گردشگری

عبور تورگردانی گردشگری از خط قرمز ممنوعیت کرونایی

با وجود این‌که ستاد ملی مقابله با کرونا ورود غیربومیان به برخی استان ها از جمله مازندران را به خاطر شکنندگی وضعیت کرونایی ممنوع کرده است ، اما تبلیغات آژانس‌های مسافرتی و همچنین راهنمایان گردشگری برای برپایی تورسیاحتی به این استان شمالی همچنان پابرجاست.

به گزارش ایرنا ، شرایط کرونایی کشور و به خصوص مازندران امروز دیگر برای کسی پوشیده نیست و سخت می توان باور کرد که مردم اخبارهای پیرامونی وضعیت کرونایی شکننده این خطه از شمال کشور را در خبرها و گزارش های روزانه وزارت بهداشت دنبال نکنند. استان مازندران که طی حدود یک سال گذشته همواره یکی از مناطق پرخطر و بحث برانگیز شیوع ویروس کرونا بوده ، هم اکنون در میانه موج سوم همه گیری این ویروس قرار دارد و طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل همین امروز حدود یکهزار و ۲۰۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری هستند که معادل نیمی از بیماران بستری کووید ۱۹ کشور را تشکیل می دهند.

گزارش روزانه وزارت بهداشت همچنین نشان می دهد که تنها طی بهمن ماه جاری به طور میانگین ۱۰ نفر در این استان به خاطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان باخته اند و آمار بستری روزانه نیز در ۲۴ ساعت گذشته ۱۹۹ ن فر بود.

جدول رنگ بندی سامانه ماسک وابسته به وزارت بهداشت هم نشان می دهد که در حال حاضر ۱۴ شهرستان از ۲۲ شهرستان مازندران در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند و تنها هشت شهرستان دارای وضعیت زرد هستند.

شکنندگی وضعیت کنترل بیماری کووید۱۹ در مازندران به گونه ای بود که شنبه هفته جاری ستاد ملی مقابله با کرونا برای تعطیلات دهه فجر ورود افراد غیربومی را به استان مازندران ممنوع کرد تا مردم استان بار دیگر شاهد افزایشی شدن همه گیری نباشند ، اما گویا آژانس های مسافرتی و تورگردانان خودشان را از این ممنوعیت مستثنی کرده اند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد که طی روزهای اخیر ورود غیربومیان به مازندران در قالب تور گردشگری با اتوبوس و مینی بوس رو به افزایش یافته است و از مناطق مختلف کشور چنین تورهایی دیده می شود.

همچنین به دنبال اعلام ممنوعیت سفر به شهرهای دارای وضعیت نارنجی و زرد کرونایی که شامل تمامی شهرستان های مازندران می شود ، حجم تبلیغات راهنمایان گردشگری و آژانس های مسافرتی در شبکه های اجتماعی برای تورگردانی در تعطیلات دهه فجر و روزهای پایانی سال افزایش یافته است و این افراد برنامه های خود را در سطح گسترده ای از شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند و در ظاهر هم نشان می دهد برنامه ریزی مدونی نیز برای این تورها دارند ؛ از اقامت در هتل های لوکس گرفته تا وعده گشت شهری به همراه راهنمایان مجرب در شهرهایی همچون رامسر، نوشهر ، چالوس و حتی گشت های جنگلی .

حتی در برخی تورهای که ارقام چندصد هزار تومانی تا چند میلیون تومانی برای گشت و گذار در کرونایی ترین استان کشور دریافت می کنند، برخی وعده هایی همچون سرو غذا در رستوران های لوکس و گشت های روستایی نیز دیده می شود.

به نظر می رسد راه حل ورود بدون خودروی شخصی به مازندران حتی در ممنوعیت رسمی نیز امکان‌پذیر است و تورهای گردشگری با اتوبوس های عمومی این رویا را در هر زمان به واقعیت تبدیل خواهند کرد ، این در حالی است که به گفته مسئولان بهداشت و درمان مازندران کادر درمانی استان بشدت خسته و بی تاب هستند و هرگونه سهل انگاری و بازگشت دوباره مازندران به وضعیت قرمز کرونایی می تواند این سربازان خط مقدم سلامت را از پای درآورد.

تبلیغات ممنوعه

فعالیت های آزادانه مجموعه های گردشگری داخلی و خارجی استان در شرایطی است که متولیان گردشگری مازندران آن را ممنوع می دانند و تاکید دارند که بشدت با دست اندکاران آن برخورد خواهد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا ضمن تاکید بر ممنوعیت هرگونه فعالیت گردشگری در قالب تورهای سیاحتی در جغرافیای استان گفت: تا به امروز هیچگونه دستورالعملی برای فعالیت این گروه های گردشگری ابلاغ نشده و از نظر ما کاملا غیرقانونی است.

مهران حسنی افزود : با این وصف هیچگونه ممنوعیتی برای فعالیت مجموعه های اقامتی صادر نشده است و می توان استنباط کرد که فعالیت آنها برای پذیرش مسافر با رعایت ۵۰ درصد ظرفیت بلامانع بوده و نمی توان آنها را تعطیل اعلام کرد ، اگر چه عدم تعطیلی به معنای فعالیت آزادانه تورهای گردشگری در داخل استان و یا آوردن مسافر از استان های دیگر به صورت جمعی و تور نیست و در صورت مشاهده و گزارش با آنها برخورد خواهد شد و در نخستین گام مجوز و مدارک مدیران تور لغو می شود.

معاون گردشگری مازندران همچنین گفت که بعضی برنامه ریزی های وزارت میراث فرهنگی برای ارائه چهارچوب های بهداشتی فعالیت گردشگری در حال انجام است و دوشنبه هفته آینده در جلسه ای به همین منظور مطرح خواهد شد.

حسنی فعالیت همه مجموعه های مسافراتی را منوط به تصویب دستورالعمل های مطرح شده در نشست هفته آینده دانست و افزود : تا آن زمان از منظر ما تمامی فعالیت های مسافرتی ممنوع و غیر قانونی است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *