سیستان و بلوچستان

تحفه سیستان و بلوچستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: مردمان شمال و جنوب، شرق و غرب ایران،‌ همگی هنر و صنعت دستی این کشور را حفظ کرده اند که مردم سیستان و بلوچستان نیز از این امر مستثنی نبوده اند.

جلالزایی در گفت وگو با ایسنا افزود: نام رشته های صنایع دستی سیستان و بلوچستان طبق نظر سازمان ملی استاندارد مصوب شده و هنر و خلاقیت این مردمان سخت کوش را نمایان می‌ کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه بیان کرد: سوزن دوزی بلوچ، خامه دوزی سیستان (خمک دوزی)، قالی سیستان، سکه دوزی بلوچ، سفال کلپورگان، گلیم سیستان و بلوچستان، حصیر سیستان، حصیر بلوچستان، قیچک بلوچستان، پلیوار دوزی (پریواردوزی، ‌نوعی گلدوزی روی پارچه)، آینه کاری، سازهای سنتی قیچک بلوچستان، سازهای سنتی قیچک سیستان از جمله صنایع دستی این استان بشمار می روند.

وی افزود: دیگر سوغات و صنایع دستی سیستان و بلوچستان، سیاه دوزی (تزیین لباس با نخ های سیاه و معمولا پشمی)، دودنی بافی (تورهای تزیینی با اسفند)، چادربافی (برای چادرنشینی و معمولا با موی بز)، پلاس بافی، جاجیم بافی، نمد مالی، سفره بافی (با نام جهیزی و با پشم شتر) و خراطی است.

جلالزایی خاطرنشان کرد: افزون بر اینها کلوچه محلی سیستان، خرمای بلوچستان، آچار و انواع ادویه، میوه های گرمسیری از جمله انبه، موز ،کنار، زیتون و پاپایا، خربزه و پشمک سیستانی و انگور یاقوتی، ماهی، عسل و همچنین گیاهان دارویی سوغات متنوع استان محسوب می شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *