طبیعت

طنازی طبیعت در بلندترین نقطه ایران

بام ایران، سرزمین آبشارهای مینیاتوری، سرزمین هزاران چشمه، سرزمین کوه‌های سر به فلک کشیده و سرزمین جنگل‌های بلوط بخشی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود که این منطقه را از سایر نقاط کشور متمایز کرده است.

به گزارش ایسنا، پس از دو سال رکود در حوزه گردشگری، امسال شاهد رونق در این حوزه هستیم، مسافران نوروزی از اقصی نقاط کشور به سوی چهارمحال و بختیاری سرازیر شده‌اند و این مسئله نویدبخش رونق در کسب و کارهای مرتبط به گردشگری در استان خواهد بود.

چهارمحال و بختیاری دارای طبیعت بکر و آب و هوای متعادل در فصل بهار و تابستان است، این مسئله موجب شده تا گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور این استان را به‌عنوان مقصد سفر نوروزی خود انتخاب کنند، حال در این گزارش سعی شده تا برخی از نقاط گردشگری استان را معرفی کنیم تا در روز طبیعت مردم بتوانند برای لحظاتی هر چند کوتاه در کنار خانواده لحظه‌های خوشی را سپری کنند.

منطقه حفاظت شده تنگ صیاد

این منطقه در بین شهرستان‌های شهرکرد، بروجن و کیار احاطه شده است، منطقه تنگ صیاد ۲۱۶ هزار هکتار مساحت دارد و همچنین یک پارک ملی به مساحت ۵۴۰۰ هکتار را در دل خود جای داده، دسترسی به این منطقه از محور مواصلاتی شهرکرد- اصفهان امکانپذیر است.

کوهستان‌های جنوبی منطقه تنگ صیاد دارای صخره‌های صعب‌العبور است که این کوهستان‌ها زیستگاه پلنگ، کل و بز محسوب می‌شود و این جانوران دارای جمعیت قابل توجهی در این منطقه هستند، از دیگر جانوران موجود در این منطقه می‌توان به گرگ، روباه، شغال، کفتار و پرندگانی مانند کبک دری، کبک چیل، تیهو و عقاب اشاره کرد، شکار در این منطقه با مجوز از سازمان محیط‌زیست امکانپذیر است.

پارک سرچشمه و چشمه دروغ زن فرخشهر

این پارک با مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار متر مربع دارای چشمه‌ای پر از آب، فضای سبز زیبا و چشم‌نواز جنگلی است، اولین چیزی که در بدو ورود چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند، آبنمای زیبای این پارک بوده که بر روی استخرهای این پارک قرار دارد، اساس شکل‌گیری این پارک چشمه‌ای به‌نام دروغ زن است که آب این چشمه بسیار با ارزش بوده و در مسیر خود برکت، زیبایی و شکوفایی را به ارمغان می‌آورد و جاذبه‌های دلنشینی را ایجاد کرده است.

راه دسترسی آسفالته، آب آشامیدنی، سرویس بهداشتی، فضای سبز، سکوی نشیمن، اغذیه فروشی، دسترسی به واحدهای اقامتی و پذیرایی در شهرکرد و پارکینگ از جمله امکانات این محل توریستی و تفریحی است.

منطقه حفاظت شده هلن

این منطقه در سال ۱۳۸۰ با مساحتی بالغ بر ۴۰ هزار و ۲۳۱ هکتار به‌عنوان منطقه حفاظت شده در شهرستان اردل معرفی شد، این منطقه بین شهرستان‌های اردل، کیار و لردگان قرار گرفته است، منطقه هلن از نظر استقرار در آب و هوای نیمه مرطوب با تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های سرد قرار دارد، رودهای کارون، ارمند و دوپلان نیز از منابع آبی این منطقه محسوب می‌شود.

حدود ۷۱ درصد از منطقه حفاظت شده هلن را جنگل‌های بلوط تشکیل می‌دهد، قرار گرفتن در حاشیه جاده خوزستان، وجود عشایر با نماهنگ حیات طبیعت، وجود رودخانه، آبشار و چشمه‌ها از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه است، گردشگران می‌توانند با کوهنوردی، صخره‌نوردی و لذت جویی از مناظر و حیات وحش لحظات زیبایی را در این منطقه سپری کنند.

سد کارون چهار

حواشی رودخانه کارون که تقریبا سرتاسر منطقه را در بر می‌گیرد، موجبات شگفتی طبیعت در این اردل است، در کنار این رودخانه آبادی‌ها و اتراق‌گاه‌های طوایف ایل بختیاری واقع شده و به‌نوعی نبض حیات اجتماعی و اقتصادی آن‌ها به‌حساب می‌آید، این رودخانه از دره شگفت‌انگیزی عبور می‌کند که عمده نقاط آن را جنگل‌های بلوط فرا گرفته‌اند و ترکیب آن‌ها با جریان رود و کوه مناظر بدیعی را عرضه می‌کند.

امکاناتی نظیری ماهیگیری، قایقرانی، شنا، استراحتگاه‌های اطراف با فضای عشایری می‌تواند جاذبه‌های سیاحتی آن را به‌طور چشمگیر افزایش می‌دهد.

مسیر رودخانه کارون با زنجیره‌هایی از رودها و چشمه‌های بهم پیوسته می‌تواند به تنهایی به‌عنوان یک قطب جهانگردی تجهیز و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد، مسیر جاده شهرکرد به خوزستان در روستای دوپلان از جمله بهترین مناظر در این منطقه محسوب می‌شود، در دریاچه سد کارون چهار، حمل و نقل عشایر برای ییلاق و قشلاق با لنج و قایق صورت می‌گیرد و منظره زیبایی را برای گردشگران فراهم کرده است.

چشمه سرداب رستم‌آباد

این چشمه در نزدیکی روستای رستم‌آباد در شهرستان اردل واقع شده است، این چشمه از چشم‌اندازها و مناظر بسیار زیبایی برخوردار بوده و هر روزه به‌ویژه در روزهای تعطیل پذیرای صدها گردشگر از نقاط مختلف کشور است.

جاده دسترسی، ساخت سکوی نشیمن و سرویس بهداشتی از جمله امکانات رفاهی این منطقه گردشگری محسوب می‌شود، فاصله این چشمه تا شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری ۱۲۰ کیلومتر است، در زیر دست این چشمه مزارع شیلات ماهی در حال فعالیت هستند.

گردشگاه سیاسرد

این گردشگاه در پنج کیلومتری شهر بروجن واقع شده است، این محل دارای هوایی مطبوع و خنک، درختان زیبا و کهنسال تفرجگاهی مناسب برای استراحت گردشگران محسوب می‌شود، این مجموعه دارای امکاناتی از جمله آب، برق، گاز، تلفن عمومی، سرویس بهداشتی، اقامتگاه مسافران، پارکینگ و جاده دسترسی آسفالت است.

گرداب بن

آبگیر بن معروف به (گرداب بن) در فاصله ۲۳ کیلومتری شهرکرد واقع شده، این مکان با چشم‌اندازی زیبا و ویژگی‌های منحصر به‌فرد یکی از جاذبه‌های شهرستان بن و محل مناسبی برای تفریح و استراحت مسافران است.

این محل تفریحی دارای امکاناتی از قبیل سرویس بهداشتی، تلفن عمومی، پارکینگ، آلاچیق، سکوی نشیمن، قایق رانی، اغذیه فروشی، برق، پمپ بنزین و گاز، جاده آسفالت و … است.

پل تاریخی زمانخان

این پل از شاهکارهای معماری دوران صفوی بوده که در پنج کیلومتری شهر سامان و ۲۶ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و بر روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است، این پل از دو دهانه نامساوی به طول ۵ و ۵.۶ متر تشکیل شده و ستون میانی آن، متکی بر تخته سنگی بریده شده است، از نظر اهمیت تاریخی، برخی این پل را بعد از پل سی و سه پل دومین پل مهم احداث شده بر روی زاینده‌رود می‌دانند.

پل هوره

این پل در روستایی به‌نام هوره از توابع شهرستان سامان احداث شده است، ساخت این پل در سال ۱۳۳۷ هجری شمسی آغاز و در پاییز ۱۳۳۸ به پایان رسید، این پل به‌علت از بین رفتن پل قدیمی این روستا و صعب‌العبور بودن عبور از رودخانه به خصوص در فصل زمستان ساخته شد.

غار چشمه سراب امیدآباد

این غار در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر فارسان و ۴۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع شده است، پس از گذر از دره‌ای معتدل و سرسبز به دهانه غار می‌رسیم، دو دهانه باز به سینه کوه که از یکی از آن‌ها آبی خروشان و خنک بیرون می‌آید و دهانه دیگر خشک است، فاصله این دو دهانه حدود ۲۰ متر بوده و امتداد این دهانه‌ها در عمق ۱۲۰ متری به حوضچه‌های آبی می‌رسد که بدون استفاده از امکانات غواصی عبور از آن‌ها امکانپذیر نیست، برای دسترسی به این غار نیازمند حدود نیم ساعت پیاده‌روی هستیم.

دشت لاله‌های واژگون

این دشت زیر پوششی رنگارنگ از لاله‌های سرخ رنگ و واژگون در ۱۲ کیلومتری چلگرد آرمیده است، هوای لطیف، سبک و پاک دشت و پوشش گیاهی بسیار غنی و ارزشمند آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد،

دشت لاله‌های واژگون چهارمحال و بختیاری یکی از زیباترین جلوه‌های بدیع و طبیعی این استان  محسوب می‌شود تا جایی که می‌توان از آن به‌عنوان “نقاشی ممتاز خلق هستی” یاد کرد، اگرچه اکوتوریسم طبیعی این استان جاذبه‌های زیادی را در دل خود جای داده است، اما زیبایی این دشت تابلوی بی‌بدیل تمامی جاذبه‌های گردشگری را تحت شعاع خود قرار داده است.

گفتنی است، از چند سال اخیر دشت لاله‌های واژگون در معرض خطر نابودی قرار گرفته است، بنابراین ورود گردشگر به این دشت ممنوع شده است.

روستای گردشگری سرآقاسید

این روستا از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ است که با ارتفاع ۲۵۰۰ متر از سطح دریا اقلیمی معتدل و کوهستانی دارد، آب و هوای آن در بهار و تابستان خنک و دلپذیر و در زمستان سرد و خشک است.

این روستا در گذشته اتراقگاه ییلاق عشایر بوده که وجهه تسمیه آن به‌علت امامزاده‌ای است که مقبره آن در پایین روستا قرار دارد و منازل به‌صورت پلکانی در بالای امامزاده ساخته شده‌اند، پیست اسکی تابستانه چال میشان نیز در ۲۵ کیلومتری این روستا واقع شده و از زیباترین جاذبه‌های گردشگری در این منطقه محسوب می‌شود.

ایل راه خداآفرین

این پل به صورت پلکانی ساخته شده که به ساختمانهای دوره اشکانی و سامانی شبیه است و در محل ایلراه کوچ عشایر منطقه بازفت شهرستان کوهرنگ قرار دارد، این پل با معماری خاص خود در کوه سفید منطقه بازفت قرار داشته و آب رودخانه بازفت نیز از زیر آن در جریان است.

رودخانه سبزکوه

رود سبزکوه با ۵۰ کیلومتر طول از دامنه کوه چرو در ۳۳ کیلومتری جنوب باختری در شهر بروجن سرچشمه میگیرد، مسیر عبور این رودخانه از دره شمالی کوه‌های سبزکوه، لجن و سرتنگ است، روستاهایی  مانند چارطاق، پرخر، ظلم‌آباد، ده نو پایین، دوپلان و چارتخته در مسیر این رودخانه قرار دارند، مناظر چشم‌نوازی در مسیر این رودخانه وجود دارد، این رودخانه یکی از سرچشمه‌های کارون است.

چشمه برم لردگان

این چشمه در مرکز لردگان واقع شده است و با شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری ‌۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد، این چشمه پرآب علاوه بر تامین آب کشاورزی، یکی از سرشاخه‌های کارون به حساب می‌آید و چشم‌انداز زیبایی برای شهر لردگان به‌وجود آورده، اطراف این چشمه به‌صورت پارکی جهت تفرج و گذراندن اوقات فراغت اهالی این شهر و گردشگران فضاسازی شده است.

از امکانات این منطقه گردشگری می‌توان به جاده آسفالته، فضای سبز، سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، سکوی نشیمن، دسترسی به واحد اقامتی و پذیرایی، تجهیزات جهت بازی کودکان و پارکینگ اشاره کرد.

منطقه بارز و شوارز

این منطقه از توابع بخش منچ شهرستان لردگان محسوب می‌شود که به‌علت آبگیری سد کارون سه و حجم آبی دریاچه این سد به منطقه‌ای زیبا تبدیل شده، این نیز خود منظره‌ای زیبا برای جلب گردشگران فراهم کرده است.

پل کره بس

این پل نخستین پل چهارمحال و بختیاری به سبک معماری جدید است که در دوره پهلوی اول بر روی روخانه کره بس شهرستان لردگان احداث شد که محل عبور و مرور در گذشته بود، در حال حاضر در کنار این پل یک پل فلزی دو طرفه برای رفت و آمد خودروها در مسیر خوزستان در نظر گرفته شده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *