اصفهان

ابلاغ حریم محور تاریخی فرهنگی اصفهان

وزیر میراث فرهنگی درآخرین روزهای فعالیت خود در این سمت،حریم محور فرهنگی تاریخی اصفهان که ازابتدا بازار بزرگ درخیابان عبدالرزاق آغاز و به میدان انقلاب ختم می‌شودرابه استاندار ابلاغ کرد.
در حالی که هنوز کابینه دولت سیزدهم مشخص نشده و وزرای دولت روحانی به فعالیت خود ادامه می‌دهند، علی‌اصغر مونسان در یکی از آخرین نامه‌ای خود، حریم تاریخی فرهنگی اصفهان را به استاندار اعلام کرد.

در بخشی نامه وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عباس رضایی آمده است که «هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود».

بر این اساس این پهنه تاریخی فرهنگی اصفهان که بازار بزرگ اصفهان، میدان نقش جهان، خیابان‌های سپه، استانداری و باغ گلدسته همچنین بخش‌هایی از خیابان عبدالرزاق را شامل می‌شود، به ثبت ملی رسیده و حریم‌های درجه یک و دو آن مشخص شد. این درحالی است که هم‌اکنون در این حریم و محورهای آن تخلفات آشکار و تجاوزهای متعدد به حریم منظری و ارتفاعی به چشم می‌خورد.

از جمله مهم‌ترین این تخلفات می‌توان به ساخت مجتمع نیوشا در اصفهان اشاره کرد، مجتمعی که صاحب آن پس از اینکه درخواست پروانه ساخت با ارتفاع هشت متری آن توسط شهرداری و با توجه به استعلام از اداره کل میراث فرهنگی رد شد، به سراغ دیوان عالی عدالت اداری رفت و در آن‌جا بر خلاف قانون ساخت‌وساز در حریم آثار ثبت جهانی، توانست شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساخت با ارتفاع هشت متری کند.

این پرونده پر حاشیه که در نهایت با دستور دادستان اصفهان ساخت آن متوقف شد، همچنان در جریان است و سرنوشتش مشخص نیست. از طرفی این تنها مورد تعرض به حریم میدان نقش جهان نیست و مجتمعی دیگر نیز با نقض حریم منظر و ارتفاع پنج متری در گذر سعدی قد علم کرد که البته رئیس سابق کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اصفهان قول تخریب آن را داد، اما تاکنون خبری از تخریب نشده است.

از طرفی میدان امام (ره) چند سالی است که از معضلات گذر آقانورالله نجفی آرام و قرار ندارد و این پروژه که قرار بود دسترسی به میدان را سهل کند، حالا حریم منظری آن را مخدوش کرده و علی‌رغم پیگیری‌های فراوان و بازدید مقامات عالی کشور نظیر وزیر راه و شهرسازی همچنان به مانند خرابه‌ای رها شده است.

در آن سوی میدان نقش جهان، یعنی چهارباغ نیز اوضاع مطلوبی دیده نمی‌شود، از حاشیه‌های پیاده‌راه سازی این گذر تاریخی که گذر کنیم، به تازگی هتلی در این محل قد علم کرده که به شکل کاملاً واضح حریم منظر و ارتفاع چهارباغ را شکافته و ساختمان آن به مانند نوک تیز نیزه‌ای به چشمان بازدیدکنندگان از چهارباغ می‌رود.

این هتل که به هتل ارفعی شهرت دارد، درست در پلاک دوم چهارباغ و در کوچه سینما سپاهان و در محل تلاقی این کوچه با خیابان شیخ بهایی در حال ساخت است. افراد مختلف از جمله مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان اصفهان، مرحوم فریدون الهیاری در گفت‌وگوی‌های متعدد گفته بود که بخش جنوبی ساختمان این هتل که از چهارباغ قابل رؤیت است باید تعدیل شود. با این حال پرونده هتل ارفعی نیز به نتیجه‌ای نرسید و این ساختمان همچنان در حال ساخت و تاخت است.

مهر نوشت، تمام این پرونده‌های بی‌نتیجه که روند آن به کام مالکان پیش می‌رود باعث شده تا ابلاغ حریم پهنه تاریخی فرهنگی اصفهان مانند نوش‌دارویی بعد از مرگ سهراب باشد، نوش‌دارویی که در حاشیه‌های انتقال قدرت احتمالاً فراموش شود تا مالکان و سازندگان از این فرصت استفاده و سریع‌تر ساختمان‌های خود را علم کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *