چهارمحال و بختیاری

۳ اثر طبیعی چهارمحال و بختیاری ثبت ملی شد

کارشناس ثبت میراث طبیعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود جاذبه‌های طبیعی استان گفت: سه اثر طبیعی از استان در فهرست آثارملی طبیعی ثبت شد.

فریده احمدی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: آبشار شیخ علیخان و غار یخی چما در کوهرنگ و درخت کهنسال گردو در شهر گهرو برای ثبت به شورای‌عالی ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال و در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد.

وی گفت: آبشار شیخ‌علیخان و غار یخی چما به دلیل منحصر به فرد بودن در نوع خود و درخت گردو کهنسال به دلیل قدمت ۲۵۰ ساله جز آثار ملی ثبت شد.

به گفته وی،تاکنون ۲۰ اثر طبیعی در چهارمحال و بختیاری جز آثار طبیعی ملی و ۷۶ اثر ناملموس ثبت ملی شده است.

به گزارش ایرنا، آبشار شیخ علیخان کوهرنگ یکی از جاذبه‌ها طبیعی استان در ۱۲ کیلومتری شهر چلگرد و ۴۰ کیلومتری روستای سرآقا سید در دامنه‌های کوهرنگ در ورودی روستای شیخ علیخان واقع شده است.

این آبشار یک جاذبه  ۱۰۰درصد طبیعی است  که  هیچگونه  دست‌کاری از انسان در آن انجام نشده است.

غار یخی چما نیز در مجاورت روستای شیخ علیخان در فاصله ۲۵ کیلومتر چلگرد در مقابل دشت چما واقع شده که شبیه تنگه بزرگ و یک انباری پربرف است که لایه‌های یخی آن در فصل‌های گرم نیز دارای ضخامت مکمی است.

این غار از نادرترین و اعجاب انگیزترین غارهای استان به شمار می‌رود که قرار گرفتن دره‌های عمیق و انباشت حجم برف‌های چندین ساله در این غار سبب شده تا قندیل‌های یخ و توده‌های عظیم برف به صورت دائمی و در تمام فصل در این غار باقی بماند، این غاز به عنوان بزرگترین منبع آب شیرین ایران نیز شهرت دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *