البرز

البرز زمینه لازم برای توسعه گردشگری را دارد

شهرستان‌های تابعه استان شامل کرج، طالقان، اشتهارد، ساوجبلاغ، نظرآباد و فردیس است.البرز به واسطه نزدیکی به پایتخت به نوعی سکونتگاه و خوابگاه افراد بسیاری است که به‌عنوان دانشجو یا شاغل روزانه بین تهران و قزوین در حال رفت ‌و‌ آمد هستند.

این استان با آب‌ و ‌هوای کوهستانی، طبیعت بکر، وجود رودخانه‌ها و سدها از قدیم‌الایام به باغشهر معروف بوده که به واسطه ساخت‌ و سازهای بی‌رویه امروزه کمتر اثری از آن‌ها باقی مانده است. همچنین وجود زمین‌های کشاورزی و باغ‌های میوه که تولید و پرورش محصولات زراعی و باغی را برعهده  دارد برای تأمین نیازهای این بخش در کشور مهم و اثرگذار است.

به واسطه مزایایی از این دست به عنوان تفرجگاه استان‌های مجاور مانند تهران معروف بوده است که با توجه به فزونی و سیل جمعیت مهاجر و گرانی مسکن در سال‌های اخیر، هدف و مقصد بسیاری برای سکونت در این استان بوده است.

وجود کاخ های بسیاری در دوره ها‌ی گوناگون تاریخی و مناطق مختلف البرز مانند کاخ گچسر، کاخ شهرستانک، کاخ موزه سلیمانیه و کاخ مروارید به عنوان استراحتگاه و تفرجگاه حکایت از آب و هوای خوب و طبیعت بکر آن دارد.

استان البرز راه مواصلاتی بسیاری از استان‌ها و شهرهای دیگر و در  واقع مسیر و مقصد مسافران و گردشگران زیادی است. وجود جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیار از قبیل جاده چالوس، رودخانه کرج، تپه ازبکی، کاروانسرای شاه‌عباسی، تکیه اعظم برغان و درختان کهنسال، سدها و پل‌ها در چهار فصل سال زیبایی‌های خاص خود را دارد.

وجود مراکز صنعتی و حرکت چرخ اقتصاد از ویژگی‌های شاخص این استان است که در سطح کشور نقش به‌سزایی داشته و  همواره یکی از قطب‌های صنعتی محسوب می‌شود. ارتباط و نزدیکی با تهران موجب گسترش روابط مختلفی شده است به نوعی که  البرز را خواهر خوانده تهران نامیده‌اند.

در عین حال با وجود گسترش البرز در ابعاد گوناگون و تأثیرپذیری از تهران باز در بسیاری از زمینه‌ها عقب مانده و ضعف دارد از جمله عدم وجود مکان‌های اقامتی برای اسکان مسافران و گردشگران حتی عدم آگاهی و اطلاع‌رسانی از وجود مراکزی از این دست به نحوی که حتی ساکنان آن نیز تا حدودی از وجود هتل‌ها و مهمانپذیرها بی‌خبر هستند.

پراکندگی مراکز اقامتی و دور از دسترس مرکز استان و نیز فاصله و مسافت بین سایر شهرستان‌ها، لزوم فراهم ساختن زیرساخت‌ها و احداث هتل‌ها با همکاری بخش خصوصی به ویژه در شهر کرج را به عنوان مرکز استان که محل رفت و آمد مقامات کشوری و خارجی است، ضروری می‌کند.

وجود اقامتگاه‌های سنتی و بوم‌گردی، مهمان‌پذیرها و خانه‌مسافرها در سطح استان هر چند تا حدودی کمبود را در این بخش پوشش می‌دهد اما باید توجه داشت هتل، مسافر و مهمان خاص خود  را دارد.

ضمن اینکه راه‌اندازی مراکز اقامتی مانند هتل‌ها، متل‌ها علاوه بر اشتغال‌زایی و کاهش سرانه نرخ بیکاری و به کارگیری افراد تحصیل کرده با تحصیلات مرتبط در این مراکز، موجب رشد و شکوفایی هر چه بیشتر حوزه گردشگری و  ورورد توریست خارجی به استان می‌شود.

با توجه به وجود ظرفیت‌های حوزه گردشگری و نزدیکی استان البرز به پایتخت و همچنین پیشینه و قدمت تاریخی استان، وجود آثار و ابنیه تاریخی فراوان در شهرستان‌های آن، زمینه ایجاد زیرساخت‌ها و بهره وری از این حوزه فراهم است که موجب رشد و شکوفایی اقتصادی خواهد شد، البته این امر نیازمند اهتمام ویژه مسئولان است.

هر چند تعدادی هتل در شهر کرج و شهرستان‌هایی مانند طالقان وجود دارد و تعدادی نیز در حال تکمیل و احداث است، اما باید با حمایت از طرح‌های پیشنهادی و سرمایه‌گذران بخش خصوصی، با ارائه تسهیلات و شرایط آسان و طرح‌های تشویقی زمینه را برای توسعه و ساخت هتل فراهم کرد.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *