ایران

نرخ جدید بلیت هواپیما، گردشگران روس‌ در راه ایران

 اخبار حوزه گردشگری و میراث‌فرهنگی اوایل هفته گذشته با اعلام ایرلاین‌ها (خطوط هوایی) مبنی بر افزایش قیمت بلیت هواپیماها پررنگ شد. از طرفی رئیس جامعه تورگردانان با بیان اینکه باید ایران را از طریق برگزاری تورهای مجازی به دنیا معرفی کنیم، از مذاکره با برخی آژانس‌های طرف روس برای قراردادن ایران جزو برنامه‌های گردشگری خبرساز شد.

وقتی اوایل هفته گذشته اخباری مبتنی بر افزایش قیمت نرخ بلیط هواپیما منتشر شد، بسیاری  اعتراض کردند و گفتند در حالی که دولت در تلاش برای حمایت از صنعت گردشگری است و حتی بسته حمایتی خاص این بخش رونمایی کرده این افزایش قیمت، کمر گردشگری را می شکند، این اعتراض‌ها به جایی رسید که وزیر راه این افزایش قیمت‌ها را منتفی اعلام کرد اما  رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی اعلام کرده که ایرلاین‌ها در جلسه‌های خصوصی‌شان اعلام کردند بدون بخشنامه قیمت‌ها را آرام آرام افزایش می‌دهیم.

افزایش قیمت بلیط هواپیما به ضرر گردشگری است

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با انتقاد از افزایش نرخ جدید بلیت های هواپیمایی گفت: به عنوان یک مالک آژانس مسافرتی به دلیل کسب کارمزد بیشتر از نرخ های جدید سود می کنم، ولی این افزایش قیمت به ضرر مردم و گردشگری کشور است.

وی در ادامه با بیان این که ایرلاین‌ها (خطوط هوایی) نباید قیمت‌ها را افزایش دهند، گفت: آنها در حالی افزایش قیمت دلار را دلیل افزایش قیمت بلیط می دانند که بیشتر هزینه‌های آنها با ریال است. هزینه سوخت، ‌حقوق کارمندان و دیگر هزینه ها را به ریال می دهند و حتی برای خرید و تعمیر هواپیماهایشان وام از بیت المال می گیرند؛ اما با افزایش قیمت دلار از این موضوع سو استفاده و به ضرر منافع ملی رفتار کرده و تنها به فکر سود خودشان هستند.

در این راستا با نمایندگان مجلس شورای اسلامی جلسه ‌ای برگزار می کنیم تا از افزایش قیمت جلوگیری کنیم.

قیمت های جدید بلیت هواپیما لغو شد

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در واکنش به نرخنامه جدید انجمن شرکت های هواپیمایی که در آن قیمت بلیت هواپیما ٨٠ درصد گران شده است، گفت: قیمت های جدید اعتبار ندارد و لغو شده است.

محمد اسلامی در خصوص نرخ نامه جدید انجمن شرکت های هواپیمایی که در آن قیمت بلیت هواپیما ٨٠ درصد گران شده است، گفت: افزایش قیمت اعلام شده از سوی انجمن شرکت های هواپیمایی معتبر نیست.

وی گفت: قیمت‌های جدید که قرار بود از اول آبان ماه اعمال شود، لغو شده است.

نیازمند نقشه تخصصی گردشگری برای کشور هستیم

ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گردشگران بدون شناخت و اطلاعات تخصصی اقدام به انتخاب مقصد گردشگری نمی‌کنند، از این رو نیاز به تهیه نقشه‌های موزون و تخصصی گردشگری بیش از گذشته احساس می‌شود.

ولی تیموری در آیین تفاهم‌نامه میان سازمان نقشه‌برداری و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به اهمیت موضوع نقشه‌خوانی و نقشه‌برداری و استفاده‌های اقتصادی از آن اشاره کرد که در کشور مغفول مانده است و گفت: در بحث جغرافیای گردشگری خلأ وجود دارد و این موضوع کمتر مورد توجه قرارگرفته است.

وی افزود: با ورود فناوری‌های نوین، استفاده از انواع اطلاعات نقشه‌ای و مکانی توسعه پیدا کرده و نیاز به استفاده از آن بیشتر احساس می‌شود.

او به اهمیت مطالعه و پژوهش تخصصی در این حوزه برای رسیدن به نتیجه مطلوب تأکید کرد و افزود:‌ ما در وزارتخانه از سال گذشته با همکاری سازمان جهانی گردشگری و یونسکو اقدام به تهیه مسترپلن (طرح اصلی) گردشگری کشور برای افق ده‌ساله کرده‌ایم و همکاری با این سازمان تخصصی یکی از مواردی است که برای تدوین یک مسترپلن علمی و تخصصی در مورد بحث‌های مرتبط با استراتژی‌های توسعه‌ای زیرساخت‌ها، مورد نیاز است.

نقش‌برجسته جدید از چهره انسان در تخت جمشید کشف شد

فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت جمشید با هدف بازگشایی بخش جنوبی آبراهه خاوری دروازه ناتمام انجام و اعلام شد که در روزهای پایانی این کاوش، چهره انسان تراشیده شده در این مجموعه میراث جهانی کشف شد. تصویری از این نقش‌برجسته تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار نگرفته است.

در فصل چهارم کاوش آبراهه‌های تخت‌جمشید، کارگاه‌هایی با اهداف مختلف در محل دیوار جنوبی تختگاه، حیاط خاوری کاخ آپادانا و حیاط شمالی کاخ هدیش ایجاد و کاوش شد.   هدایت و دفع آب‌های سطحی محوطه تخت‌جمشید دستاورد کاوش

حمید فدایی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اعلام این خبر به خبرنگاران افزود: فصل چهارم کاوش آبراهه‌ها در ادامه فصل قبلی و در بخش شرقی دروازه نیمه‌تمام متمرکز شد.

حمید فدایی عنوان کرد: با کاوش بخش عمده‌ای از مسیر مسدود آبراهه‌ها، انتظار می رود موضوع هدایت و دفع آب‌های سطحی در این بخش از تختگاه به‌خوبی صورت گیرد.

او با اشاره به کشف بقایای اسکلت‌های انسانی و حیوانی در این دوره از کاوش، این مهم را  بابی برای ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در مطالعات رویدادهای دوره هخامنشیان و پس از آن در تختگاه تخت جمشید برشمرد.

 کار ۸۰درصد بازسازی ارگ قدیم بم انجام شد

 محسن قاسمی سرپرست پایگاه پژوهشی ارگ قدیم بم پیرامون روند بازسازی این اثر ثبت جهانی که بر اثر زلزله سال ۸۲ تخریب شد، گفت: کار بازسازی و بهسازی ۸۰درصد به آن انجام رسیده و پیش‌بینی می‌شود بازسازی کامل این بنا حدود هفت سال دیگر به پایان برسد.

قاسمی گفت: مجموعه تاریخی ارگ قدیم پس از گذشت ۶ماه از زلزله بم با هدف حفاظت از آثار باستانی و منظر فرهنگی آن مورخ ۱۷ تیرماه ١٣٨۳ در مساحتی بالغ بر ۲۳ هزار هکتار از اراضی شهرستان بم و محوطه اطراف آن در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: یکی از دلایل کُند بودن مرمت و بازساری ارگ بم فاصله موجود بخش اداری و کارشناسی ما با کارگاه خشتی داخل ارگ بود که بدین منظور بخش کارشناسی و پژوهشی را در محل خانه سیستانی واقع در ارگ بم مستقر کردیم.

سرپرست پایگاه جهانی ارگ قدیم بم ضمن اشاره به ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ قدیم عنوان داشت: از مهمترین کارهای ما انعقاد تفاهم‌نامه‌ با شهرداری در جهت ساماندهی پیاده روهای اطراف ارگ بوده که در فاز اول این انجام شده و ظرف چند روز آینده فاز دوم این پروژه  به طول ۳۵۰ متر در ضلع جنوبی ارگ قدیم شروع خواهد شد.

همکاری ارمیتاژ سن پترزبورگ – تهران در قاب موزه

موزه ارمیتاژ درخواستِ برگزاری نمایشگاهی مرتبط با فرهنگ ایران و آسیای میانه در موزه ملی ایران را پس از چهار دهه به رییس موزه مادر ایران اعلام کرد.

پاول لوریه رییس بخش آسیای میانه، قفقاز و کریمه در دپارتمان شرقی موزه ارمیتاژ با جبرییل نوکنده مدیر کل موزه ملی ایران  در موزه ملی ایران انجام شد،  نوکنده به پیشینه طولانی ارتباط بین دو موزه ملی ایران و موزه ارمیتاژ و برگزاری دو نمایشگاه متقابل در دهه ۱۳۵۰، اشاره کرد و گفت: این دو موزه پس از مدت‌ها قصد انجام همکاری‌های جدیدی را با یکدیگر دارند.

لوریه نیز پس از ابلاغ پیام رییس موزه ارمیتاژ که به علت همه‌گیری ویروس کرونا، امکان مسافرت به ایران را ندارد، اظهار کرد: موزه ارمیتاژ تمایل دارد  نمایشگاهی از آثار خود به خصوص آثار مرتبط با فرهنگ ایران و آسیای میانه را در موزه ملی ایران برگزار کند.

او اظهار امیدواری کرد که در ادامه این مراودات،  موزه ارمیتاژ نیز میزبان نمایشگاهی از آثار موزه ملی ایران باشد. ، در این جلسه دو طرف در خصوص امضای تفاهم‌نامه همکاری و نمایشگاه‌های آینده به بحث و گفت‌وگو پرداختند

نقالی در تهران فراموش شد

مریم نعمت طاووسی در نشست مجازی سلسله نشست‌های تهران در گذر زمان به پیشینه نقالی در تهران پرداخت و گفت: نقّالی بر اساس سخنان فریدون جنیدی و محمدابراهیم باستانی پاریزی، (مورخ و پژوهشگر)  واژه‌ای نو برای هنر و شغلی‌کهن است ‌که نام‌های‌گوناگونی را در طول تاریخ عوض‌کرده است.
او با بیان اینکه اولین مرد نقّال به‌درستی شناخته شده نیست و اولین زن نقّال نیز از این ناشناخته‌گی مستثنی نیست، افزود: هنر قصه خوانی که مدارک و شواهد قابل استناد به آن به دوران اشکانیان بازمی گردد، در درازنای تاریخ هم چون هر میراث ناملموس دیگری در تعامل با رویدادهای سیاسی، اجتماعی دوران دستخوش تحول بسیار شده تا آن که در دوران صفویه که دوران باززایی فرهنگ، هنر و اقتدار سیاسی ایران است، با تاسیس قهوه خانه ها به یکی از فعالیت های فرهنگی ثابت در قهوه خانه ها تبدیل شد و با تغییر پایتخت از اصفهان به تهران، کار نقالان در قهوه خانه های تهران رونق بیشتری گرفت، چنان که هر قهوه‌خانه معتبری نقال خود را داشت.

قهوه خانه ها در دورانی از تاریخ مراکز فرهنگی ایران به شمار می رفتند، نقاشان پرده ها که گاه برای نقالان پرده دار نقش رقم می زدند و گاه به سفارش کسی که بر جایی پرده را بیاویزد، در قهوه خانه ها بالیدند.

۴ تن از کارکنان میراث فرهنگی درسانحه رانندگی محور نیکشهر جان سپردند

چهار نفر از همکاران این اداره کل از جمله مسوول روابط عمومی شب گذشته در حال انجام ماموریت در محور نیکشهر بر اثر تصادف جان خود را از دست دادند.

ابوالفضل عبیدی و محسن شیخ الاسلامی از کارشناسان معاونت میراث ‌فرهنگی کشور برای ماموریت کاری به سیستان و بلوچستان سفر کرده و به ‌همراه محمدرضا سندگل مدیر روابط‌ عمومی اداره ‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی استان و امین چاجی از همکاران ترابری و راننده این خودرو بامداد امروز در یک سانحه رانندگی به دیار باقی شتافتند.

این ۲ کارشناس به ‌همراه مدیر روابط‌ عمومی اداره کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان به منظور بازدید از بناهای تاریخی روز گذشته به ‌سمت زابل و سپس ایرانشهر در حرکت بودند که متأسفانه ساعت سه و نیم صبح روز دوشنبه ۲۱ مهرماه ۹۹ در محور نیکشهر به ایرانشهر خودرو از جاده منحرف شده و به علت سقوط از ارتفاع تا طلوع آفتاب هیچ کس از وقوع حادثه مطلع نشده بود تا اینکه با روشن شدن هوا خودروهای عبوری متوجه حادثه شده بودند.

کرونا ضعف شهرها را نمایان کرد
 بهنوش شمس اللهی پژوهشگر مردم‌شناسی سخنانش را با عنوان ضرورت بازخوانی فضاهای عمومی شهر تهران در پساکرونا آغاز کرد و افزود: بیماری کرونا طراحان و برنامه ریزان شهری را به تامل در خصوص بازنگری در طراحی فضاهای عمومی برای پاسخ‌دهی به نیازهای روانی و جسمانی  شهروندان در چنین شرایطی وا داشته است.

شیوع این ویروس زمینه ای شد برای نمایان شدن ضعف های شهرها در جهان به طور خاص در کلان شهر تهران و چه بسا آزمونی بود برای آنکه تاب آوری شهر تهران در مواجهه با بحران ها (به ویژه خطر زلزله) مورد ارزیابی قرار گیرد، از این روی تصور می شود شهر تهران نیاز به برنامه بلندمدت برای حرکت به سوی توسعه درون زا دارد.

مرمت بادگیرهای بندرلافت قشم آغاز شد

عباس نوروزی  معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان گفت: با هدف حفظ بناهای تاریخی و نمادهای محلی مرمت بادگیرهای اکوموزه بندرلافت قشم آغاز شد.

نوروزی افزود: در این مرحله پنج بادگیر بندر تاریخی لافت به مدت ۴۵ روزبا مصالح بومی مرمت می‌شوند که سه بادگیر نیاز به اندود و اقدام‌های حفاظتی داشته و ۲ بادگیر به مرمت کلی نیاز دارند.

وی ادامه داد: اعتبار این مرمت نزدیک به ۲ میلیارد ریال بوده که با کسر شدن هزینه‌های بیمه، مالیات و سود اوراق حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برای مرمت هزینه می‌شود که البته این مبلغ برای رسیدن اکوموزه لافت به شرایط ایده‌آل کافی نبوده و باید در حدود ۱۰۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شود.

راه‌کار مردم‌شناسی برای کنترل کرونا

همه گیری کرونا در هشت ماه گذشته تغییرات گسترده ای را  جهان ایجاد کرده است، ولی چالشی که این روزها توجه مسوولان و یا اساتید را درگیر کرده این است که چرا مردم جوامع مختلف از جمله ایران با آگاهی از خطرات و آسیب های ناشی از کرونا شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند؟ و خود و خانواده شان را درگیر این بیماری سهمگین می کنند.

علی رضا قبادی با بیان اینکه زندگی انسان دارای ابعاد گوناگون با اشاره به مصوبه جدید دولت مبنی بر مواجهه پلیس با افرادی که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند، گفت: تهدید پلیس و نیروی انتظامی به تنهایی راه چاره نیست برای این که بفهمیم چرا مردم شیوه نامه های بهداشتی را در هنگام وقوع همه‌گیری کرونا رعایت نمی‌کنند باید کار مطالعاتی انجام شود.
وی در ادامه افزود: مردم شناسی در شرایط بحران و شادی می تواند کمک زیادی به سیاست گذاران برای نظم بخشیدن به رفتار مردم بکند و دانش انسان شناسی برای مقابله با شیوع کرونا مفید است.
این استاد دانشگاه گفت: مردم هم اکنون از آسیب و مخاطرات بیماری کرونا اطلاعات دارند اما این اطلاعات در آنها نهادینه نشده است، برای همین است که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نمی کنند. ‌میان فرهنگ و فرهنگ پذیرشدن تفاوت وجود دارد در این فرایند مردم شناسی می تواند کمک زیادی به فرهنگ پذیر شدن و فهم مردم از آسیب های ناشی از کرونا بکند.

صادق ملک شهمیرزادی باستان‌شناس پیشکسوت درگذشت

 جبرئیل نوکنده، رئیس کل موزه ملی ایران، با اعلام این خبر افزود: متاسفانه با خبر شدیم که صادق ملک شهمیرزادی باستان‌شناس پیشکسوت دار فانی را وداع گفتند و جامعه باستان شناسی و دانشگاهی کشور بار دیگر عزا دار شد.

جبرییل نوکنده ضمن تسلیت این ضایعه اسفناک به خانواده ایشان و جامعه باستان‌شناسی و دانشگاهی کشور، برای روح بلند او از خداوند منان طلب آمرزش کرد. بی‌گمان میراث گران‌بهای وی در تربیت شاگردان و انتشار مطالب علمی تا همیشه یاد این استاد ارجمند را در حافظه ایران‌زمین جاودانه خواهد کرد.

صادق ملک شهمیرزادی در سال ۱۳۲۲ شمسی در شهمیرزاد به دنیا آمد و یکی از باستان‌شناسان و کاوشگران به‌نام است که در کاوش‌های تپه سیئلک نقش مهمی را ایفا کرد و مدیریت آن را برعهده داشت.

پایان مطالعات طرح ساماندهی گردشگری سواحل و جنگل‌ها

زاهد شفیعی مدیرکل دفتر مطالعات و آموزش گردشگری وزارت میراث فرهنگی از اتمام مطالعات طرح ساماندهی گردشگری سواحل و جنگل‌ها با هدف حفظ جایگاه گردشگری پایدار و حفاظت از جنگل‌ها و سواحل خبر داد.

زاهد گفت: مطالعات طرح ساماندهی گردشگری سواحل و جنگل‌ها با هدف حفظ جایگاه گردشگری پایدار و حفاظت از جنگل ها و سواحل بر مبنای مفاد بند ب ماده ۱۰۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور با مشارکت جامعه دانشگاهی انجام و به پایان رسیده است.

وی افزود: چارچوب کلی طرح ساماندهی گردشگری جنگل های البرز و زاگرس شمال و غرب کشور و نیز ساماندهی سواحل شمالی و جنوبی با اولویت سواحل مکران در قالب «چارچوب سیاستگذاری، مدیریت و حفاظت از جنگل‌ها و سواحل کشور با رویکرد گردشگری» تهیه و برای سیر مراحل تصویب روز بیستم ماه جاری با حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی ذیربط، مورد بررسی قرار گرفت.

آغاز مذاکره با آژانس‌های روسیه برای جذب گردشگر

ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان با بیان اینکه باید ایران را از طریق برگزاری تورهای مجازی به دنیا معرفی کنیم، گفت: مذاکره با برخی آژانس‌های طرف روس را آغاز کرده‌ایم که ایران را جزو برنامه‌های خود قرار دهند.

پورفرج درباره سفر به روسیه به عنوان هیئت همراه وزیرمیراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای امضای تفاهمنامه و لغو روادید گروهی با این کشور بیان کرد: از بخش خصوصی حدود ۱۰۰ نفر از حوزه صنایع‌دستی، جامعه تورگردانان، انجمن صنفی و… اعلام آمادگی کرده بودند، اما در شرایط فعلی چند تن از رؤسای تشکل‌ها در حد محدود وزیر را همراهی می‌کنیم، شرایط را بررسی خواهیم کرد و مذاکرات را به زمان بهتری موکول می‌کنیم.

رئیس جامعه تورگردانان با اشاره به اینکه مذاکره با برخی آژانس‌های طرف روس آغاز شده است، افزود: جامعه تورگردانان در تلاش برای مذاکره با اتحادیه‌های تورفرست است که نتیجه آن منجر به جذب گردشگر شود. هم اکنون نیز با شرکت‌های روسیه در حال مذاکره هستیم که ایران را جزو برنامه‌های خود قرار دهند و گردشگرانشان را به ایران بفرستند.

پرداخت ۸۶ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به هنرمندان صنایع‌دستی

فرهاد فلاح  مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی درباره  آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات خسارت شیوع کرونا گفت: این میزان تسهیلات به ۱۲ هزار و ۱۸۱ پرونده متقاضیان با اشتغال ۲۱ هزار و ۲۷۵ نفر پرداخت شده است.

او افزود: ۲۱۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان نیز در بانک‌ها در مراحل اداری و عقد قرارداد است که بعد از تکمیل پرونده و طی روند اداری، به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

مدیرکل دفتر حمایت از تولید صنایع‌دستی در ادامه با اشاره به پیگیری‌های معاونت صنایع‌دستی در مورد سایر تسهیلات به بخش تولید و عرضه صنایع‌دستی خاطرنشان کرد:خوشبختانه سه منبع اعتباری برای تسهیلات، ابلاغ شده که پس ازعقد قرارداد عاملیت با سه بانک عملیاتی می‌شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *