ژاپن

استقبال بازدیدکنندگان ژاپنی از “ماه فرهنگی ایران در ژاپن”

ماه فرهنگی ایران در ژاپن” در آستانه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، با همراهی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (Japan International Cooperation Agency) و اداره کل همکاری های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از ۷ تیر تا ۸ مرداد (۲۸ ژوئن تا ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱ ) در محل این آژانس و با استقبال علاقه مندان ژاپنی و برخی هموطنان ایرانی برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این رویداد مهم فرهنگی، نمایشگاه عکس با عنوان “ایران زیبا” در طبقه دوم، نمایشگاه صنایع دستی، کتب و منشورات رایزنی فرهنگی و … در محل میدان کره زمین و معرفی و عرضه غذاهای ایرانی در محل رستوران مجموعه در معرض بازدید و بهره مندی علاقه مندان قرار گرفت ضمن آن که بازدیدکنندگان می توانستند علاوه بر مشاهده فیلم های معرفی ایران و موسیقی ایرانی، از سه نوع غذای ایرانی استفاده نمایند و بیش از ۵۰ تابلوی معرفی جاذبه های گردشگری، طبیعت و … از ایران برای نمایش در این رویداد با ترجمه و درج توضیحات به زبان ژاپنی نیز از سوی رایزنی فرهنگی آماده سازی گردید.

بر اساس گزارش دریافتی از آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، ضمن ارائه ارزیابی مثبت از مراجعه کنندگان و بر اساس آمار تقریبی ثبت شده، تعداد بازدیدکنندگان در دوره یک ماهه برگزاری این نمایشگاه بیش از ۲۰۰۰ نفر بود و حدود ۳۲۰ نفر نیز در رستوران جایکا غذای ایرانی دریافت کردند.
همچنین در گزارش ارسالی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) به برخی از اظهار نظرات فرهنگ دوستان ژاپنی و علاقه آنان برای سفر به ایران به ویژه با مشاهده تصاویر و فیلم های پخش شده در این نمایشگاه اشاره شده است.

یکی از بازدید کنندگان اهل شهر کیوشو با اشاره به این که این نمایشگاه تاریخ و فرهنگ ایران را نشان می دهد و برای من جذاب بود نوشت: “متوجه شدم تاریخ و فرهنگ ایران عمیق است. در این نمایشگاه متوجه شدم مراکز و اماکن بسیار زیادی از ایران در تاریخ جهان ثبت شده است و نام سلسله های ایرانی نیز چندین بار تغییر یافته و به طور ویژه عکس نصیر الملک بسیار زیبا بود. در این شرایط نمی توان به ایران سفر کرد، اما این نمایشگاه برای من بسیار خوب بود.”

فرد ژاپنی دیگری هم با توجه به سفر چند باره خود به ایران در گذشته، “عکس های این نمایشگاه را جذاب دانست که احساس دلبستگی را در وی ایجاد کرده است و دیگری هم تصریح نمود: چند عکس را در نمایشگاه دیدم که قبلا در سفر به ایران آن ها را بازدید کرده بودم و دلم بسیار تنگ شده و می خواهم دوباره به ایران بروم اما اوضاع کرونا اجازه نمی دهد” و یا مخاطب دیگری “تصاویر مساجد را بسیار زیبا دانست و از علاقه خود برای سفر به ایران نوشت”
بازدید کننده دیگری با “درخواست برگزاری نشست معرفی خط ایرانی و فارسی، به دشواری خواندن این خط اشاره کرد”، مخاطب دیگر تاکید کرد: تمام عکس های این نمایشگاه بسیار زیبا هستند”، دیگری هم نوشت: ” ایران اولین کشوری است که می خواهم به آن سفر نمایم” و علاقه مند ژاپنی دیگری اشاره کرد:” من به ایران علاقه مند هستم و بعد از دیدن این نمایشگاه علاقه دارم به ایران سفر کنم و نمی دانستم ایران آنقدر زیباست و آثار ثبت شده در یونسکو دارد. علاقه دارم تا فرش های ایرانی را هم ببینم. بعد از کرونا می خواهم به ایران بروم”

چد نمونه دیگر از این اظهار نظرات به این شرح است:
۱. تصاویر امپراطوری ایران، پرشیا و هخامنشی بسیار زیاد بود و در ژاپن آن را با تاریخ باستانی می شناسند و موضوعات و تصاویر مدرن از عکس های تهران و پل طبیعت خیلی جذاب بود.
۲. من ۳ سال در ایران زندگی کردم و عکس هایی که در نمایشگاه بود بسیار زیبا بودند و ارزشمند هستند و کشور ایران خیلی خیلی زیباست و دوباره می خواهم به ایران بروم و ممنونم از نمایشگاه شما
۳.اولین بار است که به جایکا آمدم و این نمایشگاه بسیار عالی بود. لطفا تعداد تصاویر را بیشتر نمائید. بهتر بود به ایران بروم و می خواهم خودم مساجد را از نزدیک ببینم.
۴. نماهنگ رایزنی فرهنگی بسیار جذاب بود و آهنگ ملی هم بسیار جالب بود و اولین بار غذای ایرانی را هم خوردم و از توضیحات رستوران متوجه شدم این غذاها توسط رایزنی فرهنگی ایران آماده شده است و نمایشگاه هم بسیار عالی بود.
۵.از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در تهران زندگی کردم و توسط کارشناس جایکا برگزاری این نمایشگاه را مطلع شدم و آمدم. طبقه اول آثار هنری و صنایع دستی ایرانی و طبقه بالا نمایشگاه عکس بود و هر دو بسیار جذاب بودند. متاسفانه بعد از تمام شدن غذای رستوران رسیدم و نتوانستم غذای ایرانی را بخورم. ایران بهترین کشور جهان است و ایرانی ها مهربان ترین در جهان هستند و به غذای ایرانی بسیار علاقه دارم.
۶. نماهنگ ایران و نیروگاه بادی را دیدم و تصاویر و فیلم ها بسیار جذاب بود.
۷. من تاکنون به ایران سفر نکرده ام ولی علاقه به ایران دارم و در این نمایشگاه شرکت کردم که بسیار زیبا بود.
۸. تابلوهای معرفی ایران و عکس ها بسیار زیبا بود.
۹. من به موضوعات منطقه خاورمیانه علاقه دارم و به این نمایشگاه آمدم که توسط فیس بوک رایزنی فرهنگی از آن اطلاع پیدا کردم. همه تصاویر بسیار زیبا بود و صنایع دستی هم بسیار جالب بود. باز هم علاقه دارم از این نمایشگاه ها در مورد ایران بازدید کنم.
لازم به ذکر است رایزنی فرهنگی ایران، علاوه بر ماه فرهنگی ایران در ژاپن، به مناسبت برگزاری المپیک ۲۰۲۰ توکیو، برنامه های دیگری از جمله نمایشگاه نقاشی تبادلات فرهنگی ایران و ژاپن با حضور ۸ هنرمند برجسته ژاپنی و … را نیز به اجرا در آورده است.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *