میراث

هزار کیلومتر در خانه، روایت دیجیتالی میراث فرهنگی

برنامه ۱۱ هزار کیلومتر روایت فرهنگی جهت بازدید ۲۴ میراث جهانی ایران با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از طریق پلتفرم‌های ارتباطی در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، مراسم معرفی طرح «۱۱هزار کیلومتر مسیر در خانه؛ سفر به میراث جهانی» صبح امروز با حضور امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، به‌منظور بازدید آنلاین عموم مردم از ۲۴ اثر میراث فرهنگی و مراکز دیدنی کشور در شرایط کرونایی حاضر، در کاخ‌موزه گلستان برگزار شد.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به شرایط حاکم بر کشور و چالشی مشترک به نام کرونا گفت: چالش‌های جدید  انسان را وادار به ارائه خلاقیت های جدید می‌کند. در ایام نوروز برنامه  بازدید از ۱۳ موزه را به‌صورت پایلوت و بخش مستقیم اجرا کردیم و استقبال از این برنامه بیش‌ازحد تصور ما بود و تصمیم بر آن شد تا این مسیر را ادامه دهیم.

معاون وزیر ارتباطات در ادامه افزود: برنامه ۱۱ هزار کیلومتر بین دو هفته تاریخی یعنی روز حفاظت از بناها و محوطه‌های تاریخی و روز موزه‌ها از اهواز و سایت فرهنگی چغازنبیل آغاز می‌شود و هرروز ۱ ساعت و نیم  برنامه به‌صورت استریم از طریق پلتفرهای ازتباطی  پخش می‌شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به همکاری مشترک بخش خصوص و دولتی گفت:  این طرح نمونه موفقی از همکاری دولت با بخش خصوصی و سمن‌ها است و در طرح شرکت‌های حوزه گردشگری و فناوری ما را همراهی می‌کنند و همچنین شرکت رایتل به‌عنوان  اپراتور ارتباطی مسیر را پوشش می‌دهد و شرکت تیوا و سایر پلتفرم‌های به اشتراک‌گذاری تصویر این برنامه را پشتیبانی می‌کنند.

ناظمی با تأکید بر همکاری‌های شکل‌گرفته بین دو وزارت خانه گفت: تشکیل آرشیو دیجیتال میراث فرهنگی و حفظ و نگهداری از آن به‌صورت توزیع یافته در چند دیتاسنتر مختلف از دیگر اقدامات در دست اجرا است و هم‌افزایی بین دو مجموعه باعث  خلق ایده‌هایی ازجمله تجهیز ابنیه‌های تاریخی به تکنولوژی‌های جدید و واقعیت مجازی است.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در خاتمه افزود: امیدواریم اجرای تور ۱۱هزار کیلومتر در خانه باعث ایجاد روایت دیجیتالی ماندگار و دسترس‌پذیر برای همگان شود و این امکان را فراهم آورد که نگاه تاریخی و فرهنگی بیش از گذشته و در سطوح متنوع‌تری مورداستفاده قرار گیرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *