یزد

بادافره نماد تاریخی یزد مرمت شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد از پایان طرح احیا و بازسازی بادگیر(باد افره)های مسجد امیرچقماق یزد خبر داد.

«محمدرضا فلاحتی» با اعلام این خبر اظهار کرد: بر اساس مستندات و شواهد موجود و بررسی عکس‌های هوایی سال ۱۳۳۵، دو عدد بادگیر با ارتفاع کم در مجاورت ضلع جنوبی گنبد مسجد امیرچقماق قرار داشته که در اثر عوامل جوی و رسیدگی نشدن، در گذشته تخریب شده است.

او این بادگیرها را از قدیمی‌ترین بادگیرهای یزد عنوان و اظهار کرد: عملیات عمرانی این طرح توسط نیروهای امانی اداره کل میراث فرهنگی یزد و به صورت بازسازی ساق، قفسه، پشت بام و اجزاء بادگیر بر اساس مستندات و شواهد گذشته انجام شده است.

فلاحتی ادامه داد: این مسجد در ضلع جنوبی میدان امیرچخماق قرار دارد و قدیمی‌ترین بنای میدان است که قدمت آن به قرن نهم هـجری قمری باز می‌گردد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان یزد در پایان تصریح کرد: محراب اصلی مسجد از کاشی معرق است و از ساختمان‌های مقرنس کاری شده تشکیل شده است. گنبد بنا هم با کاشی سبز رنگ تزئین شده و پیرامون آن نیز کتیبه‌ای به خط کوفی قرار دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی یزد، این مسجد تاریخی در سال ۱۳۱۴ به شماره ۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *