گردشگری

کشورهای برتر در زمینه گردشگری سلامت/ ۳/

بر اساس آمار منتشرشده، برخی از کشورها در زمینه گردشگری پزشکی برترین و ارزان‌قیمت‌ترین و برخی دیگر با وجود این‌که در دسته‌بندی برترین کشورهای گردشگری پزشکی قرار دارند از لحاظ هزینه‌های درمانی گران‌ترین کشورها در این زمینه محسوب می‌شوند.

هر کشوری بر اساس خدماتی که ارائه می‌دهد نزد گردشگران پزشکی محبوب و مقصد آنان می‌شود. لازم به‌ذکر است که قبل از محدودیت‌های همه‌گیری، سالانه بیش از ۴۶۰هزار بیمار بین‌المللی کشور هند و ۲۵۰ هزار بیمار از حدود ۱۷۰ کشور، آلمان را به‌عنوان بهترین کشور برای گردشگری پزشکی انتخاب می‌کردند.

کشورهای برتر گردشگری پزشکی

سنگاپور

کشور سنگاپور برای انتخاب به‌عنوان مقصد گردشگری پزشکی، ارزان‌ترین گزینه در آسیا نیست، اما مطمئنا بهترین است. سیستم بهداشتی سنگاپور در جایگاه ششم در جهان قرار دارد. در سال ۲۰۱۹ گزارش شد که بیش از ۵۰۰ هزار گردشگر بین‌المللی پزشکی به سنگاپور وارد شده‌اند، اگرچه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی در سنگاپور مانند مالزی و تایلند ارزان نیست، اما نسبت به ایالات‌متحده و انگلیس بسیار کمتر است. سنگاپور به دلیل ارائه درمان موثر سرطان به طور گسترده‌ای شناخته شده است و می‌توان در این کشور متخصصان برجسته درمان سرطان را یافت. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سنگاپور ششمین سیستم بهداشتی و درمانی در سطح جهان و اولین در آسیا را دارد. برخی از بیمارستان‌های این کشور از جمله Gleneagles در گروه بهترین‌ها در جهان رتبه بندی شده است.

هند

قبل از محدودیت‌های همه‌گیری، هر ساله بیش از ۴۶۰هزار بیمار بین‌المللی، هند را به عنوان مقصد گردشگری سلامت انتخاب می‌کردند. بیشتر آنان از بنگلادش، عراق، نیجریه، کنیا و پاکستان بودند. بااین‌حال، هرساله تعداد بیماران از آمریکا، کانادا و اروپا نیز افزایش می‌یابد. هند برای گردشگری پزشکی یکی از امیدوارکننده‌ترین کشورهاست و سالانه تعداد بیماران خارجی آن ۲۵درصد رشد می‌کند و از مهم‌ترین عوامل انتخاب از سوی گردشگران شامل موارد ذیل است.

سطح بالای مراقبت‌های پزشکی

در هند دو نوع بیمارستان وجود دارد؛ بیمارستان‌های دولتی و خصوصی. گردشگران پزشکی فقط برای درمان به مراکز درمانی خصوصی مراجعه می‌کنند. ۲۲ بیمارستان خصوصی هند دارای گواهینامه کمیسیون مشترک بین‌المللی (JCI) هستند و این مورد مطابقت درمان با استانداردهای دقیق بین‌المللی را تایید می‌کند.

هزینه پایین

به دلیل نسبت هزینه و کیفیت بخش بهداشت و درمان، یکی از بهترین مکان‌ها برای گردشگری پزشکی محسوب می‌شود.

ژنریک با کیفیت بالا

هند آنالوگ‌های مجاز داروهای آمریکایی (ژنریک) را تولید می‌کند. تولید آن‌ها در هند ۱۰ تا ۱۷ برابر ارزان‌تر از ایالات‌متحده آمریکاست، به همین دلیل درمان در هند بسیار مقرون‌به‌صرفه است. داروی ژنریک یا عمومی داروی شیمیایی است که معادل یک محصول با نام تجاری، در دوز، قدرت، مسیر مدیریت، کیفیت، عملکرد، و استفاده مورد نظر است.

پزشکان معتبر جهانی

در حال‌حاضر، بیش از ۴۱هزار پزشک هندی در بیمارستان‌های برجسته آمریکایی و اروپایی تجربه کسب می‌کنند و این تجربیات را در کشور خود به‌کار می‌برند. برخی از متخصصان به بهترین افراد در جهان تبدیل شده‌اند. به عنوان مثال، دکتر محمد رلا به‌عنوان بهترین جراح پیوند جهان شناخته‌شده است که در کتاب رکوردهای گینس نیز ثبت شده است، وی بیش از ۴۰۰۰ روش پیوند کبد را انجام داده است. هند، بهترین مکان برای درمان خدمات پزشکی پیوند، آنکولوژی، خون‌شناسی، جراحی قلب و گوارش است.

آلمان

سالانه ۲۵۰هزار بیمار از حدود ۱۷۰ کشور، آلمان را به‌عنوان بهترین کشور برای گردشگری پزشکی انتخاب می‌کنند. بر اساس بررسی‌ها، آلمان در سال ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ جایگاه دوازدهم را در سراسر جهان از نظر کیفیت خدمات ارائه‌شده و فناوری‌های اعمال شده در اختیار خواهد داشت و همچنین مقام عالی را از نظر تعداد سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه دارو نیز به‌دست می‌آورد. اما چرا آلمان یکی از برترین نقاط جهانگردی پزشکی محسوب می‌شود؟

فناوری‌های نوآورانه بیمارستان‌های آلمان برای دستیابی به بهترین نتیجه درمانی به دقیق‌ترین دستگاه‌های تشخیصی و جراحی مجهز شده‌اند. پزشکان آلمانی نیز تحقیقات علمی ارزشمندی انجام می‌دهند. هر بیمارستان آلمانی باید از سازمان‌های زیادی مانند موسسه استانداردسازی آلمان گواهی تایید کسب کند و این گواهی‌ها کیفیت و ایمنی درمان بیماران را تضمین می‌کنند. داروهای اصلی مورد استفاده در بیمارستان‌های آلمان طبق استاندارد سختگیرانه اتحادیه اروپا در داخل کشور تولید می‌شوند و مطابقت با الزامات مراقبت‌های بهداشتی اتحادیه اروپا در گردشگری پزشکی هر کشور بسیار مهم است.

شفافیت قیمت هزینه خدمات پزشکی در سطح ایالت تنظیم می‌شود، بنابراین خارجی‌ها نیز هزینه‌های مشابه شهروندان محلی را پرداخت می‌کنند. هزینه درمان در آلمان دو تا سه برابر بیشتر از ترکیه یا تایلند است، اما دستیابی به گزینه‌های ارزان‌تر نیز امکان‌پذیر است و با انتخاب بیمارستان در شهرهای کوچک می‌توان از کاهش ۱۰ تا ۳۰ درصد هزینه برخوردار شد. مهم‌ترین تخصص‌ها در این کشور شامل انکولوژی، جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و خون‌شناسی است.

گران‌ترین کشورها در گردشگری پزشکی

برخی از کشورها به عنوان گران‌ترین کشورها در زمینه گردشگری پزشکی محسوب می‌شوند، اما گاهی با توجه به ارائه خدمات سطح بالای درمان به‌عنوان گزینه مناسب برای انتخاب گردشگران هستند که شامل کشورهای ذیل است:

سوئیس

کشور سوئیس در مقایسه با کشورهای فوق، کمتر برای گردشگری پزشکی انتخاب می‌شود، زیرا از گران‌ترین کشورهای اروپایی است و کیفیت درمان از مهم‌ترین موارد انتخاب گردشگران است و معمولا گردشگران پزشکی از برزیل، چین، هند و کشورهای خاورمیانه این کشور را انتخاب می‌کنند. سطح بالای درمان (سخت‌ترین استانداردهای درمانی اروپا و بین‌المللی)، شیک‌ترین تجهیزات، عدم انتظار، خدمات مناسب بیمارستان‌ها برای گردشگران، آب‌وهوای مناسب و موثر در بهبودی و ارائه مراقبت‌های پزشکی باکیفیت بالا از مهم‌ترین موارد برای انتخاب کشور سوئیس به‌عنوان یکی از بهترین کشورها برای گردشگری سلامت است. البته هزینه‌های درمان نسبت به دیگر مقاصد بیشتر است، اما ارائه مراقبت‌های پزشکی استثنایی و کامل را باید در نظر گرفت.

اسپانیا

طبق آمار گردشگری پزشکی، هرساله گردشگران پزشکی از کشورهای انگلیس، فرانسه، ایالات‌متحده آمریکا و خاور نزدیک اسپانیا را انتخاب می‌کنند. بیش از ۷۵۰ بیمارستان وجود دارد که ۲۲ بیمارستان دارای گواهینامه JCI (استاندارد بین‌المللی بیمارستان‌ها) هستند. کلینیک‌های اسپانیا هر ساله ۲.۴ میلیون عمل جراحی انجام می‌دهند.

اسپانیا درمان پیشرفته انکولوژی (سرطان‌شناسی) کودکان را ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال، بیمارستان Sant Joan De Deu یکی از بیمارستان‌هایی است که بهترین امکانات پزشکی در اروپا و سراسر جهان را ارائه می‌دهد و کودکان مبتلا به انکولوژی را می‌پذیرد. ۸۴ درصد از بیماران مبتلابه سارکوم یوئینگ (نوعی تومور بدخیم) و لوسمی لنفوبلاستیک با توجه به آزمایش‌های بالینی و پیشرفت متخصصان بهبود یافته‌اند و این به‌عنوان بهترین شاخص در اروپاست و مهم‌ترین دلایل انتخاب گردشگران موارد ذکر شده ذیل است:

رتبه بالای سیستم مراقبت‌های بهداشتی اسپانیا که طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، رتبه هفتم جهان را به‌خود اختصاص داده است. برخی از پزشکان مشهور جهان به‌عنوان‌مثال، دکتر فدریکو پرز د لا رومانا پیشگام جراحی ترمیمی پستان در این کشور هستند. قیمت‌های درمان در اسپانیا مقرون‌به‌صرفه (در سطح آلمان و دیگر کشورهای اروپایی) و دو تا سه برابر کمتر از ایالات‌متحده امریکا یا کاناداست. اسپانیا برای طبیعت برجسته، فرهنگ‌ و آب‌وهوای معتدل در بین گردشگران به‌عنوان بهترین کشور مطرح است و امکان معالجه و تعطیلات را همزمان ارائه می‌کند. کشور اسپانیا در جراحی مغز و اعصاب، انکولوژی، ارتوپدی، خون‌شناسی و جراحی پلاستیک به‌عنوان یکی از بهترین کشورهای گردشگری پزشکی معرفی می‌شود.

ایتالیا

سیستم مراقبت‌های بهداشتی ایتالیا با بالاترین استانداردهای اروپا مطابقت دارد و این کشور را به یکی از کشورهای برتر در رتبه‌بندی گردشگری پزشکی ۲۰۱۹ تبدیل کرده است. بیمارستان‌های محلی، درمان پیشرفته بیماری‌های جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی و قلب را ارائه می‌دهند. طب زیبایی نیز در ایتالیا بسیار پیشرفته است. امروزه این کشور در بین بیماران خارجی کمتر مقصد گردشگری پزشکی محسوب می‌شود اما آینده چشم‌انداز امیدوارکننده‌ای خواهد داشت. مهم‌ترین دلایل انتخاب ایتالیا به‌عنوان مقصد گردشگری پزشکی رویکرد مبتکرانه، ارائه زمان درمان با تعطیلات خارج از کشور و همچنین بهبودی پس از درمان به علت شهرهای رنگارنگ، مکان‌های تاریخی، طبیعت زیبا و غذاهای خوشمزه است. هزینه درمان در ایتالیا نیز همسطح کشور آلمان یا اسپانیاست.

توجه داشته باشید که هر یک از کشورها مزایا و معایب منحصربه‌فرد و مختصصان خود را دارد  و قبل از انتخاب مقصد از امکانات پزشکی ارائه‌شده در این کشورها مطمئن شوید، زیرا موارد ارائه شده در این بررسی را نباید به عنوان توصیه در نظر گرفت و همه تصمیم‌ها درباره انتخاب روش‌های درمانی و مراقبت‌های پزشکی باید توسط پزشک و پس از بررسی پرونده بیمار انجام شود.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *