اورامانات

بهره‌ای که باید هورامی‌ها از ثبت جهانی شدن ببرند

پنجم مرداد سال ۱۴۰۰ روزی فراموش ناشدنی برای مردمان مهربان و خونگرم هورامی بود، روزی که منظر فرهنگی تاریخی اورامانات پس از پنج سال تلاش به ثبت جهانی رسید.

منطقه‌ای ۴۰۹ هکتاری که شامل دو بخش استان کردستان و کرمانشاه است که در استان کرمانشاه چهار شهرستان روانسر، جوانرود، پاوه و ثلاث باباجانی را در بر می گیرد.

هرچند از چندسال پیش بهشتِ زمینیِ اورامانات به واسطه جاذبه های خدادادی زیبایش، روستاهای بی نظیر چسبیده به دامنه کوه ها، قله های پربرف، جنگل های انبوه، دره های سرسبز، خانه های سنگی و پلکانی و از همه مهمتر مردمانی مهربان و میهمان نواز با فرهنگی اصیل به یکی از قطب های گردشگری استان کرمانشاه تبدیل شده، اما اکنون که به ثبت جهانی رسیده، انتظار می رود تحولات مثبت بسیاری برای این منطقه و مردمانش در راه باشد و اشتغال و رونق کسب و کار را در این منطقه به بار آورد.

مسئولان پس از ثبت جهانی شدن اورامانات برنامه ریزی هایشان را شروع کرده اند تا سرنوشت بیستونی که جهانی شد و مردمش چندان از این اتفاق بزرگ نفعی نبردند، این بار در انتظار اورامانات نباشد.

حتی در روزهای اخیر هم استاندار کرمانشاه در کارگروه اشتغال استان ثبت جهانی شدن اورامانات را یک فرصت برای توسعه منطقه خواند و گفت: “مردم اورامانات به حق انتظار دارند رویداد ثبت جهانی در زندگی و معیشت آن‌ها تاثیر مثبتی داشته باشد و این وظیفه میراث فرهنگی و گردشگری است که با کمک افراد صاحب دانش و ایده و دیگر مجموعه‌ها یک پیوست اشتغال مناسب برای عرصه منظر فرهنگی اورامانات تهیه کند”.

و حالا مدیرکل میراث فرهنگی استان خبر از آن می دهد که بدنبال تدوین یک پیوست اشتغال برای اورامانات ثبت جهانی شده هستند.

جبار گوهری در گفت و گو با ایسنا، در این رابطه گفت: پس از دستور استاندار کرمانشاه برنامه انتخاب یک مشاور به منظور تهیه پیوست اشتغال برای اورامانات را در دستور کار قرار داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: در این برنامه به دنبال این هستیم که ثبت جهانی شدن اورامانات چه تاثیرات مفیدی می تواند روی رفاه، معیشت و اشتغال مردم این منطقه داشته باشد و چه راهکارهایی برای اجرایی شدن آن وجود دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه یادآورشد: نیازمند یک تیم مشاوره‌ای خبره و کارآمد و پای کار هستیم که روی این مسئله بررسی های لازم را انجام داده و به همراه راهکار به ما ارائه دهند.

وی با تاکید بر اینکه ثبت جهانی شدن باید زمینه ساز توسعه منطقه اورامانات باشد، گفت: باتوجه به ظرفیت های زیادی که در بخش گردشگری طبیعی، تاریخی، فرهنگی، صنایع دستی و… در اورامانات وجود دارد، روی این ظرفیت ها برای تحول در منطقه تمرکز خواهیم کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *