گردشگری

حمایت‌ها از گردشگری کرونازده عملی نشده‌اند

یک راهنمای تورهای گردشگری گفت: بسیاری از اقداماتی که در زمینه حمایت از گردشگری انجام شده ‌است، در واقع در حد حرف بوده به طوری که تعدادی از افراد فعال در حوزه تورگردانی دچار مشکلات مالی شده‌اند.

میلاد زراعتکار در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص اقتصاد گردشگری کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: اقداماتی که در زمینه حمایت از گردشگری انجام شده، صرفاً در حد حرف بوده و آن‌گونه که باید، صورت نگرفته‌ است. به طوری که تعدادی از افراد فعال در حوزه تورگردانی دچار مشکلات مالی شده و یا در زمینه‌های غیر مرتبط  با حوزه تخصصی خود مشغول به فعالیت شده‌اند.

وی ادامه داد: در حقیقت در زمینه راهنمایان گردشگری شاهد حمایتی نبوده‌ام. به این ترتیب اشخاصی هستند که در این حوزه نابود شده و با ضررهای مالی چندصد میلیونی و در برخی موارد ضررهای مالی میلیاردی مواجهند. در حالی که بارها انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی، در مورد موضوعاتی مانند مالیات بر ارزش افزوده، اعتراض کرده‌اند و جلسات کارشناسانه‌ای برگزار شده اما متأسفانه کاری انجام نگرفته است.

زراعتکار ابراز عقیده کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا، حمایت‌هایی از راهنمایان گردشگری در حال انجام بود. این حمایت‌ها به شکلی بودند که تورهای غیرمجاز انجام نشود و همه تورها در قالب آژانس و با به همراه داشتن لیدر کارت‌دار، بیمه و… صورت گیرد. اما پروسه این اقدامات دو یا سه هفته به طول انجامید و پس از آن متأسفانه با شیوع ویروس کرونا مقارن شد و دوباره همان حمایت‌ها نیز  قطع شدند. لذا رغبتی برای کار کردن در این حوزه برای من نوعی که سال‌های زیادی در زمینه گردشگری فعالیت داشته‌ام، وجود ندارد؛ زیرا منافع مالی افراد پوشش داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مدت‌ها پیش اعلام شد راهنمایان گردشگری مشخصات خود را ارسال کنند تا وام ۱۰ میلیونی به آن‌ها پرداخت شود؛ اضافه کرد: این تسهیلات نیز در حال حاضر مسدود مانده‌ و نمی‌توان به این شرایط معترض بود زیرا در وجهه‌های دیگر اقتصادی نیز چنین عملکردی دیده‌ می‌شود. در کشورهای دیگر همانطور که در بخش‌های دیگر مردم مورد حمایت قرار می‌گیرند، حوزه گردشگری نیز از این قضیه مستثنی نیست.

این راهنمای تورهای گردشگری افزود: با توجه به هرم نیاز مازلو، مردم پس از فراهم بودن نیازهایی مانند خوراک، پوشاک و مسکن، به سفر کردن تن می‌دهند و در واقع سفر نیاز لوکس محسوب می‌شود. علاوه بر این داشتن راهنما و استفاده از آژانس‌های مسافرتی، در سطح بالاتری قرار می‌گیرد و بنابراین با توجه به شرایط موجود مردم کم‌تر به سفر رفته و به این ترتیب اقتصاد گردشگری نیز دچار مشکل می‌شود. در حقیقت صرفاً «نکنیدها و انجام ندهیدها» وجود دارد و راهکار و یا رهیافتی برای تورلیدرها، مسئولان و مدیران آژانس‌های مسافرتی نیست.

زراعتکار با اشاره به اینکه با توجه به شیوع جهانی ویروس کرونا، در کشورهای خارجی نیز امکان برگزاری تورها وجود ندارد، تشریح کرد: بخش دولتی در این کشورها به نحوی از فشارهای وارده به صنعت گردشگری کاسته‌اند؛ از طرفی امتیازها و وام‌های بلاعوض و یا با اقساط طولانی‌مدت برای آژانس‌های مسافرتی در نظر گرفته‌ شده و به این شکل از این صنعت حمایت‌هایی به عمل آمده ‌است.

پیشرفت تکنولوژی رقیب کرونا در تضعیف گردشگری کشور است

وی تصریح کرد: برخی کشورهای دیگر به گردشگری‌های مجازی روی آورده‌اند و به تعبیری فرایند تفاوت پیدا کرده ‌است. به این معنی که گردشگری، جزئی از تکنولوژی که روزبه‌روز رشد می‌یابد، شده ‌است. من به شخصه جزء آن دسته از لیدرها و آژانس‌دارهایی بودم که خیلی زود به این نتیجه رسیدم به دلیل فراگیری تکنولوژی با امکانات و زیرساخت‌هایی که در اختیارمان است، امکان رقابت با سایر کشورها را نداریم.

این راهنمای تورهای گردشگری، ابراز عقیده کرد: فکر می‌کنم که قبل از کرونا گردشگری کشور ما در مقایسه با گردشگری سایر کشورها عقب‌تر بوده ‌است اما لطفی که کرونا به گردشگری کشور ما کرد، این است که گردشگری کشور ما را هم‌سطح با گردشگری سایر کشورها قرار داد و در واقع همه به نقطه صفر رسیدند. به صورتی که آن‌ها نیز در مواجهه با ویروس کرونا شوکه هستند و تنها حمایت‌های دولتی از آن‌ها انجام می‌شود و تا جایی که اطلاع دارم هنوز کار و برنامه خاصی برای فعالیت مجدد ندارند.

وی با بیان این که در شرایطی که کرونا نیز گریبان‌گیر گردشگری کشور ما نمی‌شد، تکنولوژی گریبان این بخش و صنعت را به زودی می‌گرفت و عملاً امکان گریز از آن وجود نداشت، ادامه داد: پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مشاغل را دچار مشکل کرده ‌است اما من همواره تصور می‌کردم که چون گردشگری، حلقه آخر خدمات است؛ آسیب کم‌تری ببیند اما متأسفانه شاهد هستیم که این پیشرفت بر گردشگری نیز تأثیرگذار است. مساله‌ دیگر این که در نگاه دولتی، شاید گردشگری همواره به عنوان باری اضافه تلقی شده و از آن حمایت چندانی صورت نگرفته ‌است. در کشورهای دیگری که در زمینه گردشگری صاحب نام بوده و عملکرد مناسبی داشته‌اند، از سرمایه‌گذار حمایت صورت می‌گیرد، به طوری که وام‌های بلندمدت و یا زمین‌های رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند و  شرایطی را برای آن‌ها فراهم می‌کنند که بتوانند در این زمینه فعالیت داشته ‌باشند. اما در ایران برای دریافت مجوزهای پروژه باید هزینه‌های زیادی پرداخت شود.

این راهنمای تورهای گردشگری بیان کرد: به این ترتیب ما شاهد خرید و فروش، واگذاری آژانس‌های مسافرتی کوچکی که به طور شخصی اداره می‌شوند، هستیم. در حالی که در سایر بخش‌ها تعداد این تغییرها بسیار کم‌تر است. یکی از عوامل چنین اتفاقی را می‌توان این‌ مساله بیان کرد که تصویر ایجادشده از آژانس‌های مسافرتی در ذهن افراد، بنگاهی پول‌ساز است در حالی که در واقعیت در شرایط موجود و عدم حمایت، تبدیل به بنگاهی زیان‌ده شده است.

زراعتکار خاطرنشان کرد: کارشناسان گردشگری بیان می‌کردند که سال‌ها زمان لازم است که ما به سطح گردشگری دنیا برسیم و حال با توجه به شرایط پیش‌آمده سال‌ها زمان می‌برد که گردشگری کشور به حالت عادی بازگردد و رسیدن به گردشگری دنیا ممکن است دهه‌ها به طول بیانجامد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *