چهارمحال و بختیاری

طعم خوش زندگی کنار آبشارهای سحرآمیز چهارمحال و بختیاری

آب یکی از بهترین نعمات خداوند است، اما جاری شدن آن از ارتفاع و تشکیل آبشار، منظره‌های مفرح و دل‌انگیزی را در دل طبیعت ایجاد می‌کند، اگر بخواهیم نام تمام آبشارهای کوچک و بزرگ چهارمحال و بختیاری را لیست کنیم، فهرستی بلندبالا پیش رویمان گشوده می‌شود، آبشارهای این استان در بین طبیعت‌گردان به آبشارهای مینیاتوری معروف هستند.

به گزارش ایسنا، زمانی‌که آب با شدت به صخره‌ها برخورد می‌کند و هر قطره‌اش به هزاران قطره تبدیل می‌شود، دیدنش حتی از پشت قاب گوشی، تلویزیون و رایانه نیز لذت‌بخش خواهد بود چه برسد به اینکه در کنارش قرار بگیری و خستگی راه را از تن بدر کنی.

همجواری کوهستان و جنگل در اکثر نقاط چهارمحال و بختیاری، موجب پدید آمدن آبشارهای زیبا و رویایی در این استان شده است، اما به‌نظر می‌رسد این جاذبه‌های گردشگری آن‌گونه که باید معرفی نشده‌اند و حتی در برخی مواقع به‌علت ضعف در زیرساخت‌های گردشگری دسترسی به این جاذبه‌های گردشگری برای بسیاری از افراد مقدور نیست.

فصل تابستان و بهار بهترین زمان برای تماشای آبشارها برای علاقه‌مندان به طبیعت و گردشگری است، زمانی‌که از گرمای هوا کلافه شده‌ای، می‌توان با پناه بردن به خنکی هوا در جوار آبشارها، حتی برای مدتی کوتاه طعم خوش زندگی را چشید.

چهارمحال و بختیاری به‌دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته‌کوه زاگرس و وجود جنگل‌های بلوط و چشمه‌ساران متعدد، دارای آبشارهای متعددی است که تعدادی از این آبشارها از نظر ارتفاع و سایر ویژگی‌ها، به‌نوعی منحصر به‌فرد هستند، در این گزارش چند آبشار بسیار معروف در این استان معرفی خواهد شد.

آبشار شیخ علیخان

آبشار شیخ‌علیخان در ۱۰۵ کیلومتری شهرکرد و پنج کیلومتری شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ در روستای شیخ‌علیخان واقع شده است، آب از ارتفاع یک تنگه جاری شده و با خود نسیم سردی را در ورودی روستا در پیش روی رهگذران و گردشگران قرار داده است و با زبان بی‌زبانی از هر تازه واردی میهمان نوازی می‌کند.

اگرچه طبیعت سحرآمیز چهارمحال و بختیاری دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری است، اما در این میان، آبشار شیخ علیخان از بدیع‌ترین مناظر دل‌انگیز این استان محسوب می‌شود.

این جاذبه گردشگری دارای زیرساخت‌هایی از جمله جاده آسفالت، پارکینگ، سرویس بهداشتی و آلاچیق است.

آبشار زردلیمه

این آبشار در دره‌ای طویل در منطقه دیناران در شهرستان اردل واقع شده است و یکی از سرچشمه‌های رودخانه کارون محسوب می‌شود، به‌ لحاظ ارتفاع و عرض بسیار زیاد، این آبشار کم نظیر بوده و با ارتفاع ۴۰ متر و عرض تاج ۶۵ متر از جمله عریض‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران است، در زبان محلی و ایلیاتی منطقه، “زرد” به‌معنای بلندی و “لیمه” به‌معنای پایین دست است که یعنی آبی است که از بالادست به پایین دست فرو می‌ریزد.

گفتنی است، چند مسیر دسترسی برای رسیدن به این چشمه وجود دارد که مسیر توسط طبیعت‌گردان و بسته به امکانات تیم انتخاب می‌شود، اما عموما مسیر رسیدن به این آبشار نیازمند بیش از هشت ساعت پیاده‌روی و شب‌مانی است، چادر و کیسه خواب نیز از ملزومات این سفر محسوب می‌شود و همچنین در روز دوم نیز بالغ بر هشت ساعت پیاده‌روی را در پیش رو داریم و مسیر برگشت نیز همان مسیر مال‌رو و پاکوب است.

این آبشار فاقد زیرساخت‌های گردشگری از جمله راه دسترسی آسفالت، محل اسکان و … است.

آبشار گردشگاه پیرغار

مجموعه سیاحتی و تاریخی پیرغار در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر فارسان و در روستای ده‌چشمه واقع شده است، آبشار واقع در این مجموعه توریستی فصلی است، عموما این آبشار در فصل زمستان و بهار جاری است و گاهی به‌علت برودت هوا در فصل زمستان دچار یخ‌زدگی می‌شود.

جاده دسترسی آسفالته، سرویس بهداشتی، آب، پارکینگ، آلاچیق و … از جمله زیرساخت‌های موجود در این جاذبه گردشگری است.

آبشار و تونل اول کوهرنگ

این آبشار از سرازیر شدن آب تونل اول کوهرنگ به‌وجود آمده است، این تونل جهت انتقال آب چشمه کوهرنگ و دیگر چشمه‌های اطراف به زاینده‌رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه کوهرنگ واقع در شهر چلگرد، مرکز شهرستان کوهرنگ ایجاد  شد.

این آبشار یکی از جاذبه‌های مصنوعی در شهرستان کوهرنگ محسوب می‌شود و هرساله گردشگران بسیاری از این جاذبه گردشگری در تمامی فصول سال بازدید می‌کنند.

در اطراف این آبشار آلاچیق‌های برای اقامت گردشگران تدارک دیده شده است.

آبشار دره‌عشق(معدن)

این آبشار در فاصله ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد و در روستای دره‌عشق منطقه مشایخ شهرستان کیار واقع شده است، این آبشار با سرعت زیاد از دل کوه بیرون می‌آید و بیش از ۱۰۰ متر ارتفاع دارد، همچنین در کنار آن رود کارون نیز جریان دارد و در اطراف آبشار انارستان‌ها و شالیزارهای روستای دورک شاهپوری، دورک اناری و دره‌عشق مناظر شگفت‌انگیزی را خلق کرده است.

فصل بهار و تابستان مناسب‌ترین زمان برای بازدیدکنندگان از آبشار دره‌عشق است، جهش آب با سرعت زیاد از دل کوه منظره بدیعی را پدید می‌آورد.

مجموعه جاذبه‌های گردشگری در حوالی این آبشار، فضاهای شگفت‌انگیزی را فراهم می‌آورد که می‌تواند هر بیننده‌ای را تا مدت‌ها مجذوب خود کند.

آبشار سبزکوه معروف به (کرودیکن) یا (تنگ زندان)

این آبشار در ۳۰ کیلومتری شهر ناغان و ۷۷ کیلومتری شهر شلمزار در مرکز شهرستان کیار واقع شده است، این آبشار در بین مردم محلی به‌نام آبشار دودی نیز معروف شده  و در مجموعه زیبای منطقه حفاظت شده سبزکوه قرار دارد.

مسیر دسترسی این آبشار از طریق کره‌بس و روستای دره‌عشق است، آبشارهای دیگری نیز در منطقه سبزکوه وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب هستند، آبشار قزل با ارتفاع ۱۰۰ متر در تنگ زندان سبزکوه و هشت آبشار کوچک دیگر در شمال این منطقه حفاظت‌شده نیز قرار دارد.

راه دسترسی به این آبشار از سه شهرستان کیار، بروجن و لردگان امکانپذیر است و حداقل برای دسترسی به این محل نیازمند نصف روز پیاده‌روی هستیم.

آبشار آتشگاه

آبشار آتشگاه لردگان یکی از طولانی‌ترین آبشارهای ایران است، این آبشار زیبا که به آبشار مینیاتوری شهرت دارد و یکی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری ایران به‌شمار می‌رود، این آبشار با حرکت مواج خود سکوت منطقه را می‌شکند و جلوه‌های بی‌بدیلی را خلق می‌کند.

آبشار آتشگاه در فاصله ۱۹۰ کیلومتری شهرکرد و در ۴۰ کیلومتری شهر لردگان و در دره‌ای روح‌افزا به طول سه کیلومتر قرار گرفته است.

این منطقه دارای زیرساخت‌های اولیه مانند جاده دسترسی، محل اسکان و … است.

آبشار توف سفید

آبشار نیم ساعته در بخش بازفت شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری واقع شده است که بعد از جاری شدن به رودخانه بازفت ریخته می‌ریزد، در زبان محلی به آن توف سفید یا (آبشار سفید) نیم ساعته نیز گفته می‌شود، این آبشار بین روستای شیخ‌عالی و گراب قرار دارد.

آبشارها یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان محسوب می‌شود

ابراهیم شهرانی- یکی از کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به وجود آبشارهای متعدد در استان، اظهار کرد: این آبشارها یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور هستند.

وی با بیان اینکه آبشارهایی که از دل کوه بیرون می‌زنند، دارای زیبایی‌های خاص هستند، گفت: باتوجه به اینکه منبع آب، آبشارها چشمه‌ساران است، بهترین منبع آبی نیز محسوب می‌شوند.

شهرانی تاکید کرد: آبشارها پتاسیل بالایی برای جذب گردشگر دارند، عموما مسیرهای منتهی به این آبشارها از بین جنگل، کوهستان و مراتع سرسبز عبور می‌کند و گردشگران می‌توانند از مسیر نیز لذت ببرند.

این کارشناس حوزه گردشگری افزود: آبشار شیخ علیخان، آبشار آتشگاه لردگان، آبشار سبزکوه، آبشار زردلیمه، آبشار تونل اول کوهرنگ و آبشار بیدکان از جمله آبشارهای معروف در چهارمحال و بختیاری محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در نزدیکی آبشارها نیازمند هزینه بالا و مراقبت است، بیان کرد: به‌نظر می‌رسد باید سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به این مسئله ورود پیدا کنند، مردم محلی نیز می‌توانند از این ظرفیت و جاذبه طبیعی برای درآمدزایی استفاده کنند.

شهرانی عنوان کرد: مردم محلی می‌توانند با طبخ غذای محلی، تبدیل خانه‌های خود به محل اسکان گردشگران، فروش صنایع‌دستی و سوغات محلی، راهنمای محلی، عکاس و … در حاشیه آبشارها درآمدزایی کنند، متاسفانه این فرهنگ در بین مردم بومی مناطق مختلف چهارمحال و بختیاری ضعیف است.

این کارشناس حوزه گردشگری یادآور شد: عموما مردم تمایل دارند در کنار جاذبه‌های گردشگری و طبیعی با لباس‌های محلی عکس بگیرند، عموما در استان‌های گردشگرپذیر تعدادی عکاس در مناطق گردشگری پرتردد حضور پیدا می‌کنند و اقدام به ثبت عکس از گردشگران و درآمدزایی از این حوزه می‌کنند.

وی توضیح داد: در حال حاضر در جوار آبشار آتشگاه لردگان و آبشار شیخ علیخان زیرساخت‌های گردشگری برای استفاده گردشگران تعبیه شده است، در برخی مناطق امکان احداث زیرساخت گردشگری وجود ندارد و باید این زیرساخت‌ها در فاصله دورتری از آبشار احداث شوند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *