گیلان

مادربزرگ کارآفرین؛ آوازه ای دیگر برای روستای جهانی گیلان

قاسم آباد رودسر با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) ثبت جهانی شد و این بار از میان نم آهنگ کوبش تار و پود رنگ، نام سرور عباس پور – مادربزرگ گیلانی – در میان کار آفرینان برتر کشور آوازه ای دیگر برای این روستای جهانی رقم زد.

خبر برتری کارآفرینی مادربزرگ گیلانی، ایرنا را برآن داشت تا از نزدیک صدای زنان و دختران این دهکده را در چله کشی، در میان نماهنگ کوبش تار و پود رنگ در برآوردن چادر شب های رنگ به رنگ و نقش در نقش شانه گل، قالی گل، گلیم گل، سرو گل، چهل چراغ، طرح پرند، گلیم گل، بوته چرخ و طرح های دیگر از نزدیک بشنود.
گیلان سراسر همایشی است از تاریخ و طبیعت و این بار شرق گیلان -که خود تاریخی است به بلندای هزاران سال- و به عطر نارنج و بوته هایی شهره است که طعم و گرمای فنجانی از آن سبب می شود تا زنان شالیکار لذت سایه‌سار را بنوشند و خستگی بزدایند و ای کاش که بگذارند که بماند، هم چای و هم شالی، نه چنان که ابریشم شد.
چادرشب بافی نوعی بافت پارچه محلی در طرح های دو هزار ساله است که از نخ‌های پنبه‌ای، پشم و ابریشمی خلق می شود – که پیش تر ها بیشتر و امروز کمتر زنان در هنگام شالیکاری بر کمر خویش می بستند – در روزگار جدید این نوع پارچه با کاربردهای جدید چون رو تختی و رومیزی و مانند آن در جهیزیه دختران قرار می گیرد.

و اینک سرور عباس پور هنرمند پیشکسوت روستای جهانی قاسم آباد که منتخب زنان کارآفرین روستایی کشور شده است با خبرنگار ایرنا به گفت و گو نشسته و با قدرتی در کلام می گوید: رنگ در رنگ بافتم و اصالت کهنِ هنرم را در گوشه، گوشه جهان به ثبت رساندم و برای ۵۰ نفر خلق کار کردم.
وی خوشحالی اش را با شکر خدا بارزتر می کند و می گوید: از سال ۱۳۷۰ تا کنون چادرشب بافی را به ۳۰۰ نفر آموزش داده ام و الان هر کدام از آنان اقتصاد خانواده ای را با این هنر مدیریت می کنند.
عباس پور خلق ایده و کشف فرصت را بن مایه کارآفرینی می داند و می گوید: کارآفرینی بذر امید کاشتن و سفره گستردن است و این کار به قدر سفره گستردن برای نوه هایم و ارزانی بخشیدن طعم خوش غذاهای محلی به آنان برایم لذتبخش است.
وی با غروری پنهان در کلام می گوید: بافت چادرشب با ابریشم و پنبه را بار دیگر احیاء کردم و با حضور در نمایشگاه های متعدد و ذائقه سنجی مخاطبان چادرشب بافی را در گونه های متنوع امروزی کاربردی کردم بطوریکه این هنر را حتی با جامدادی دانش آموزان بلند آوازه کردم و با همین اصالت دیپلم افتخار و عنوان چهره برتر کارآفرینی را از آن خود کردم.
سرور خانم پنج نوه دارد و می گوید: آوا و نیوشا چادر شب بافی را به جان آموخته اند و هر بار پا به پای من گره در گره می کوبند و رنگ می آفرینند و حتی در خلق طرح های نو، نفسی تازه بر کارهایم می شوند.

می گویند؛ در ادامه هر مسیر پر تلاطم زندگی ناخشنودی امری بدیهی خواهد بود و از عصری به عصر دیگر گر چه فرق می کند اما به دو عامل پایدار است؛ آرزو ها همیشه فراتر از دست یافته هاست و دیگر اینکه ما نسبت به دردها و رنج هایمان بیش از سلامتی و نیکبختی خود ناچاریم آگاهی یابیم چراکه سلامتی و نیک بختی محتاج توجه عاجل نیست اما نیاز، بواسطه درد و رنجی که می آفریند هشدارهای جدی و ضروری به ما می دهد و به حتم مادربزرگ خلاق گیلانی رنج بیکاری را در جامعه درک کرده که سفره ای به وسعت روحش گسترده و هر بار افراد بیشتری را به ذوق، پای آن می نشاند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان هم می گوید: روستای قاسم آباد که اصالت، رنگ و قدمت چادرشب بافی اش پای گردشگران خارجی را نیز به این دهکده – که پیش تر پوشاک محلی آن آوازه جهانی داشت – باز کرده است، در تاریخ ۱۱ تیر ماه سال ۹۷ از سوی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی به عنوان روستای ملی چادر شب بافی ثبت و نامزد ۲۰۱۹ جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی شد و در بهمن ماه ۹۸ با عنوان روستای جهانی چادرشب بافی از سوی شورای جهانی صنایع دستی ( World Crafts Council) به ثبت جهانی رسید.

فرزاد رشیدی بیان می کند: هفتمین دوره انتخاب زنان کارآفرین برتر ایران توسط معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده با هدف آشنایی مردم و جوامع محلی با فعالیت این بانوان پرانگیزه با رای گیری مردمی برگزار شد و با انتخاب نفرات برتر به کار خود پایان داد که نام سرور عباسپور قاسم آبادی هنرمند پیشکسوت چادر شب بافی روستای جهانی قاسم آباد گیلان در میان منتخبان آن به چشم می خورد.
وی ادامه می دهد : گردشگری بعنوان یکی از راه های توسعه اقتصادی بدون تکیه به منبع نفت است و امروز هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان می تواند بعنوان عاملی برای توسعه بخشی در حوزه گردشگری به یکی از گونه های تخصصی تبدیل شود.
وی با بیان اینکه چادرشب بافی “روستای قاسم آباد رودسر” ازجمله صنایع دستی گیلان به عنوان یکی از ۳۸ اثر جهانی کشور است، می افزاید: با ثبت جهانی روستای قاسم‌آباد در سال گذشته شاهد اتفاقات بسیار مطلوبی چون درآمدزایی و اشتغال و نیز ایجاد نشاط اجتماعی برای مردم هستیم.

۲۴ هزار هنرمند صنایع دستی در بیش از ۸۰ رشته در گیلان فعالیت می‌کنند و ۶۴ محصول از اقلام صنایع دستی گیلان نشان مرغوبیت و شش کالا نشان یونسکو دریافت کرده اند؛ این محصولات شامل رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مروار بافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی و قلاب بافی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.
صنایع دستی گیلان را به سبب ذوق و اصالت، قدمتی هویدا نیست اما در کشاکش زمان، زندگی ها دیگر شده و هجوم برندها گاه میراث را هم می بلعند و در این گذر شاخه هایی از صنایع دستی استان همچون چموش دوزی، قدک بافی، رنگرزی و غیره با چموش زمان دست و پنجه می سایند؛ اما در این بحبوحه قاسم آباد رودسر دهکده ای است واقع در شرق گیلان که قدمتش با کوبش تار و پود زنان و دختران آن در چله کشی و برآوردن چادرشب‌های رنگ رنگ عجین گشته و امروز از پس فراز و فرودهای بسیار و حتی با توجه به برخی بی مهری ها در دوران پیشین و به قوت گیرایی، اصالت و حمایت های گاه گاه توانسته در زمره باارزش ترین هنرهای کاربردی جامعه مطرح شود.
نیک می دانیم رنگ ها نمرده اند؛ داستان های تازه و تصاویر جدید با الهام از طبیعت قوت می یابد و زنان و مردان هنرمند سرزمینمان همچنان بر میراث خویش می افزایند.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *