گردشگری

تقویت ظرفیت‌های گردشگری لازمه توسعه کشور است

به همت معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان اردبیل و با همکاری مرکز گردشگری علمی فرهنگی دانشجویان ایران، وبینار تخصصی «بررسی توانمندی گردشگری سلامت در استان اردبیل» سه شنبه 18 آذر برگزار شد.

در این وبینار مدرس دانشگاه، فعال و کارآفرین حوزه گردشگری با بیان اینکه گردشگری به عنوان صنعت سوم درآمدساز جهان شناخته شده است، اظهار کرد: گردشگری از معدود بخش‌های خدماتی است که فرصت‌های مناسبی را برای تجارت تمامی ملت‌های جهان را فارغ از میزان توسعه یافتگی آنها فراهم می‌کند.

اکبر فرهیخته با اشاره به اینکه گردشگری سلامت به عنوان یکی از مهمترین شاخه‌های گردشگری، منافع اقتصادی و اجتماعی بالایی برای کشور به دنبال دارد، افزود: گردشگری درمانی در کشورهای در حال توسعه، رشد قابل توجهی داشته به طوری که به بخش مهم بازار گردشگری تبدیل شده است.

وی گردشگری پزشکی و تندرستی را از زیر شاخه‌های گردشگری سلامت عنوان و تصریح کرد: جهاددانشگاهی یکی از متولیان توسعه گردشگری سلامت استان خدمات و فعالیت‌های ارزشمندی را در استان به انجام داده است.

مدرس دانشگاه، فعال و کارآفرین خاطرنشان کرد: شرایط اقتصادی، سیاسی و نظارتی، شاخص اعتماد به آموزش پزشکان، هزینه‌ها، کیفیت درمان و مجوزها از عوامل مهم انتخاب مراکز درمانی در گردشگری سلامت است.

فرهیخته یادآور شد: عواملی چون منافع مشتریان، نام تجاری، چارچوب قانونی، زیرساخت، بازار هدف، محصول، کانالهای ارتباطی‌، اپراتورها و مسائل اجتماعی برای توسعه گردشگری پزشکی در کشورها اهمیت دارد.

در این وبینار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل با بیان اینکه توسعه گردشگری سلامت در استان اردبیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهارکرد: مدیریت، تبلیغات و اطلاع رسانی، امنیت، راه‌های ارتباطی، آموزش، فرهنگ و روابط اجتماعی، عوامل و شرایط محیط طبیعی هفت عامل دخیل در توسعه گردشگری کشور است.

مجتبی امانی لازمه توسعه کشور را تقویت ظرفیت‌های گردشگری عنوان کرد و افزود: در استان اردبیل ظرفیت‌ و شاخص‌های گردشگری لازم وجود دارد که ارتقای آن در توسعه نقش خواهد داشت.

وی با بیان اینکه از میان ۱۴۰ کشور دنیا، ایران از لحاظ آمادگی برای پذیرش گردشگر جایگاه ۸۹ جهان را دارد، یادآور شد: بر اساس معیارهای یونسکو، ایران یکی از کشورهای بزرگ جهان از نظر جاذبه‌های تاریخی، مذهبی  و طبیعی محسوب می‌شود و از لحاظ اینکه جزء ارزانترین مناطق دنیا برای گردشگران خارجی است می‌تواند از این صنعت به خوبی برای توسعه استفاده کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: فقدان و یا سوء تبلیغات، احساس عدم امنیت گردشگران خارجی، بحران سیاسی، ضعف زیرساختارها، کمبود سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش انسانی و عدم مراودات بانکی و اقتصادی از معضلات گردشگری در کشور است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امانی موانع توسعه گردشگری پزشکی را مشکلات نظام اداری و خط مشی‌گذاری، زنجیره ارایه خدمات، تعامل نامناسب، موانع ارتباطی بیمار، تفاوت زبان و فرهنگی، عدم اعتماد، تعصب و برخورد کلیشه‌ای، ضعف در بازاریابی و تبلیغات عنوان کرد.

وی بیان کرد: چشمه‌های آب گرم شهر سرعین، مشگین‌شهر و خلخال، تنوع مناطق طبیعی، میراث فرهنگی و فولکلور غنی، امنیت، تنوع منایع غذایی، همجواری و اشتراکات فرهنگی با مناطق قفقاز، نزدیکی به سواحل خزر، آب و هوای مطبوع از قابلیت و توانمندی‌های استان اردبیل است که ضرورت دارد برای ارتقاء و استفاده از این ظرفیت‌ها زیرساخت لازم فراهم شود.

امانی اضافه کرد: با تبلیغات داخلی و جهانی، ایجاد بستر مناسب سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف، آموزش به مردم و ارائه دهندگان خدمات، ایجاد موزه روستایی، فرهنگی و تاریخی، تقویت باورها، توسعه راه‌های ارتباطی، بهینه سازی مناطق گردشگری، توسعه شکارگاه‌های خصوصی و مراکز تجاری و صنعتی سازگار با اکوسیستم، می‌توان گردشگری را در استان اردبیل توسعه بخشید.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *