نوروز

بزرگ‌ترین دستاورد نوروز امسال، کشف ظرفیت فرهنگی آثار تاریخی

چشم‌انداز این‌همه نظم و نظام فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی به‌ویژه در پایگاه‌های ملّی و جهانی در برپایی نوروز گاه‌ها بی‌نظیر بود. این نوروز گاه‌ها، تجربه‌های بسیار فراتر از شادی مردم برای مدیران میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی فراهم آورد. اینکه این ظرفیت بزرگ معنوی، طبیعی، عرفی و فرهنگی یعنی نوروز تا چه حدود می‌تواند بر توان فرهنگی امروز کشور بی افزاید و مهم‌تر ظرفیت آثار تاریخی کشور تا چه حدود می‌تواند در خدمت فرهنگ قرار گیرد. می‌توان گفت بزرگ‌ترین دستاورد نوروز امسال این بود که: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ظرفیت فرهنگی آثار تاریخی کشور را کشف کرد.

چگونگی بهره‌برداری از ظرفیت میراث‌فرهنگی در حقیقت به میزان درک ما نسبت به ظرفیت‌ها و کارکردهای تاریخی آثار و بناهای باستانی بستگی دارد. استفاده صحیح و متناسب از ظرفیت فرهنگی هر اثر تاریخی در حقیقت همان درک میراث معنوی تاریخ کشور است و مصداق آن تنوع میراث معنوی کشور در ابعاد مذهبی، عرفی، طبیعی، اجتماعی، سیاسی  در سطح محلی تا ملّی است.

چگونه می‌توان از این ظرفیت‌های تاریخی فرهنگی در تطبیق و متناسب با کارکرد هر اثر تاریخی در موضوع جشن نوروز تا جشن‌های شعبانیه، رمضان، محرم شاهنامه‌خوانی، تعزیه، عبادت‌ها و نیایش‌های جمعی، آواها و نواهای معنوی استفاده کرد؟ چگونه می‌توان بر فخر میراث‌فرهنگی کشور در دیر مغان گرفته تا مساجد افزود؟ راهکارها و روش‌ها برای سرزمینی که یک هزاره و نیم با سنّت‌ها و اعتقادات اسلامی زیسته است و پیش از آن هزارها ریشه در تاریخ، فرهنگ و معنویت دارد، چیست؟ چگونه می‌توان این تنوع بزرگ میراث معنوی را در پهنه وسیع اقلیم زیستی این سرزمین در تطبیق با کارکردهای واقعی هر اثر باستانی تعریف کرد و بکار گرفت؟

بازشناسی تاریخ فرهنگی کشور رسالت اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. بازشناسی تاریخ فرهنگی کشور نه‌تنها درک تاریخ گذشته بلکه کشف ظرفیت‌های فرهنگی امروز کشور برای مدیریت فرهنگی قرن جدید و فراهم ساختن زمینه رویدادهای هنری فرهنگی امروز جامعه در پیوند با سنّت‌ها است.

نوروزگاه های امسال با همه تنوع و کثرت درس بزرگ تاریخ سرزمین ایران کهن‌سال بود و به ما نشان داد تاریخ فرهنگی این سرزمین بزرگ و پهناور نیازمند بازشناسی گسترده و عمیق علمی و به‌کارگیری صحیح آن در معرفی است.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *