سفر

انفجار سفر در راه است

مدیر یکی از مجموعه‌های رزرواسیون گردشگری می‌گوید: سفر از میانه اردیبهشت‌ و در شهریورماه رشد داشته و مردم به مقاصد نزدیک بیشتر سفر کرده‌اند. از تغییرات رفتاری مسافران پیش‌بینی می‌شود به‌زودی و بخصوص در نوروز ۱۴۰۰ شاهد انفجار سفر در کشور باشیم.

به گزارش ایسنا، در نشست «گردشگری و کرونا با تمرکز بر وضعیت کسب و کارهای کوچک گردشگری» که از سوی مدیران یکی از پلتفرم‌های گردشگری به صورت آنلاین برگزار شد، با تحلیل وضعیت حال حاضر این صنعت و تاکید بر ضرورت توجه به فرصت‌های آینده گردشگری و اهمیت سفر پاک، این پیش‌بینی مطرح شد که سفر در پایان سال و تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ با افزایش شدیدی مواجه خواهد شد.

علی طالشی – کارشناس  گردشگری و مدیرعامل یکی از مجموعه‌های رزرواسیون آنلاین – گردشگری را عامل رشد و توسعه‌ی جامعه، عدالت اجتماعی و توزیع ثروت دانست و یادآور شد: از اوایل دهه‌ی ۸۰ در کشور مردم با گردشگری محلی و داخلی به واسطه‌ تورهای تفریحی و ظهور اینترنت آشنا شدند و به واسطه‌ ظهور اماکن اقامتی کوچک مثل بومگردی‌ها، مقاصد گردشگری از انحصار سواحل شمال و جنوب و شهرهای بزرگ خارج شد و به تدریج اقتصادی شکل گرفت که تبدیل به شریان رشد اقتصادی در جوامع کوچک و محلی شد. این جریان اقتصادی که به نوعی سرریز درآمد مناطق شهری و پردرآمدتر به مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی بود با خود نه فقط درآمد برای جوامع محلی و کسب‌وکارهای مستقر در آن‌ها ایجاد کرد که به عدالت اقتصادی و توسعه مناطق کمتر توسعه‌یافته، احیای جوامع محلی، مهاجرت معکوس و حفظ محیط زیست کمک کرد.

او با اشاره به تاثیر کرونا بر جامعه و اقتصادهای محلی و کوچک گردشگری، اظهار کرد: همه ما در خانه‌ها و محل کارمان در شهرها از عوارض مبارزه با کرونا در امان نبوده‌ایم. از بیماری که متاسفانه جان هزاران نفر از هموطنان ما را گرفت تا بیکاری و مشکلات اقتصادی و استرس‌های تنهایی و سفر نرفتن. اما آن وجه از اثرات کرونا که هنوز از معرض دید بیشتر ما پنهان مانده، اتفاقی است که برای میلیون‌ها ایرانی شاغل در کسب‌وکارهای کوچک گردشگری در شهرهای کوچک و روستاها افتاده و آسیب‌هایی است که به آن‌ها وارد شده است. حتی پس از واکسیناسیون گسترده و کاهش ابتلا به کرونا هم صنعت گردشگری تا سال‌های سال تحت تاثیر ویروس کرونا خواهد بود و عادات سفر هیچ‌گاه به قبل بازنمی‌گردد. به همین دلیل اگر امروز تمام مسؤولان، کارشناسان و کسب‌وکارهای بزرگ ملی، برای آن اقدامی نکنند باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ در کشور بود. از طرفی دنیایی از فرصت‌ها در سایه تغییر عادات سفر همچون تغییر اجباری از گردشگری بین‌المللی به سفرهای داخلی و نزدیک ایجاد شده است که می‌توانیم در جریان آن رشد گردشگری را شاهد باشیم.

طالشی سپس آمارهایی را از رزروهای آنلاین این پلتفرم در دوران کرونا ارائه کرد و افزود: تمایل مردم به خرید آنلاین که در حوزه گردشگری نیز رایج شده، گرایش مردم به گردشگری داخلی به جای گردشگری بین‌المللی، تکثر و تعدد سفرهای کوتاه به جای سفرهای بلند و فصلی، تمایل مردم به سفرهای به مناطق نزدیک (سفر به نزدیک یا Go Near)، استفاده از ماشین شخصی به جای هواپیما و قطار و اتوبوس، افزایش سفرهای برنامه‌ریزی‌نشده و یا برنامه‌ریزی‌شده در زمان کم، تمایل به استفاده از پلتفرم‌های رزرو اماکن اقامتی با رویکرد افزایش ضریب اطمینان از بهداشت سفر، سفر به مناطق متنوع‌تر و دوری از مراکز شهری، از جمله اتفاقات و تغییراتی است که در صنعت گردشگری در حال وقوع است.

او به رشد سفر در اواسط اردیبهشت و شهریورماه امسال با استناد به آمارهای رزرواسیون اقامتگاه در یکی از پلتفرم‌ها اشاره کرد و این جهش را ناشی از جایگزین شدن سفرهای داخلی و همچین تغییر ذائقه مردم به خرید آنلاین دانست و گفت: البته که نمی‌توان این آمارها را به عنوان شاخص رشد سفر در کشور درنظر گرفت کرد. اما به زودی چه بخواهیم و چه نخواهیم، شاهد انفجار سفر در کشور و به خصوص نوروز ۱۴۰۰ خواهیم بود که احتمال می‌رود تا آن زمان کرونا همچنان با ما باشد، پس باید برای توزیع سفر به جای مناطق توریستی عادی به مناطق متنوع‌تر، آموزش سفر مسؤولانه و حفظ بهداشت و نظارت بیشتر آماده شویم که نقش پلتفرم‌های گردشگری در این زمینه حائز اهمیت و تاثیرگذار خواهد بود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *