هتل‌ها

قیمت هتل‌ها “به نظر” بالا می‌آید

به رغم این‌که بیشترین شکایت مسافران نوروزی از مراکز اقامتی و اغلب به خاطر گرانی بوده است، اما دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران می‌گوید: قیمت‌ها بالا به نظر آمده، چون هتل‌ها تخفیف‌ها را برای نوروز برداشته بودند.

کامیار اسکندریون درباره افزایش قیمت اقامت در برخی هتل‌ها به‌ویژه مقاصد پرسفر به ایسنا گفت: نرخ هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها مطابق هر سال، از اول مهرماه اعلام شد که تا پایان شهریورماه ۱۴۰۱ اعتبار دارد. حال ممکن است برخی هتل‌ها در آستانه تعطیلات نوروز و در اسفندماه این نرخ‌ها را اعمال کرده باشند. از طرفی، برخی هتل‌ها تخفیف‌هایی تا اسفندماه داشتند که آن را در نوروز حذف کردند، برای همین به نظر آمده قیمت‌ها بالا رفته و با افزایش مواجه شده، درحالی که این‌گونه نبوده است. بعضی از هتل‌ها فقط نرخ ابلاغ‌شده را با تاخیر به اجرا گذاشته‌اند.

او با یادآوری این‌که میانگین افزایش قیمت مصوب هتل‌ها از ۱۵ تا ۳۰ درصد است، این توضیح را اضافه کرد که بعضی از سایت‌ها و یا آژانس‌ها ظرفیتی از هتل‌ها را گارانتی و یا از قبل رزرو می‌کنند که ممکن است در قالب تور، قیمت را بالا برده باشند، در این مورد هتل‌ها هیچ مداخله‌ای ندارند و در افزایش هزینه سفر مستقیما دخیل نبوده‌اند. ما اصطلاحا به این نوع رزروها «خاکستری» می‌گوییم که بهره‌بردار با قیمت تمام‌شدۀ اقامت و یا سفر از طریق سایت‌های رزرواسیون و یا آژانس‌ها ارتباطی ندارد. از سوی دیگر، این سایت‌ها و آژانس‌ها همانطور که در نوروز و پیک سفر، سقف قیمت‌ را اعمال می‌کنند، در فصل کم‌سفر هم معمولا زیرقیمت خدمات را عرضه می‌کنند. به هر حال هتل‌ها نرخ‌های مصوب خود را دارند که تا شش‌ماهه اول امسال اعتبار دارد.

دبیر جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران درباره شکایت از اقامتگاه‌ها که در صدر شکایت‌های نوروزی بود، نیز اظهار کرد: با توجه به حجم سفرهایی که در نوروز امسال انجام شد، تعداد شکایت‌ها واقعا چشمگیر نبود. ممکن است شکایت‌هایی از قیمت اقامت شده باشد، اما تعداد آن‌ها به نسبت حجم سفرها، زیاد نیست.

او ادامه داد: جمع‌بندی اقامت مسافران نوروزی نشان می‌دهد وضعیت اسکان در اقامتگاه‌های رسمی به‌ویژه هتل‌ها امسال خوب بوده است. بعضی مراکز استان‌ها حتی تا ۹۰ درصد تکمیل ظرفیت شدند. در کل کشور هفته اول تعطیلات میانگین حدود ۷۵ درصد ظرفیت هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها تکمیل شد و این ضریب در هفته دوم به حدود ۶۵ درصد رسید.

اسکندریون اضافه کرد: البته در برخی شهرهای دورافتاده و اقامتگاه‌های بین‌راهی اوضاع متفاوت بود و آمار اقامت مسافر همچنان پایین بود، اما در شهرهای که همیشه مقصد سفر هستند، اقامت با رشد همراه شد. بعضی مراکز استان‌ها نیز به حد انفجار رسیدند، درحالی که برخی شهرهای غربی جای خالی برای اقامت داشتند.

به گفته او، وضعیت اقامت مسافران نوروزی به نسبت دوساله گذشته، معدل خوبی داشت که یکی از دلایل آن محدودیت مردم برای سفر در این مدت بود. پیش‌بینی هم می‌شد که سفر در نوروز امسال با استقبال زیاد روبه‌رو شود.

دبیر جامعه حرفه‌ای هتل‌داران ایران با اشاره به آمار ۵۰ میلیون “نفر شب اقامت” که برای تعطلات نوروز اعلام شده است، افزود: این آمار هنوز تحلیل نشده است، اما با توجه به محاسبه اقامتگاه‌های رسمی که گردشگر واقعی و درآمدزا برای آمارگیری درنظر گرفته شده، این عدد می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد. تا همین چند سال پیش برای آمار گردشگری و سفرهای نوروزی، ورودی و خروجی شهرها را شمارش می‌کردند، فرض کنید یک نفر از تهران تا شهریار می‌خواست سفر کند تا فقط میوه بخرد، تا به خانه برگردد دست‌کم ۱۶ سرنشین شمرده می‌شد. ما سال‌ها درگیر چنین آمارگیری‌ای برای سفرهای نوروزی بودیم.

اسکندریون همچنین اعلام شهرهای جایگزین و خلوت برای اقامت را اقدام مؤثری در توزیع سفر دانست و بیان کرد: اولین بار بود که در تعطیلات نوروز مسافران به شهرهای خلوت‌تر برای اسکان هدایت می‌شدند و تا حدی توزیع سفر اتفاق افتاد.

او درباره مدیریت سفرها به‌ویژه اسکان مسافران در بعضی از استان‌ها که نقدهایی به آن وارد شده است، گفت: هر سال از اوایل بهمن‌ماه، برنامه‌ریزی برای سفرهای نوروزی آغاز می‌شود، اما امسال تا هشتم اسفندماه بسیاری از استان‌ها تکلیف سفرهای نوروزی را نمی‌دانستند. اگر هم ستاد سفر تشکیل جلسه داده بود بیشتر به انگیزه اعلام آمادگی بود. با توجه به این شرایط که تا اسفندماه وضعیت سفرهای نوروزی مشخص نبود، عملکرد استان‌ها امسال خوب بوده است و نمی‌توان مدیریت آن‌ها را در چنین شرایطی خیلی زیر سوال برد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *