سفرهای نوروز ؛ شاید وقتی دیگر

امسال خبری از سفرهای نوروزی نیست، مسئولان استانی و ملی در روزهای گذشته از مردم خواستند نوروز ۹۹ را در خانه بمانند، وزیر میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری نیز از ایجاد تمهیداتی برای سفرهای نشاط‌انگیز با فروکش‌کردن کرونا خبر داد.

در حالی که ویروس کرونا در ایران شایع شده است،‌ مسئولان آن را جدی گرفته و خبر تعطیلی تمام مراکز گردشگری و موزه‌های کشور در ایام عید را منتشر کردند. همین یکی دو روز گذشته خبری از سوی معاون میراث فرهنگی وزارت‌خانه منتشر شد که بسیاری را نگران کرد این بخشنامه در سایت وزارت‌خانه منتشر نشد اما به تمام موزه‌ها افزایش ساعات کار موزه‌ها ابلاغ شد. البته قوت این بخشنامه تنها یک روز نکشید؛ زیرا وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که خبرها حاکی از کرونایی شدن خودش نیز دارد نامه لغو این بخشنامه را صادر کرد.

در این بخشنامه آمده: ساعت کار موزه‌ها و اماکن وابسته در ایام نوروز از ساعت ۹ صبح تا حداقل ۲۰ اعلام می‌شود ولیکن افزایش ساعت کاری کاخ موزه‌ها و اماکن فرهنگی و تاریخی که تقاضای بازدید بیشتری را دارند بر اساس صلاحدید مدیران کل محترم استان‌ها، مدیران محترم کاخ موزه‌های تهران و موزه ملی ایران بلامانع است.

چند سال پیش هم افزایش ساعت کاری موزه‌های کشور به گونه‌ای بود که در عید نوروز دو سال قبل ساعت موزه‌ها در نوروز تا ۱۰ شب هم افزایش یافت ولی آن موقع بحث شیوع ویروس کرونا در جریان نبود.

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیرو این بخشنامه همین بند را مورد توجه قرار داد و گفت: این دستورالعمل هر ساله اعلام می‌شد ولی امسال آن را اصلاح کرده و اعلام کردیم بخشنامه‌های ستاد کرونا در اولویت این بخشنامه قرار دارد.

تعطیلی تمام موزه‌ها در نوروز ۹۹

علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دو نامه جداگانه به معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه و نیز مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور، مراتب لغو مراسم نوروزگاه‌ها و تعطیلی موزه‌ها در نوروز ۹۹ را ابلاغ کرد.

در نامه مونسان به محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت این وزارتخانه آمده است: تا تصمیم‌گیری دولت محترم و ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص اماکن دولتی، ساعت کاری موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی – تاریخی به حداقل ساعت کار قانونی کاهش یابد.

ضمنا موزه‌ها، کاخ‌موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی در ایام تعطیلات رسمی نوروزی تعطیل اعلام می‌شود. مونسان هم‌چنین در نامه دیگری به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور با ابلاغ لغو مراسم نوروزگاه آورده است: پیرو بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی برای پیشگیری و کنترل بیماری کرونا، با توجه به لزوم انجام اقدامات تمهیدی و احتیاطی به‌منظور کاهش شیوع این ویروس خطرناک، مراسم ویژه نوروزگاهی امسال در ایام تعطیلات نوروز برگزار نخواهد شد.

سیستم مدیریت اداری ۶ هزار ساله در جنوب کرمان کشف شد

فریدون فعالی  مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: کاوش‌های باستان شناختی تم گاوان ثابت کرد با توجه به مدارک و شواهد به دست آمده نظیر مهر و دیگر آثار مکشوفه می‌توان گفت دست کم حدود ۶ هزار سال قبل یک سیستم مدیریت اداری در منطقه جنوب کرمان از ایران وجود داشته است. مدارک به دست آمده از تم گاوان نشان می دهند که این محوطه حدود ۶ هزار سال قبل یک مرکز مهم تولید سفال در حوزه هلیل رود بوده است.

وی با اشاره به اینکه این فصل از کاوش به مدت ۲ ماه به طول انجامید، اظهار داشت: تپه باستانی تم گاوان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده سه دوره مهم فرهنگی همچون دوره مس سنگی، عصر مفرغ و دوره های تاریخی هخامنشی و اشکانی را در خود جای داده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان  بیان کرد: کاوش های باستان شناسی تم گاوان اطلاعات ارزنده و جدیدی از روند تکاملی فرهنگ های جیرفت در اختیار باستان شناسان قرار داده است که مربوط به دوران پیش از شکل گیری تمدن و شهرنشینی در این منطقه است.

سفر شاید وقتی دیگر

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از اعلام تعطیلی محوطه های تاریخی، موزه‌ها و نوروزگاه‌ها در نوروز ۹۹، در بیانیه‌ای مردم را به سفر نرفتن و ماندن در خانه برای مقابله با کرونا دعوت کرد ، ضمن دعوت مردم برای سفر نرفتن و در خانه ماندن جهت مقابله با کرونا، از تمهیدات ویژه سفر برای هموطنان بعد از فروکش کردن شیوع این بیماری خبر داد.

پیش از این ولی تیموری در این باره به خبرنگار ایرنا گفته بود، ایجاد تعطیلاتی برای سفر مردم پس از فروکش کردن ویروی کرونا از جمله پیشنهادات وزارت میراث فرهنگی به دولت بوده است.

هتل‌ها نقاهتگاه بیماران کرونایی می‌شوند

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری از نقاهتگاه شدن هتل‌ها برای بیماران کرونایی در صورت موافقت هتلداران خبر داد.

وزیر بهداشت،‌درمان و آموزش پزشکی چنین درخواستی را داشت و اعلام کرد هتل‌ها پذیرای بیمارانی باشند که دوره درمانشان را در بیمارستان طی کرده ولی امکان رفتن به منزل را ندارند و می توانند در این هتل‌ها دوره نقاهت را طی کنند.

وی با بیان این که با لغو شدن سفرهای نوروزی، صنعت گردشگری ایران ضرر زیادی می‌کند،‌ گفت: در این شرایط وزارت بهداشت با هتل ها قرارداد می بندد و تا امکان پذیرش بیماران مهیا شود با با این کار بخشی از خسارات مالی وارد شده به هتل‌ها در این روزها جبران شود.

تیموری در ادامه با اعلام این که پس از اعلام وزارت بهداشت درخواست وی به استان‌ها ابلاغ شده است،‌ گفت: پذیرش و نپذیرفتن این درخواست کاملا اختیاری است. البته وزارت بهداشت تمام تمهیدات لازم  برای جلوگیری از شیوع بیماری در هتل‌ها را به کار می‌بندد.

بیش از ۷۰ میلیارد تومان هزینه سفر هموطنان عودت داده شد

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بیش از ۷۰ میلیارد تومان هزینه سفر هموطنان از سوی فعالان گردشگری عودت داده شد.

تیموری، گفت: در اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با همکاری و همراهی مدیران و کارکنان تاسیسات گردشگری تا کنون بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان از وجوه پرداختی توسط مردم و گردشگران، حسب درخواست آنان برای لغو سفرهای خود، برگردانده شده است.

وی ضمن تشکر از همکاری خانواده صنعت گردشگری کشور از هموطنان عزیز و گردشگران نیز درخواست کرد شرایط اقتصادی خاص فعالان گردشگری را نیز در این مقطع مدنظر قرار داده و در صورت امکان به جای اخذ نقدی وجوه خود، سفر را به زمان مناسب‌تری موکول نمایند.

معاون گردشگری خاطرنشان کرد: با این حال تاسیسات گردشگری با رعایت اخلاق حرفه‌ای، دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را با دقت و جدیت عمل نمایند.

اعلام مراکز اقامتی آماده پذیرش بیماران

ولی تیموری معاون گردشگری کشور و دبیر کمیته نظارت بر اماکن عمومی، مراکز زیارتی و سیاحتی و ورزشی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا خطاب به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ۳۱ استان کشور صادر شده آمده است:

در اجرای تکالیف محوله مبنی بر پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا موضوع ابلاغ شماره ۳۹۹۶۸/ ۹۸۲۱۰۰ مورخ ۹۸/۱۲/۱۳ با عنایت به ضرورت جلوگیری از تجمعات، کاهش رفت‌وآمد و تکریم کارمند و ارباب رجوع و در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ضروری است دستور فرمایید موارد ذیل رعایت شود.

در اجرای مصوبه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا مبنی بر اعلام آمادگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای انعقاد قرارداد با تعدادی از مراکز اقامتی و هتلی در شهرهای مختلف به‌ منظور بهره‌مندی از خدمات آن‌ها برای سپری کردن دوران نقاهت شفایافتگان بیماری کرونا مراتب به نحو مقتضی به ذی‌نفعان اطلاع‌رسانی و در صورت علاقه‌مندی بهره‌برداران محترم فهرست مورد نظر برای هماهنگی‌های بعدی به این معاونت ارسال شود.

کرونا سفر دور دنیای جهانگرد هرمزگانی را متوقف کرد

برنامه پیمایش جهانگرد هرمزگانی با شتر به دور دنیا از شهر سیریک در خردادماه ۹۸ آغاز شد، بر اساس برنامه‌ریزی قرار بود این سفر دو سال و نیم زمان ببرد، حالا این جهانگرد هرمزگانی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا و مسائل دیگر سفر خود را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

محمد امیری رودان یکی از معلمان استان هرمزگان است که ۲۳ سال سابقه جهانگردی دارد و رکوردهای گوناگونی در رشته های ورزشی به نام خود به ثبت رسانده است از جمله شنای استقامت بندرعباس تا هرمز، شنای استقامت قشم تا بندرعباس، شنای استقامت از بندر خصب در کشور عمان تا بندرعباس، دو استقامت از ارتفاع صفر واقع در ساحل پشت شهر بندرعباس تا ارتفاع ۲۰۰۰ متری کوه گنو به مسافت ۵۲ کیلومتر و ۹۰۰ متر (برای اولین بار در جهان به لحاظ اختلاف ارتفاع)، کوه پیمایی با دو استقامت و با اتصال ۱۰ لیتر آب دریای خلیج فارس در ارتفاعات کوه گنو(برای اولین بار در جهان)، چندین پیمایش دوچرخه سواری روی دریا بین بندرعباس و جزایر قشم، هرمز، لارک، پیمایش بین‌المللی دوچرخه سواری روی دریا از بندر جاسک تا بندر مسقط واقع در کشور عمان (برای اولین بار در جهان)، پیمایش از ساحل خلیج فارس (بندرعباس) تا قطب شمال (مورمانسک)، دو بار پیمایش شرق تا غرب و شمال تا جنوب قاره اروپا با دوچرخه، دو بار پیمایش شرق تا غرب و شمال تا جنوب قاره اروپا با موتور سیکلت، چندین پیمایش کشورهای آسیایی با دوچرخه و موتورسیکلت و هم اکنون پیمایش تاریخی و ماندگار دور کره زمین با شتر.

راه‌اندازی کمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران در فضای مجازی

با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های فروش صنایع‌دستی که همه ساله در آستانه عید نوروز برگزار می‌شد، جشنواره مجازی عیدانه صنایع‌ دستی با هدف فروش و عرضه محصولات صنایع‌دستی راه‌اندازی شد.

نیما ذاکری سعید یکی از گردانندگان کمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران گفت: این کمپین با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نسبت به معرفی هنرمندان صنایع‌دستی ایران اقدام کرده تا ضمن معرفی هنرمندان، تولیدات آنها برای فروش به مردم در فضای مجازی به صورت رایگان معرفی شود.

این هنرمند رشته سراجی سنتی افزود: هشتگی با نام عیدانه مجازی صنایع‌دستی در فضای مجازی در نظر گرفته شده‌ است. همه تولیدکنندگان می‌توانند با این هشتگ تولیداتشان را برای فروش و ارسال  در معرض نمایش گذارند.

ذاکری سعید با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا در شب عید که بهترین موقع فروش تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی است، باعث شده مردم کمتر به مکان‌های عمومی، فروشگاه‌ها و مغازه‌ها برای خرید کردن بروند، ادامه داد:‌ با کاهش خرید و فروش در مکان‌های عمومی، خیلی از هنرمندان صنایع‌دستی که به امید فروش شب عید بودند با لغو شدن بسیاری از نمایشگاه‌های صنایع‌دستی روبه‌رو شده و با این اوصاف، ضررهای زیادی را این صنف متحمل می‌شود.

این هنرمند تصریح کرد: در شرایط فعلی جامعه، اعضا و گردانندگان کمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران، در حال حاضر بهترین راه فروش تولیدات هنرمندان صنایع‌دستی را در فضای مجازی می‌دانند و ارسال آثار از طریق پست یا تیپاکس انجام می‌شود تا مشتری و تولیدکننده بتوانند به‌راحتی با هم ارتباط برقرار کنند.

او افزود: کمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران که کانال‌هایی که در فضای مجازی در اختیار دارد، شروع به تبلیغ محصولات و تولیدات هنرمندان کرده است. مشخصات هنرمند، نام تولیدکننده، نام رشته، استان و سابقه فعالیت، آدرس کارگاه، شماره تماس وآدرس صفحه تولیدات هنرمند، به صورت رایگان برای فروش معرفی شده است.

عضو کمپین حمایت از صنایع‌دستی ایران در پایان خاطرنشان کرد: از همه مردم برای حمایت از هنرمندان صنایع‌دستی تقاضای همراهی داریم. همین‌طور همه می‌توانند تولیداتشان را با مشخصات کامل برای این کمپین ارسال کنند تا تولیدات آنها در پیج‌های کمپین به نمایش گذاشته شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *