نوروز

نوروز، کابوس بیداری محیط‌زیست

نوروز، آیینی با سنت‌های زیبا و فلسفه پاسداشت محیط زیست و نو شدن فصل است ولی برخی به همین بهانه‌ با اقداماتی نظیر خرید و فروش گونه‌های وحشی و طبیعت‌گردی غیرمسئولانه در جهت تخریب محیط زیست گام برمی‌دارند.

«مهدی زارع خورمیزی» کارشناس محیط‌زیست استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن اشاره به این که دغدغه خرید و فروش گونه‌های وحشی و طبیعت گردی غیرمسئولانه از دغدغه‌های مهم روزهای پایانی سال و نوروز است، اظهار می‌کند: متاسفانه هر سال در نزدیکی روزهای نوروز، شاهد خرید و فروش گونه‌های وحشی از جمله سمندرها، مارمولک‌ها، لاکپشت‌ها، مارها و سایر گونه‌های وحشی توسط افراد سودجو و نا آگاه هستیم.

وی با بیان این که خرید و فروش گونه‌های وحشی خسارت سنگینی به جمعیت گونه‎های بومی و بومزاد ارزشمند کشورمان وارد می‎کند، می‌گوید: هرچند هرگونه خرید، فروش و نگهداری از گونه‎‌های وحشی بدون اخذ مجوز، ممنوع بوده و تخلف محسوب می‌شود ولی همین اقدامات بعضاً جمعیت برخی گونه‌ها مانند سمندر امپراطور یا لرستان را به پرتگاه انقراض نزدیک کرده است.

این پژوهشگر حوزه محیط زیست، نگهداری گونه‌های وحشی در اسارت و رنج دادن به این موجودات را نیز اقدامی بسیار غیراخلاقی می‌داند و می‌گوید: گاهاً برخی از این گونه‌ها نیز مشکلات بهداشتی دارند و می‌توانند بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری‌های پوستی و گوارشی را به انسان منتقل کنند.

وی با بیان این که بعضاً مشاهده شده برخی گونه‌های غیربومی و مهاجم مانند لاک‌پشت گوش قرمز بعد از ایام نوروز در طبیعت رها می‌شوند، اظهار می‌کند: این رهاسازی نیز ضربات جبران‌ناپذیری به تنوع زیستی کشورمان می‌زند چرا که گونه‌های غیربومی و مهاجم باعث نابودی گونه‌های بومی و مهم ما می‌شوند لذا باید به خاطر داشته باشیم هرگز گونه‌ای را در طبیعت رها نکنیم و در صورت لزوم این کار با کارشناسان محیط زیست مشورت گرفته و بعد از طی شدن مراحل مختلف از  شناسایی دقیق گونه و بررسی آن از لحاظ داشتن بیماری و سایر موارد، چنین اقدامی انجام شود.

بازار شوم نابودی حیات وحش

«فهیمه اسلامی» کارشناس و پژوهشگر حوزه محیط زیست نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا به معضل قاچاق و فروش گونه‌های ارزشمند حیات وحش در ایام ‌پایانی سال اشاره می‌کند و می‌گوید: این اقدام با هدف تزیین سفره هفت‌سین، موضوعی است که در سال‌های اخیر و در استان‌های مختلف کشور به یک معضل تبدیل شده است.

وی اضافه می‌کند: با توجه به روزهای پایانی سال و نزدیک شدن به عید نوروز، عده‌ای افراد فرصت‌طلب و سودجو در برخی مناطق اقدام به خرید و فروش غیرمجاز گونه‌های جانوری مانند مار، سمندر و لاک پشت در کنار ماهی قرمز می‌کنند.

اسلامی با بیان این که این بازار شوم در نهایت باعث نابودی حیات وحش می‎شود، می‌گوید: شهروندان بدانند هر گونه خرید و فروش گونه‌های حیات وحش  براساس ماده ۷ و ۱۰ قانون شکار و صید ممنوع است.

وی  با بیان این که سنت عید نوروز از دیرباز در میان ایرانیان به معنای عشق و صلح با طبیعت بوده است، تصریح می‌کند: شیوع چنین پدیده‌ها و بازارهایی با فلسفه نوروز تضادی عمیق دارد لذا از هموطنان خواهشمندیم از خرید و فروش هر گونه از حیات وحش کشور با جدیت خودداری کنند و در صورت مشاهده این تجارت غیرقانونی و تخلف زیست محیطی مراتب را به یگان حفاظت محیط زیست استان خود اطلاع دهند.

معضل طبیعت گردی غیرمسئولانه

یکی از رسومات نوروز که البته در سیزده فروردین نیز اتفاق می‎افتد «سیزده به در» است؛ آیینی که مردم را به طبیعت گردی دعوت می‌کند، اما طبیعت‌گردی از جمله مسائلی است که در سال‌های اخیر به معضلی جدی برای حیات وحش و محیط زیست تبدیل شده است، به طوری که هر سال طبیعت در روزهای خوش آب و هوای نوروزی زخم‌های زیادی را از سوی طبیعت گردان نااگاه به تن خود می‌خرد.

«مهدی زارع خورمیزی» در مورد گردشگری مسئولانه در طبیعت نیز تصریح می‌کند: با توجه به نزدیکی به فصل بهار، فصل زایش و رویش طبیعت، تعداد طبیعت‌گردان و حضور افراد علاقمند در مناطق و زیستگاه‌های طبیعی افزایش پیدا می‌کند ولی طبیعت‌گردی نیز قوانین خود را دارد و باید در طبیعت مواردی از جمله پرهیز از آسیب زدن به پوشش گیاهی، آتش‌زنی، بوته‌کنی و تخریب طبیعت را رعایت کنیم.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر لزوم رعایت برخی نکات مانند نزدیک شدن به لانه و جوجه پرندگان، دست زدن به نوزاد یا توله حیوانات وحشی، غذارسانی به حیات وحش و دیگر موارد، تاکید می‌کند: افراد توجه داشته باشند که نباید هیچ ردی از خود در طبیعت به جز رد پایشان بر جا بگذارند به ویژه این که هیچ گونه زباله‌ای نباید در طبیعت به جا گذاشت.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *