یزد

تاریخ یزد حکایت از زندگی مسالمت آمیز ادیان دارد

مشاور و دستیار ویژه وزیر میراث فرهنگی از موزه نسخ و اسناد یزد به عنوان فرصت مطالعه تاریخ زندگی مسالمت آمیز ادیان به ویژه زرتشتیان یاد کرد.

«طاهره قیومی» روز گذشته در این بازدید، گفت: این موزه نه تنها در معرفی اسناد یزد بلکه در معرفی ظرفیت‌های یزد در یکی از محلات قدیمی این شهر جهانی بسیار خوش درخشیده است.

گفتنی است؛ در این موزه اسناد و نسخ باارزش خطی شامل اسناد تاریخی، تجاری، نامه‌های شخصی، سکه و اسکناس‌های قدیمی، تمبر و بیش از صدها نسخه خطی اوستا، وندیداد، یسنا، واج یشت، گهنبار، خرده اوستا جمع‌آوری‌شده و به نمایش درآمده است.

این موزه در یکی از محلات زرتشتی‌نشین یزد واقع در بلوار بسیج و در نزدیکی آب‌انبار رستم گیو در خانه تاریخی یکی از موبدان آیین زرتشتی و از افراد تأثیرگذار دوره قاجار، توسط نواده این فرد راه‌اندازی شده که تعمیر و مرمت ساختمان این موزه از سال ۱۳۹۳ آغاز و طبق سبک سنتی و قدیمی تکمیل‌ شده است.

موزه اسناد و نسخ خطی یزد از ساعت ۹ تا ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان است و همچنین در ایام نوروز با توجه به برگزاری آیین نوروزگاه در محل این موزه، در دو شیفت صبح و عصر دایر است.

بازدید از این موزه می‌تواند علاقه‌مندان زیادی را برای احیای نوشتار دستی و پژوهش در این حوزه جذب کند، همچنین موجب شناخت و آشنایی بیشتر مخاطبان با آداب، رسوم و فرهنگ نیاکان از طریق تصاویر ثبت‌ شده شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *