گیلان

گیلان در مسیر توسعه گردشگری با پیوست های محیط زیست

مدیرکل محیط زیست گیلان گفت: توسعه گردشگری از جنس توسعه پایدار و درآمدزایی بدون آسیب زدن به محیط زیست از جمله اهداف در استان گیلان به شمار می‌رود.

ساسان کفایی امروز در نشست با خبرنگاران که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی تالاب‌ها برگزار شد، گفت: از ۲۶ تالاب عضو کنواسیون رامسر کشور، سه تالاب در استان گیلان وجود دارند.

وی افزود: این تالاب‌ها شامل تالاب انزلی، پارک بوجاق و تالاب امیرکلایه هستند و از اندوخته‌ها و اکوسیستم‌های ارزشمند استان محسوب می‌شوند.

کفایی با اشاره به اینکه در گیلان پتانسیل‌های بسیار خوبی وجود دارد، اما یاد نگرفته‌ایم به درستی از آنها استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: این استان از قابلیت‌های ‌بالای اکوتوریسم برخوردار است و باید از این مواهب ارزشمند در جهت توسعه و رشد استان گام برداریم.

وی تصریح کرد: با توجه به قابلیت‌های بالای زیست محیطی گیلان باید این استان به سمت گردشگری مطلوب پیش برود و به گونه‌ای فضا را باید فراهم کرد که موج گسترده‌ای از گردشگران کشورهای مهم دنیا جذب استان شوند.

مدیرکل محیط زیست گیلان با بیان اینکه گردشگری از جنس توسعه پایدار و درآمدزایی بدون آسیب زدن به محیط زیست از جمله اقدامات و اهداف گیلان به شمار می رود و ما نیز حمایت خواهیم کرد، تصریح کرد: رسانه‌های گیلان در حوزه محیط زیست فعالیت خوبی دارند در جهت تحقق اهداف کسب درآمد با حفظ محیط زیست می‌توانند نقش پررنگ‌تری ایفا کنند.

وی افزود: خبرنگاران زبان گویای مردم و مسئولین هستند و در شرایط کرونایی کنونی همون گذشته پای کار هستند و حفاظت از محیط زیست از دغدغه‌های مهم این قشر ارزشمند محسوب می‌شود.

کفایی با بیان اینکه از رسانه‌ها انتظار می‌رود در جهت حفاظت تالاب‌های استان اطلاع رسانی‌های بیشتری به ذینفعان و همه اقشار جامعه داشته باشند، گفت: حفاظت از تالاب، حفاظت از زندگی و حفاظت از محیط زیست است و وظیفه تک تک آحاد جامعه است که از این اکوسیستم‌های ارزشمند مراقبت کنند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام ساجدی امام جماعت اداره محیط زیست گیلان نیز با اشاره به اینکه سوره‌های متعددی به نام طبیعت در قرآن نامگذاری شده است، گفت: همچنین روایات متعددی نیز در حفاظت از محیط زیست و مراقبت از جانوران وگیاهان به ما رسیده است.

وی افزود: هم اکنون در پناهگاه حیات وحش سلکه به سر می‌بریم و مشاهده می‌کنیم که پرندگان برای زمستان گذرانی به این مکان ارزشمند مهاجرت کرده‌اند و پناه آورده‌اند و ما باید با آنها مهربان باشیم.

ساجدی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از شکارچیان با شکار بی‌رویه قصد تهدید زندگی پرندگان مهاجر را دارند و با انجام این کارها صدمات جدی به محیط زیست وارد می‌کنند.

وی تصریح کرد: بزرگان دینی به ما توصیه کرده‌اند که باید به زمین همچون مادرانمان احترام بگذاریم و امیدوارم همه ما به این امر مهم پایبند باشیم.

ساجدی گفت: بلاهای طبیعی نتیجه زیاده‌روی در اندازه‌ها است و اگر زندگی دینی داشته باشیم، حتما در جهت و مسیر درست حفاظت از محیط زیست گام برخواهیم داشت.

در ادامه این جلسه محمد کازرونی منفرد ریس سازمان نظام  کشاورزی گیلان با بیان اینکه صید غیرمجاز مشکلات زیادی را به رودخانه وارد کرده است، گفت: تالاب انزلی که مهمترین زایشگاه ماهی سفید نژاد پاییزه است، نسل این گونه به خطر افتاده است و باید تدابیر لازم برای این مشکل اندیشیده شود.

وی افزود: ما به تالاب آسیب زدیم و این آسیب همان کفران نعمت است.

کازرونی ادامه داد: این سازمان در حال اجرای طرح سیپا است و تاکنون ده جلسه تخصصی با ذینفعان تالاب برگزار شده است و خروجی این جلسات شناسایی ۴۰ تهدید در مورد تالاب انزلی است.

وی تصریح کرد: ۳۵ راهکار در این جلسات برای رفع این تهدیدات پیشنهاد شده است و پس از جمع‌بندی امیدواریم به مراحله اجرا برسد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *