گردشگری

مسیرهای جدیدی برای گردشگری کویر تعریف کنیم

یک فعال گردشگری و مدیر انجمن گردشگری پایدار بیان کرد: با تعریف دقیق گردشگری بخش عمده‌ای از چالش‌ها مرتفع می‌شود؛ باید مسیری را تعریف کنیم که به طور مثال از کرمان آغاز و به خراسان جنوبی برسد.

احمد کاشانی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خراسان‌جنوبی سومین استان پهناور کشور است. ما 11 شهرستان داریم و تقریبا در کنار هر شهرستان یک کویر زیبا، بکر و منحصر به فرد قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کویر به ظاهر یک منطقه خشک و بی آب و علف به نظر می‌رسد و شاید این گمان برود که کویر منطقه‌ای است که زیست جانوری و حیات در آن وجود ندارد، افزود: کویر به از نظر اقتصادی و زیست محیطی منطقه بسیار مهمی است.

وی با بیان اینکه تاسیس اقامتگاه‌های بوم گردی در کویر یکی از زیرساخت‌هایی است که برای فعال کردن اقتصاد گردشگری در حوزه بیابان‌گردی یا کویر نوردی مورد استفاده ما است، تصریح کرد: ما اگر بتوانیم گردشگری را در خراسان جنوبی با موضوع کویر فعال کنیم قطعا می‌توانیم از همین ظرفیت در مسیر اشتغال زایی استفاده کنیم.

کاشانی اظهار کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی اقامتگاه‌های بوم گردی فراوانی داریم که برخی‌ها در کویرها هستند و نیاز به کمک دولت دارند چراکه با شیوع بیماری کرونا فشار اقتصادی بسیار زیادی بر همه فعالان گردشگری از جمله اقامتگاه‌های بومگردی وارد شد و قطعا می‌شود با نگاه مثبت رئیس جمهور از دولت تقاضا داشت رسیدگی تخصصی و ویژه‌ای نسبت به مشکلات فعالین گردشگری به ویژه اقامتگاه‌های بومگردی که در کویر است، شود.

کاشانی بیان کرد: وقتی یک اقامتگاه بومگردی در بیابان تاسیس می‌شود ابتدا خود اقامتگاه بومگردی اشتغال زایی دارد. طبیعتا در هر اقامتگاه  بوم گردی 5 تا 15 نفر مشغول بکار می‌شوند که این رقم می‌توانند رقم قابل توجهی در حوزه اشتغال‌زایی در استان باشد.

این فعال گردشگری تصریح کرد: تعریف تور گردشگری از دیگر راهبردهای بهره گیری از کویر است؛ از طرف دیگر مردم روستاهای حاشیه کویر مردمانی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی محل زندگیشان، قطعا به سختی روزگار می‌گذرانند اما با فعال شدن حوزه گردشگری فرصتی برای آنها فراهم می‌شود که می‌توانند غذاهای محلی، صنایع دستی و حتی محصولات کشاورزی خود را برای فروش به گردشگران عرضه کنند.

کاشانی به دیگر جاذبه‌های کویر اشاره کرد و افزود: طلوع ماه در کویر به دلیل گسترده بودن افق قابل مشاهده است که این اتفاق در کمترین جایی از کشور قابل دیدن است.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در یک نقطه طلایی قرار گرفته، اما ما هیچ وقت مسیر گردشگری تعریف نکرده‌ایم، افزود: با تعریف دقیق گردشگری بخش عمده‌ای از چالش‌ها مرتفع می‌شود؛ باید مسیری را تعریف کنیم که به طور مثال از کرمان آغاز و به خراسان جنوبی برسد.

کاشانی با بیان اینکه راهنمای تور زمانی که بتواند مسیری را تعریف کند می‌تواند بر روی مسیرهای خود درآمدزایی داشته باشد، افزود: اگر راهنمای تور بتواند مسیرهای جدید و ترکیبی تعریف کند، می‌تواند درآمدزایی بیشتری داشته باشد.

وی یادآور شد: گردشگری، آسان ترین راه برای ورود ارز به کشور است چراکه شما فرهنگ، زیبایی، تاریخ و امنیت ایران را معرفی می‌کنی و مخاطب بی واسطه ارز را خرج می‌کند؛ بنابراین این صنعت، یکی از مهم ترین راحت ترین صنایع برای ارزآوری و پول آوری است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *