گردشگری

افزایش فعالیت بیشتر در بخش گردشگری برای زنان خاورمیانه

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفت: در طول تاریخ، گردشگری فرصت‌های فراوانی را برای توانمندسازی زنان در سراسر جهان فراهم کرده است. با آغاز مجدد گردشگری، باید اطمینان حاصل شود که برابری جنسیتی در اولویت برنامه‌های بهبودی قرار می‌گیرد و زنان را قادر می‌سازد تا ازنظر مالی مستقل شوند و مشاغل شخصی راه‌اندازی کنند.

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است، در بخش گردشگری خاورمیانه از هر ۱۰ نفر شاغل، کمتر از یک نفر زن بوده و البته این نسبت به‌طور مداوم در حال افزایش است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)  اعلام کرد: گزارش منطقه‌ای مربوط به زنان در گردشگری خاورمیانه، پیشرفت‌های ایجادشده و فرصت‌هایی برای پیشرفت بیشتر در برابری جنسیتی این بخش را برجسته می‌کند.

مهمترین یافته‌های این بررسی موارد ذیل را شامل می‌شود:

۸ درصد افراد شاغل در بخش گردشگری این منطقه را زنان تشکیل می‌دهند و این در مقایسه با ۱۶ درصد در کل اقتصاد منطقه است.

در سطح جهانی، ۵۴ درصد از افراد شاغل در بخش گردشگری در مقایسه با ۳۹ درصد گسترده اقتصاد جهانی زنان هستند.

زنان تحصیلات خوبی دارند، اما وارد نیروی کار گردشگری نمی‌شوند.

زنان تحصیلات عالی بالاتر از مردان دارند، اما هنوز در این بخش فعالیت بسیار اندکی دارند.

بخش دولتی می‌تواند پیشگام ارائه نقش‌های رهبری برای زنان باشد و فرصت‌هایی را برای آنان ایجاد کند.

بر اساس نتایج بررسی‌ها در سال ۲۰۱۹ وزرای گردشگری در منطقه ۲۱ درصد است که در مقابل  ۲۳ درصد سطح جهانی قرار دارد.

شکاف‌های جنسیتی در اشتغال و کارآفرینی

این گزارش همچنین نشان داد، مشارکت زنان در اشتغال، خوداشتغالی و مالکیت بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی (SEM) به میزان قابل‌توجهی در سراسر منطقه کمتر از مردان است و تمایل کمتری به کار در بخش گردشگری دارند و از مهم‌ترین عوامل موثر در این امر، نگرانی در مورد حفظ تعادل زندگی خانوادگی و کاری و موانع قانونی برای زنان است.

نتیجه‌گیری درباره این موضوع به‌ویژه در بخش خصوصی هنوز زود است. هدف این گزارش این است که این موارد در آینده کمرنگ و برای برابری جنسیتی کارهای بیشتری انجام شود. همچنین تحقیقات به دلیل کمبود داده‌های مرتبط با تفکیک جنسیتی در گردشگری انجام‌شده است.

این گزارش گام‌های مثبتی که طی سال‌های اخیر در سطح سیاست‌گذاری و در مقایسه با سایر مناطق جهان برداشته‌شده و همچنین مواردی برای دستیابی به هدف پنجم توسعه پایدار سازمان ملل (دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران) در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

خانم هیفاء الجدیع، سرپرست اداره کل روابط بین‌الملل وزارت گردشگری در عربستان سعودی گفت: ازنظر تاریخی، زنان نقش مهمی در گردشگری داشته‌اند و بر اساس پروژه Kingdom’s Vision ۲۰۳۰(چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، برنامه‌ای برای کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری) برای تسهیل و تشویق زنان در مشارکت برای بخش گردشگری از طریق بهبود قوانین، سیاست‌های جدید، آموزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک و بزرگ و توسعه مشاغل تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: امیدواریم که پیشگام توانمندسازی زنان در گردشگری باشیم و در سطح محلی و بین‌المللی مشتاق همکاری با همسایگان و شرکای بین‌المللی برای از بین بردن موانع جنسیتی در این بخش هستیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *