مشهد - حرم امام رضا

مهم‌ترین اخبار زیارت و گردشگری خراسان رضوی در سال 98

در سال گذشته نیز همچون همیشه شاهد اخبار و رخدادهای مختلف زیارت و گردشگری بودیم. از سوی دیگر خراسان رضوی به دلیل ظرفیت بالا در زمینه گردشگری و زیارت، هرساله بخش قابل توجهی از رویدادها را در این حوزه به خود اختصاص می‌دهد.

آنچه در این گزارش می‌خوانید، تنها بخش کوچکی از رویدادها و مهم‌ترین اخبار حوزه گردشگری و زیارت در خراسان رضوی است که ایسنا در سال 98 روایت‌گر آن بوده و بر روی خروجی این خبرگزاری قرار گرفته است.

«فروردین»

برگزاری 168 جشن نوروزگاه در استان

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از برگزاری 168 جشن نوروزگاه در سطح استان در نوروز 98 خبر داد.

آغاز نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان

نوروزگاه مشترک ایران و ترکمنستان در فروردین‌ماه 98 با حضور مقامات دو کشور برگزار شد؛ آنا گلدی قراجایف، وزیر فرهنگ ترکمنستان و علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران در این مراسم حضور داشتند و از نمایشگاه غرفه‌های مشترک صنایع دستی دو کشور دیدن کردند.

برگزاری جشنواره خیابان غذا برای دومین سال متوالی در مشهد

نرگس شالچیان؛ معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی، فرهنگی شهرداری مشهد اعلام کرد که جشنواره خیابان غذا از سوم تا شانزدهم فروردین 98 برای دومین سال متوالی در مشهد برگزار می‌شود.

انتصاب حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی به تولیت آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد مروی با حکم رهبر معظم انقلاب به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

اسکان 6.7 میلیون نفر شب اقامت در خراسان رضوی

یوسف بیدخوری؛ رئیس کمیته اسکان ستاد خدمات سفر و سرپرست معاونت گردشگری خراسان رضوی از اسکان بیش از 6.7 میلیون نفرشب اقامت از تاریخ 25 اسفندماه 97 تا 16 فروردین 98 در استان خبر داد.

ورود بیش از ۱۴ میلیون زائر و مسافر به استان

مهدی فروزان؛ سخنگوی ستاد اجرایی خدمات سفر خراسان رضوی از ورود بیش از ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر زائر و مسافر در نوروز 98 به استان خبر داد.

«اردیبهشت»

سه موزه خراسان رضوی از سوی ایکوم برتر شناخته شدند

آیین معرفی موزه‌های برتر سال 97 در کشور با حضور علی‌اصغرمونسان، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری(وزیر فعلی گردشگری کشور) برگزار و سه موزه خراسان رضوی از سوی ایکوم برتر اعلام شدند.

افتتاح ۶۰ درصد از جلوخان آرامگاه فردوسی در روز پاس‌داشت زبان پارسی

سید مسعود ریاضی؛ رئیس کمیسیون توسعه و عمران توس از افتتاح ۶۰ درصد از پروژه جلوخان آرامگاه فردوسی همزمان با روز ملی فردوسی در روز 25 اردیبهشت‌ماه 98 خبر داد.

اعزام حدود 9 هزار خراسانی در سال 98 به حج

سرپرست حج و زیارت خراسان رضوی خبر داد که سال 98 استان خراسان 64 کاروان با ظرفیت هشت هزار و 930 نفر و 330 نفر از عوامل را به حج اعزام خواهد کرد.

سرمایه‌گذاری بالغ بر 20 میلیارد تومان طی سه سال گذشته در ایستگاه راه‌آهن شهید مطهری

مدیر کل وقت راه آهن خراسان رضوی گفت که ظرفیت‌سازی خوبی در ایستگاه شهید مطهری ایجاد شده و طی دو الی سه سال گذشته بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان با ارزش قیمت‌های گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. ایستگاه شهید مطهری در مسیر ترکیه و کشورهای اروپایی به سمت تهران قرار گرفته است.

تعیین مهلت یک هفته‌ای برای شناسایی زمین‌های مستعد ساخت فرودگاه جدید مشهد

در جلسه ای با حضور استاندار خراسان رضوی مصوب شد زمین‌های دولتی با مساحت بیش از یک هزار هکتار و با فاصله مناسب و استاندارد از شهر مشهد برای ساخت فرودگاه جدید شناسایی و معرفی شود.

توافق بر سر نحوه حفظ و احیای اثر موسوم به «خانه کوزه کنانی» مشهد

طی جلسه‌ای که میان نماینده مالکان و معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شد، هر دو طرف بر سر نحوه حفظ و احیای اثر موسوم به «حسینیه فروشانی‌ها» یا همان «خانه کوزه کنانی» مشهد توافق کردند.

تکمیل طراحی مجموعه گردشگری بند گلستان

مدیر عامل شرکت مهندسان مشاور معماری و شهرسازی آستان قدس رضوی از تکمیل طراحی مجموعه گردشگری بند گلستان توسط این شرکت خبر داد.

ورود چینی‌ها به ساخت راه‌آهن چابهار- مشهد

مدیر پروژه راه آهن چابهار- مشهد اعلام کرد که هیات فنی شرکت چینی ساینا هیدرو به منظور اجرای طرح مطالعاتی راه آهن زاهدان – بیرجند به شهرستان نهبندان سفر کرده است.

«خرداد»

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد

با حکم تولیت آستان قدس رضوی، مصطفی خاکسار قهرودی؛ به سمت قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.

نصب پلاک خانه‌های تاریخی بر سر در 23 خانه تاریخی در مشهد

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از نصب پلاک خانه‌های تاریخی بر سر در 23 خانه تاریخی در مشهد خبر داده است.

برگزاری نمایشگاه صنایع دستی خراسان رضوی در مرز ایران و ترکمنستان

به مناسبت هفته صنایع دستی جلسه‌ای برای برپایی بازارچه صنایع دستی در نقطه صفر مرزی باجگیران با بخشدار باجگیران، مدیر گمرک و مدیر پایانه مرزی در محل گمرک برگزار شد. این نمایشگاه از تاریخ 27 تا 29 خرداد ماه 98 در نقطه صفر مرزی دایر بوده است.

انتصاب معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی

طی حکمی از سوی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد؛ به عنوان معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی منصوب شد.

رونمایی از نفیس‌ترین نسخه نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی

مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین نسخه خطی نهج‌البلاغه در موزه قرآن حرم رضوی، با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شد.

ثبت رویداد مشهد شهر جهانی گوهرسنگ‌ها در نشریه بین‌المللی ایکوم

ملیحه سلطانی؛ دبیر شهر جهانی گوهر سنگ‌ها از ثبت رویداد مشهد شهر جهانی گوهر سنگ‌ها در نشریه بین‌المللی ایکوم خبر داده است.

«تیر»

مرمت بازار تاریخی فرش مشهد

مرجان اکبری؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت که مرمت بازار تاریخی فرش مشهد، نخستین پروژه مرمتی سه‌جانبه با همکاری شهرداری، کسبه و اداره کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استان‌داری خراسان رضوی منصوب شد

طی حکمی از سوی وزیر کشور، محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استان‌داری خراسان رضوی منصوب شد.

اعزام 65 کاروان از خراسان رضوی به حج اعزام خواهد شد

جواد شاد؛ مدیرکل حج و زیارت خراسان رضوی اعلام کرد از کاروان‌هایی که از استان به حج 98 اعزام می‌شود 33 کاروان به مشهد و 32 کاروان به شهرستان‌های استان مربوط است.

راه اندازی اولین موزه نمایشگاهی آستان قدس رضوی راه‌اندازی می‌شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی از راه‌اندازی اولین موزه نمایشگاهی آستان قدس رضوی همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) خبر داده است.

سه مسیر پروازی جدید به پروازهای فرودگاه مشهد اضافه شد

محمدباقر قاسم‌زاده؛ مدیرکل وقت فرودگاه‌های خراسان رضوی از برقراری سه مسیر جدید پروازی با آغاز فصل تابستان در فرودگاه مشهد خبر داده است.

کشف یک آب انبار تاریخی در مشهد

سرهنگ مجید کیانی‌مقدم؛ فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از کشف یک آب انبار تاریخی در خیابان شهید اندرزگو(خسروی) مشهد در حین گودبرداری خبر داده است.

ظرفیت‌های ایجاد شده در فرودگاه مشهد مطلوب است

محمد اسلامی؛ وزیر راه و شهرسازی در بازدید از ترمینال داخلی فرودگاه مشهد تاکید کرد که ظرفیت‌های ایجاد شده در فرودگاه مشهد مطلوب و مورد قبول است.

تایید طرح احیا و مرمت بازار فرش مشهد در میراث فرهنگی استان

ابوالفضل مکرمی‌فر؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی از تایید طرح احیا و مرمت بازار فرش مشهد در شورای فنی استان خراسان رضوی خبر داده است.

ضرب الاجل تولیت آستان قدس در تسریع حل مشکل پارکینگ و موانع زیارت راحت زائران

تولیت آستان قدس رضوی به منظور بررسی مشکلات تردد زائران و مجاوران امام رضا(ع) همراه با قائم مقام آستان قدس از حریم حرم مطهر رضوی بازدید کرد. در این بازدید، حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی ضمن بررسی مشکلات ترافیک اطراف حرم، پارکینگ‌ها و… به قائم مقام آستان قدس رضوی دستور داد نسبت به حل مشکل پارکینگ و رفع موانع زیارت راحت زائران اقدامات لازم را پیگیری نماید.

«مرداد»

افزایش پروازهای آسیایی فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد

مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان در این‌باره گفته است که با توجه به مناسبت‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و مشترکات مذهبی فی مابین شیعیان شهرهای مشهد/هرات و هم‌چنین به دنبال افزایش متقاضیان سفر در این مسیر؛ شرکت هواپیمایی کیش ایر مسیر پروازی مشهد – هرات – مشهد را بر قرار می‌کند.

برقراری مسیر پروازی دوشنبه- مشهد 

مدیرکل وقت فرودگاه‌های استان اعلام کرد که سه‌شنبه 22 مردادماه 98 مسیر پروازی دوشنبه- مشهد توسط ایرلاین تاجیک ایر برقرار می‌شود.

تبعیض صداوسیما بین تولیت قدیم و جدید آستان قدس را قبول ندارم

مهدی رضوی‌کیا؛ مدیرکل ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی؛ در پاسخ به سوالی پیرامون این که آیا پوشش خبری صدا و سیما از تولیت جدید نسبت به تولیت سابق آستان قدس کاهش یافته است، ضمن اشاره به نادرست بودن این قیاس ابراز عقیده کرد که این مساله را این‌گونه نمی‌داند. او همچنین بیان کرده در سه‌ماهه اول حضور تولیت جدید حجت‌الاسلام مروی، یک گفت‌وگوی خبری اختصاصی در مشهد داشتیم و دقیقا همین فضا هم در دوره تولیت قبلی موجود بود.

ثبت ملی بیش از 1500 اثر در استان

مرجان اکبری؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد که تاکنون(مردادماه 98) 1566 اثر ثبت‌ ملی در سطح استان داریم و امیدواریم ثبت جهانی یک اثر را در استان در سال جاری و یا سال آینده داشته باشیم.

ایجاد انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی تشکیل شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد که دومین تشکل حرفه‌ای استان خراسان رضوی با عنوان انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت خراسان رضوی تشکیل شده است.

اقامت بیش از 11 میلیون مسافر طی تیرماه در خراسان رضوی

یوسف بیدخوری؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد که در تیر ماه 98 به عنوان اولین ماه از تابستان اقامت ۱۱ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۸۱۵ نفر شب در این استان ثبت شده است.

رشد گردشگری، علی‌رغم مشکلات

علی‌اصغر مونسان؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری(وزیر فعلی میراث فرهنگی و گردشگری کشور) در افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی خراسان رضوی گفته عوامل رو به رشد در گردشگری داخلی باعث می‌شود صنایع دستی کشور فروش بیشتری داشته باشد. وی همچنین به تشریح علت لغو روادید یک‌طرفه با چین پرداخته است.

«شهریور»

زیرزمین ایستگاه راه‌آهن مشهد؛ سالن ترانزیت می‌شود

مصطفی نصیری وگ؛ مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی خبر داده است که در ایستگاه راه‌آهن مشهد پروژه‌ای تعریف شده تا زیرزمین ایستگاه مشهد را به سالن ترانزیت تبدیل کند.

احداث پارکینگ طبقاتی فرودگاه با گنجایش ۱۳۵۰ خودرو در دستور کار قرار دارد

علی همتی؛ معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد اعلام کرد که احداث پارکینگ طبقاتی در ۴ طبقه با متراژ ۳۶ هزار متر مربع گنجایش ۱۳۵۰ خودرو در دستور کار قرار دارد که نقش مهمی در حوزه فرودگاه خواهد داشت.

برگزاری همایش تکریم خادمان اربعین امام حسین(ع) در مشهد

مصطفی خاکسار قهرودی؛ قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی از برگزاری همایش تکریم خادمان اربعین اباعبدالله الحسین(ع) در شهریورماه در مشهد مقدس خبر داده و با اشاره به ضرورت هماهنگی بیشتر و انتقال تجارب میان موکب‌داران، تاکید کرده است که این همایش بین‌المللی در راستای هم‌افزایی بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر به زائران امام حسین(ع) با حضور 1200 موکب‌دار از کشورهای ایران و عراق برگزار خواهد شد.

ثبت‌نام 28 هزار متقاضی سفر اربعین در سامانه سماح

جواد شاد؛ مدیر حج و زیارت خراسان رضوی از ثبت‌نام 28 هزار متقاضی سفر اربعین استان در سامانه سماح تا 23 شهریورماه 98 خبر داد.

ثبت ۱۴ حسینیه تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی

محمود ظغرایی؛ مسئول دفتر ثبت آثار تاریخی و حرایم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرد که ۱۴حسینیه تاریخی از این استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و قدمت آن‌ها به دوره قاجار می‌رسد.

افتتاح موزه بانک‌ملی مشهد همزمان با نودمین سالگرد گشایش بانک‌ملی

مدیر کل میراث فرهنگی خراسان رضوی از افتتاح موزه بانک‌ملی مشهد در شهریورماه 98 و همزمان با نودمین سالگرد گشایش بانک‌ملی در این شهر خبر داده است.

رشد 140 درصدی صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان

حامد مهدوی؛ مدیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اعلام کرده که  پیش از این حدود 25 اقامتگاه بوم‌گردی در استان داشتیم که اکنون این تعداد ظرف یک سال اخیر به 58 اقامتگاه بوم‌گردی تغییر یافته است و به عبارتی رشد 140 درصدی در صدور مجوزها و پروانه بهره‌برداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی را شاهد بودیم.

بازگشت 11 هزار نفر از حاجیان به مشهد تا 17 شهریور

مدیرکل وقت فرودگاه‌های خراسان رضوی خبر داد که حدود 11 هزار زائر با 46 سورتی پرواز از 31 مرداد تا 17 شهریور ماه 98 به مشهد باز می‌گردند.

انتقال پیکر زائر جان‌باخته مشهدی به ایران 

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی در پی جان باختن زائر مشهدی در حادثه کربلا گفت که پیگیری‌ها جهت انتقال پیکر زائر جان‌باخته در حادثه کربلا در حال انجام است.

«مهر»

گردشگری مسیر میان‌بر پیشرفت یک کشور است

علی‌اصغر مونسان؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همایش «سرمایه‌گذاری گردشگری منطقه شرق کشور» بیان کرد که وضعیت گردشگری جهانی به عنوان یک صنعت بزرگ امروزه رونق بسیار خوبی دارد و گردشگری در دنیا به عنوان یک مسیر میان‌بر برای پیشرفت کشورها تلقی می‌شود.

درخواست ثبت اضطراری بقایای بنای مسجد معجردار

مرجان اکبری؛ معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی خبر داد که درخواست ثبت اضطراری بقایای بنای مسجد معجردار انجام شده است.

سهم 180 هزار نفری خراسان رضوی از ثبت نام زائران اربعین در سامانه سماح

محمدصادق براتی؛ معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی از سهم 180 هزار نفری این استان در بحث ثبت نام زائران عتبات عالیات به مناسبت ایام اربعین در سامانه سماح خبر داده است.

موضوع ثبت جهانی توس برای ما حیثیتی شده است

محمدرضا کلایی؛ شهردار مشهد در مراسم بهره‌برداری از فاز دوم و آغاز عملیات اجرایی فاز سوم پروژه بازپیرایی جلوخان آرامگاه فردوسی تاکید کرد که موضوع ثبت جهانی توس برای ما به موضوع حیثیتی تبدیل شده است.

دستور تولیت آستان قدس رضوی برای گسترش فوری ارائه خدمات در مرز مهران

تولیت آستان قدس رضوی در پی ازدحام جمعیت زائران اربعین اباعبدالله الحسین(ع) به ستاد اربعین این آستان دستور گسترش فوری ارائه خدمات در مرز مهران را صادر کرد.

«آبان»

آمار نهایی ورود زائران پیاده دهه آخر صفر به مشهد

حسین رضایی؛ سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده اعلام کرد که مجموع زائران پیاده‌ دهه آخر صفر که از مبادی ورودی مختلف مشهد جهت زیارت امام رضا(ع) وارد این شهر شده‌اند، 498 هزار و 879 نفر بوده‌ است.

تشرف نخبگان و علمای اهل سنت به حرم مطهر رضوی

در آستانه رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) هزار نفر از نخبگان و علمای اهل سنت به حرم مطهر رضوی مشرف شدند.

«آذر»

مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد تاسیس می‌شود

مسئول دبیرخانه شهر جهانی گوهرسنگ‌ها اعلام کرد که قرار است پروژه‌ای با عنوان مرکز ملی گوهرسنگ‌ها در مشهد اجرا شود. وی همچنین گفته این مرکز، مجموعه‌ای است که در آن هرگونه خدمات در خصوص سنگ‌های قیمتی (گوهرسنگ‌ها)  را  به زائران، گردشگران و مردم مشهد عرضه می‌شود.

افزایش نرخ عوارض خروج از کشور و کاهش میزان سفر

دبیر انجمن صنفی خدمات مسافرتی خراسان رضوی اعلام کرد با توجه به افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی کشور لطمه‌های زیادی به دفاتر خدمات مسافرتی و در کل موضوع سفر وارد شده است. وی همچنین گفت این لطمه باعث شده است که میزان سفرها به ویژه سفرهای خارجی کم شود و بسیاری از دفاتر خدمات مسافرتی دچار ضرر و زیان شوند.

آغاز احیاء بازار تاریخی فرش مشهد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از اجرای طرح احیاء بازار تاریخی فرش مشهد خبر داد.

«دی» 

2 استاندارد ملی برای رشته‌های صنایع دستی در خراسان رضوی

محمد مطیع؛ معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد در اجلاسیه کمیته ملی تدوین استاندارد میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، دو استاندارد ملی مربوط به ویژگی‌های مواد اولیه و روش‌های تولید دو رشته گوهرشناسی سنتی(مخراج کاری)و حکاکی روی عقیق به تصویب ملی رسید.

تشکیل اتاق فکر گردشگری خراسان رضوی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد با توجه به وظایف ذاتی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر استفاده از ظرفیت افراد خلاق و ایده‌پرداز برای توسعه صنعت گردشگری «اتاق فکر گردشگری خراسان رضوی» تشکیل می‌شود.

«بهمن»

ثبت ۲۰ اثر خراسان رضوی در فهرست میراث طبیعی کشور

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اعلام کرد که در راستای شناسایی و ثبت میراث طبیعی استان ۲۰ اثر شاخص و منحصر به‌فرد استان شامل پدیده‌های طبیعی زیبا که قابلیت گردشگری طبیعت‌گردی را دارند در سال 98 در فهرست آثار طبیعی کشور قرار گرفت.

تیشه‌ها ریشه «ماسوله خراسان» را می‌زنند؟

در پی تماس‌های مردمی با ایسنا مبنی بر احتمال تخریب بخشی از روستای کنگ بر اساس طرح هادی این روستا و در معرض آسیب قرار گرفتن هویت تاریخی و جاذبه گردشگری این روستا؛ مدیر یک اقامتگاه بوم‌گردی روستای کنگ به ایسنا گفت جاده‌ای درست در وسط روستا در طرح هادی آورده شده که هدف از ساخت آن عملا دو قسمت کردن روستاست و خدمات‌رسانی و گازرسانی به روستا را از دلایل ساخت این موضوع مطرح کرده‌اند.

بخشدار طرقبه همچنین  در این‌باره گفته در خصوص روستای کنگ طرح هادی مصوبی وجود دارد که سال 1388 توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به دهیاری ابلاغ شده و دهیاری نیز مسؤول اجرای طرح هادی در روستاست. وی همچنین بیان کرد که بدون رضایت اهالی روستا امکان ندارد که دهیاری و شورای روستا بتوانند فعالیتی انجام دهند و از طرفی در مسیر معبری که قرار است بازگشایی شود دهیاری باید از مالکان موافقت‌نامه کتبی داشته باشد تا بتواند به ادامه فعالیت بپردازد.

طرح هادی پاسخگوی ویژگی‌های تاریخی کنگ نیست

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز درباره احتمال تخریب روستای کنگ به ایسنا گفته عمر طرحی که قرار بود در روستای کنگ اجرا شود به پایان رسیده و پاسخگوی بافت این روستا نیست. او همچنین گفته درست است که این طرح‌ها می‌تواند به نوعی یک سند واحد باشد؛ اما میراث فرهنگی هیچ چیز را تایید نکرده است.

«اسفند» 

حرم حضرت رضا(ع) امسال پذیرای زائران نوروزی نخواهد بود

سرپرست معاونت اماکن متبرکه و زائران آستان قدس رضوی در پی شیوع کروناویروس اعلام کرده آستان قدس رضوی به منظور همراهی با مسئولان بهداشت، سلامت و درمان کشور امسال پذیرای زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی نخواهند بو د.

کاهش ۵۲ درصدی مسافران ورودی به استان طی دو هفته گذشته

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از کاهش ۵۲ درصدی مسافران ورودی به استان بر اثر شیوع کرونا، در مقایسه با سال 97 خبر داد.

کرونا و مساله‌ای به نام «مدیریت بحران» در گردشگری

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد که بحران کرونا از زمان شروع، از جمله بحران‌هایی بود که تمام ابعاد زندگی انسان‌ها را در بسیاری از کشورها و مقاصد مختلف درگیر کرده است و ابعاد این درگیری به حدی گسترده و وسیع است که تمام سیستم‌ها از جمله سیستم گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده است.

جشن بین‌المللی نوروزگاه در مرز ایران و ترکمنستان لغو شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از لغو جشن‌های نوروزگاه استان و نیز جشن نوروزگاه بین‌المللی ایران و ترکمنستان در پی شیوع کرونا خبر داد.

تلاش برای لغو پروازهای ورودی به مشهد از مبدا

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی در پی شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد که تلاش می‌کنیم پروازهای ورودی به مشهد را از مبدا لغو کنیم.

هیچ یک از مراکز اقامتی حق پذیرش زائر و مسافر را در مشهد ندارند

استاندار خراسان رضوی اعلام کرد بر اساس سیاست‌های ستاد ملی کرونا، در زمینه ورود زائران و مسافران در ایام تعطیلات نوروز به خراسان رضوی محدودیت‌هایی اعمال می‌شود. وی همچنین تاکید کرده در راستای اقدامات پیشگیرانه، تمامی مسافرخانه‌ها، حسینیه‌ها و هتل‌ها حق پذیرش مسافران را در ایام تعطیلات پیش رو ندارند.

اطلاعیه استانداری خراسان‌ رضوی درباره نبود امکان میزبانی از زائران در تعطیلات نوروز 99

استانداری خراسان‌رضوی در پی شیوع کروناویروس در کشور و ضرورت پیشگیری و مقابله، درباره نبود امکان میزبانی از زائران در تعطیلات نوروز ۹۹ اطلاعیه‌ای منتشر کرد.

توقف موقت حضور زائران در حرم‌ مطهر رضوی

در پی ابلاغ ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزیر بهداشت و درمان، آستان‌های مقدس کشور «توقف موقت» حضور زائران در حرم‌های مطهر را از روز سه‌شنبه، ۲۷ اسفند ماه، اعلام کردند.

منبع:ایسنا