افراد علاقه‌مند روایت می‌کنند، در سطح شهر مشاهده می‌کنیم. برای اولین بار تعداد زیادی از پل‌های شهر نیز با رنگ‌هایی جذاب نقاشی شدند.

ارجائی یادآور شد: تورهای مشهدگردی با اتوبوس‌های یک و دو طبقه در سطح شهر وجود داشته و مردم می‌توانند از این تورها استفاده کنند.

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم ترافیک را باید با مدیریت کنترل کرد و نه با محدودیت، خاطرنشان کرد: امسال پس از چندین سال طرح زوج و فرد را در هسته مرکزی شهر نداریم. تا به این لحظه ترافیکی که خارج از روال مرسوم سال‌های قبل از کرونا باشد نداشته‌ایم و محیط قابل مدیریت است.

شهردار مشهد گفت: با هدف تسهیل استفاده از قطار شهری، سرفاصله قطار شهری را کاهش داده‌ایم. ۵۰ دستگاه اتوبوس به جهت داشتن حمل‌ونقلی ایمن‌تر و راحت‌تر به هسته مرکزی شهر اضافه شده است. بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌ها تاکید کرده‌ایم تا مردم از لحاظ بهداشتی نیز شرایط بهتری داشته باشند. امیدوارم با تمهیدات در نظر گرفته شده بهاری مهدوی و رنگی داشته باشیم.

ارجائی اظهار کرد: در کنار تمام تمهیداتی که دستگاه‌های وظیفه‌مند اصلی اتخاذ کرده‌اند، ما نیز تلاش کرده‌ایم در ۱۲ مکان برای بیش از ۲۰ هزار نفر ظرفیت اسکان اضطراری به‌وجود بیاوریم تا اگر اسکان‌های رسمی دچار مشکلی شدند یا ظرفیت آنها پر شد از این ظرفیت استفاده شود، علاوه بر این ظرفیت ۱۶ هزار اسکان کمپی نیز در نظر گرفته شده است.

وی افزود: یکی از مسائلی که هر ساله در آستانه نوروز مردم را دچار مشکل می‌کرد بحث تامین ارزاق بود که در همین راستا با همکاری ارگان‌های مختلف بیش از۲۴۰ غرفه در سطح شهر در قالب بازارهای موقت راه‌اندازی شد و تمام بازارهای شهرداری نیز به این امر اختصاص یافت. در بازارهای مرتبط با شهرداری بین ۲۰ تا ۵۰ درصد تخفیف روی کالاها ارائه شد و در بازارهایی که دولت راه‌اندازی کرد، کالاهای ارائه شده حداقل ۱۵ درصد تخفیف داشتند.

شهردار مشهد در خصوص مکان‌های دیدنی شهر مشهد عنوان کرد: مردم و زائران می‌توانند پس از زیارت حرم امام رضا (ع) به آرامگاه فردوسی، باغ نادری و آرامگاه و موزه نادرشاه افشار رفته و از این اماکن بهره‌مند شوند. مردم همچنین می‌توانند به آرامگاه خواجه اباصلت پیرغلام امام رضا (ع) رفته و با ایشان آشنا شوند. بقعه تاریخی خواجه ربیع نیز از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد است.

ارجائی اضافه کرد: گردشگران و زائران می‌توانند از تفرجگاه‌های خوب اطراف مشهد مانند هفت حوض، باغ وکیل‌آباد و اماکن ییلاقی طرقبه و شاندیز دیدن کنند.

وی ادامه داد: افرادی که علاقه‌مند هستند از مشهد سوغاتی با خود ببرند، در صورتی که تسبیح، جانماز، عطر و انگشتر را به عنوان سوغات مد نظر دارند حتما از بازار رضا بازدیدی داشته باشند. اگر تمایل این افراد به خرید پوشاک و اسباب‌بازی بود می‌توانند بازار مرکزی را مد نظر قرار دهند. در صورتی که مردم علاقه‌مند به خرید صنایع دستی از جمله فرش و گلیم هستند، توصیه می‌کنم به بازار فرش رفته و آنجا را مشاهده کنند. مردم همچنین می‌توانند برای خرید بعضی از صنایع دستی به طرقبه و شاندیز مراجعه کنند. سه سوغات اصلی مشهد یعنی نبات، زعفران و زرشک حدودا در تمامی مغازه‌های اطراف حرم و تمامی پاساژها و مراکز خریدی که در مشهد وجود دارد ارائه می‌شوند.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه یکی از اقدامات شهرهای زیارتی ارائه خدمات به زائرین خارجی است، تصریح کرد: دفاتر خدمات گردشگری متعدی در مشهد وجود داشته و هتل‎‌های خوبی نیز در این شهر وجود دارد که هرکدام از آنها تورهای زیارتی خوبی را از مبدا تا مبدا یعنی از وطن خود تا برگشت به آن برگزار می‌کنند و سیاست مدیریت شهری تسهیل این امور خصوصا زیارت برای افراد خارجی است.

ارجائی خاطرنشان کرد: ما خود همسایه امام رضا هستیم و زمانی که همسایگان کشور را در مشهد می‌بینیم خوشحال شده و شوق خدمت بیشتری پیدا می‌کنیم. از دیدن پاکستانی‌های عزیز که عشق زیادی به زیارت امام رضا (ع) دارند و معمولا با مشقت سفر می‌کنند خوشحال می‌شویم. از عراقی‌های عزیز که معمولا به سفربه مشهد علاقه‌مند هستند و از سایر همسایگان جمهوری اسلامی از ترکیه و آذربایجان گرفته تا بحرین و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت می‌کنم که در طول سال به‌ویژه در ایام نوروز به شهر مشهد سفر کنند.

وی ضمن دعوت از تمام پارسی‌زبانان جهان برای سفر به مشهد اضافه کرد: تاجیکستانی‌ها و افغانستانی‌های عزیز، ما سه ملت هم‌زبان، هم‌ریشه و هم‌فرهنگ مانند یک ملت هستیم.

شهردار مشهد در خصوص ویژگی‌های سفر به ایران خصوصا سفر به مشهد عنوان کرد: به‌دلیل وجود زیرساخت‌های بسیار خوب حمل‌ونقل و زیرساخت‌های فوق‌العاده اسکان و تغذیه در شهر مشهد،این سفر، سفری راحت خواهد بود. فرودگاه مشهد یکی از بهترین و زیباترین فرودگاه‌های ایران است که به‌صورت شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به زائرین خارجی و مسافران و گردشگران از اقصی‌نقاط دنیا است. کثرت رستوران‌ها و هتل‌های چندستاره با سطوح درآمدی مختلف در سطح مشهد و بازارهای متنوع در کنار اماکن تفریحی مانند سرزمین‌های آبی، شهربازی‌ها و پارک‌ها و در راس تمام آنها حرم امام رضا (ع) از دیگر ویژگی‌های این شهر هستند.

ارجائی افزود: مشهد شهری زیبا است لذا از تمام کسانی که تاکنون تصمیم به سفر نوروزی نگرفته‌اند دعوت می‌کنم به این شهر بیایند. ما به هر فردی که به مشهد سفر می‌کند به عنوان یک مهمان امام رضا (ع) نگاه می‌کنیم و معتقدیم که باید به او بهترین خدمات ارائه شود. این مسافر پس از بازگشت به وطن خود سفیری برای مشهد خواهد بود و ما او را یک پیام‌آور از سمت خودمان برای مردم آن خطه می‌دانیم. معتقدیم برقراری، تداوم و گسترش ارتباطات، قلب‌ها و دل‌ها را به هم نزدیک‌تر و پیوندها را عمیق‌تر می‌کند و می‌تواند جهان را به سمت زندگی‌ای با آرامش و صلح بیشتر ببرد.

شهردار مشهد درخصوص دیپلماسی شهری و اقدامات شهرداری در این زمینه گفت: تاکنون در شهرداری مشهد چهار میز ویژه چهار کشور تشکیل شده و با سفرای این کشورها و سفرای ایران در این کشورها نیز ارتباطات برقرار شده است. چند روز پیش به تاجیکستان که یکی از این کشورها است سفر کردیم و با وزرای کشور، گردشگری و فرهنگ تاجیکستان و با شهرداران شهرهای مختلف تاجیکستان دیدار شد. امیدوارم که در افقی بسیار نزدیک مشهد به کانون دیپلماسی شهری ایران تبدیل شود؛ وزارت خارجه نیز بر این امر اصرار دارد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *