گردشگری

بهبود زیرساخت‌های گردشگری لازمه توسعه در پسا کرونا

این مدیر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری گفت: به عقیده من دوران رکود کرونا می‌تواند بهترین زمان برای بهینه‌سازی زیرساخت‌های گردشگری کشور باشد، اما اگر به فکر بهبود زیرساخت‌ها نباشیم پس از اتمام کرونا نیز نمی‌توان امیدی به رشد و توسعه این صنعت داشت.

فرهاد دوایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مشکلات دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در دوران مواجهه با کرونا اظهار کرد: مشکلات این حوزه درست یک سال قبل از شیوع کرونا آغاز شد؛ برای مثال سیل سال ۹۸ در جنوب و استان فارس صدمات جبران‌ناپذیری را وارد کرد و گردشگری داخلی کشور را مورد هدف قرار داد.

وی ادامه داد: به مراتب به دلیل پیامک‌های مکرر به مردم مبنی بر عدم مسافرت و در نتیجه تاثیر سو بر مسافرت‌ها و تورها، دفاتر خدمات مسافرتی با ضررهای هنگفتی مواجه شدند. دفاتری که چارترکننده بودند نیز به مراتب سهم بیشتری در این آسیب‌دیدگی داشتند. هنوز آن تلخی سیل برای صنعت گردشگری هضم نشده بود که با افزایش شدید نرخ دلار مواجه شدیم که کلیه تورهای خارجی و داخلی ما را تحت‌الشعاع قرار داد.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری خاطرنشان کرد: پس از آن نیز ما با دو واقعه بسیار بد در زمستان روبرو شدیم که یکی شهادت سردار سلیمانی بود که بر روی پروازها و سفرهای مردم تاثیر داشت. در راستای این مسئله هدف قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی و شهادت ۱۷۰نفر از هموطنانمان تاثیر زیادی بر گردشگری داشت و به صنعت هوایی کشور صدمه وارد کرد که در راستای این مشکل دفاتر خدمات مسافرتی و بخش هتلداری ما ضرر بسیار هنگفتی متحمل شد.

کرونا به گردشگری ایران صدمات بیشتری وارد کرد

دوایی افزود: با تمام ‌شدن این جریانات با داستان کرونایی مواجه شدیم که باعث تعطیلی کامل دفاتر خدمات مسافرتی، هتل‌ها و کنسلی پروازها شد. از اسفند ۹۸ ضررهای جبران‌ناپذیری به صنعت گردشگری وارد شد و این صنعت در دنیا عملا فلج شد، اما گردشگری کشور ما به دلیل نبود زیرساخت‌های اصولی مشکلات به وجود آمده را شدیدتر احساس کرد.

وی بیان کرد: پس از شیوع گسترده کرونا در کشور، پروازها و هتل‌ها به کلی تعطیل شدند و نیروهای زیادی متاسفانه در این بخش بیکار شدند. البته توقع داشتیم که تدابیر خوبی توسط مسئولین اندیشیده شود تا نیروهای متخصصی که سال‌ها آموزش دیده بودند را از دست ندهیم اما متاسفانه تمهیدات خاصی برای این حوزه اتخاذ نشد.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری تصریح کرد: در زمان اوج مشکلات گفته شد که کارمندان خود را تعدیل کنید تا بتوانند از مزایای اداره کار و حقوق بیکاری استفاده کنند که متاسفانه این اتفاق نیز رخ نداد و هیچ کدام از کارمندان این حوزه نتوانستند از مورد گفته شده استفاده‌ای داشته باشند.

دوایی در خصوص دیگر مشکلات فعلان حوزه گردشگری گفت: در بخش مالیات و بیمه تامین‌اجتماعی نیز با معضلات زیادی مواجه بودیم، به عبارتی حتی مقدار کمی از مالیات‌های فعالان این حوزه نه تنها بخشیده نشد بلکه بیمه تامین اجتماعی نیز تمام مبالغ را از ما دریافت کرد و حتی جریمه‌های دیرکرد نیز محاسبه شدند.

وام‌های کرونایی، صنعت گردشگری را بدهکارتر کرد

وی عنوان کرد: در راستای حمایت از حوزه گردشگری و فعالان این حوزه اعلام شد که وامی با سود ۱۲ درصد به آژانس‌های مسافرتی و هتل‌ها اختصاص داده خواهد شد که متقاضیان به دلایلی نتوانستند از آن استفاده کنند. البته باید گفت که وام‌هایی که در نظر گرفته شده بود از سوی بانک مرکزی و دولت بیشتر به چشم بیزینس دیده شد؛ چراکه اگر اقساط در مدت امهال که برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود پرداخت نمی‌شد سود اقساط از ۱۲ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد و متاسفانه این وام‌ها صنعت گردشگری کشور را بیش از گذشته بدهکار کرد.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خصوص میزان خسارت‌های وارد شده به صنعت گردشگری تشریح کرد: متاسفانه آمارها بسیار بالاست. بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری و صنعت هواپیمایی کشور خسارت وارد شده و تعداد زیادی از فرودگاه‌ها، پروازهای خارجی، داخلی و حتی حرکت خطوط ریلی کنسل شدند.

دوایی ادامه داد: طی جلساتی که با مقامات دولتی و عالی استان داشتیم، موضوعات و راهکارهایی مطرح شدند؛ برای مثال قرار بر این شد که وضعیت کاری آژانس‌ها نسبت به سال گذشته بررسی و میزان خسارات بررسی شود تا بتوان برای جبران آن راهی پیدا کرد. توقع می‌رفت که کمک‌های گفته شده از سمت دولت از راه‌های بیمه، مالیات و حتی قبض‌های آب و برق اعمال شود که متاسفانه وعده‌های داده شده در این صنعت عملی نشدند.

وی خاطرنشان کرد: مدیران تا حدی سعی کردند اقداماتی در راستای حل این مشکلات صورت دهند، اما از آنجایی که مشلات ریشه‌ای و درون سازمانی بود متولیان امر نتوانستند آن گونه که باید شرایط خوبی را مهیا کنند، برای مثال در ایام شیوع کرونا چیزی حدود  ۷۰ درصد هتل‌ها و ۴۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی تعطیل شده‌اند و روند این تعطیلی هنوز ادامه دارد و در نهایت باید گفت که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این سال‌ها عملکرد ضعیفی از خود نشان داده است.

دوایی در خصوص مدت زمان لازم برای بازگشت گردشگری به شرایط قبل خود ابراز کرد: با توجه به سنگینی خسارات وارد ‌شده به بخش گردشگری از دیدگاه من این مدت بسیار طولانی خواهد بود. باوجود مشکلاتی از جمله بیمه، مالیات‌ها و حتی هزینه‌های مرتبط به کارمندان و به تبع بالارفتن حقوق کارمندان، گردشگری اگر بخواهد جانی بگیرد به گفته سازمان جهانی گردشگری این زمان بالغ بر ۵ سال طول خواهد کشید.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری ادامه داد: این ۵ سال از زمانی شروع خواهد شد که بدانیم دیگر از موج‌های جدید کرونا خبری نخواهد بود؛ چراکه متاسفانه هیچ عزمی در مدیران گردشگری کشور دیده نمی‌شود و باید توجه به این حوزه در دستور حاکمیتی قرار گیرد.

این مدیر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری در خصوص راهکار کشورهای دیگر در مبارزه با کرونا تشریح کرد: کشورهایی همچون اسپانیا و ایتالیا که با موج‌های سنگینی از کرونا و چیزی حدود ۱۵۰۰ نفر فوتی در روز رو به رو بودند، حال می‌بینیم که چنان شرایطی را تجربه نمی‌کنند. اگر ما مدیریت آن‌ها را سرلوحه کار خود قرار می‌دادیم شرایط امروز را تجربه نمی‌کردیم.

وی اضافه کرد: آن‌ها در ابتداء کار برای تمام کارکنان بخش صنعت گردشگری حقوق ماهیانه تعیین کردند که این حقوق از آنچه در گذشته نیز دریافت‌ می‌کردند بیشتر بود و تنها از آن‌ها خواسته شد که در خانه بمانند. این اقدام در کشورهای دیگری چون کانادا، آمریکا و… نیز صورت گرفت و هدف آن‌ها از انجام چنین اقداماتی این بود که در زمانی مناسب به نحوی بهتر از برخی موارد بهره‌برداری کنند.

دوایی ادامه داد: به عقیده من اگر مدیران کشور به جای هزینه‌های بسیار بالایی که برای درمان مردم داشتند در ابتداء امر مبالغی را به صورت وام بلاعوض به حساب مردم پرداخت می‌کردند شاهد چنین شرایطی نبودیم؛ چراکه مشاغلی مانند تاکسیرانی باید برای کسب درآمد به بیرون از خانه مراجعه کند. متاسفانه در این دوران همه به نوعی سعی داشتند برای خود سودی به دست آورند و همین دلیل شاهد ایجاد کسب‌وکارهای کرونایی برخی از افراد بودیم که همچنان در حال پیشروی است و نقطه مثبتی در عملکرد دولت دیده نمی‌شود.

برای رهایی صنعت گردشگری از بحران، باید فکری به حال پرداختی‌های دولتی شود

وی بیان کرد: باید برای رهایی صنعت گردشگری از بحران باید هرچه سریع‌تر فکری به حال پرداختی‌های دولتی صنعت گردشگری شود. اگر قرار است که از این ماجرا برون‌رفت داشته باشیم ابتدا به ساکن باید مالیات‌ها از سال ۹۸ به بعد به کلی برای فعالان این حوزه بخشیده شود. باید بیمه و حقوق کلیه کارکنان صنعت گردشگری از سال ۹۸ به بعد پرداخت شود. بیمه تامین اجتماعی برای مدتی رایگان باشد تا این صنعت خودش را تا حدودی ترمیم کند و با این حمایت‌ها است که هتل‌ها و آژانس‌های مسافرتی از کارافتاده می‌توانند دوباره به چرخه کار بازگردند.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری اظهار کرد: در این راستا همچنین بحث توریسم خارجی کشور باید به سرعت بهبود پیدا کند. در حال حاضر اکثریت کشورها در حال بهبود این قسمت از گردشگری خود هستند. آن‌ها با دریافت دو دُز واکسن و تست پی‌سی‌آر اقدام به جذب گردشگر می‌کنند و این در حالی است که ما در گردشگری سلامت در حال تجربه نوعی تعطیلی هستیم.

دوایی در خصوص وزیر جدید گردشگری خاطرنشان کرد: ضرغامی شخصیت سیاسی خوبی است، او می‌تواند با ارتباطات خوبی که دارد تسهیلات مناسبی برای دست‌اندکاران صنعت گردشگری فراهم کند. به عقیده من دوران رکود کرونا می‌تواند بهترین زمان برای بهینه‌سازی زیرساخت‌های گردشگری کشور باشد.

وی افزود: برای مثال می‌توان وام‌های خوبی برای نوسازی و رشد اماکن اقامتی در نظر گرفت، اما اگر به فکر بهبود زیرساخت‌ها نباشیم به جرات می‌گویم حتی پس از اتمام کرونا نیز نمی‌توان امیدی به رشد و توسعه این صنعت داشت.

این مدیر دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری ادامه داد: ما از دولت می‌خواهیم هرچه سریع‌تر فکری به حال چرخه کاری آژانس‌ها و هتل‌ها کرده و از کارشناسان خبره این صنعت استفاده کند تا بتوانیم هرچه زودتر از مشکلات تحریم و کرونا رهایی پیدا کرده و شاهد رونق این صنعت باشیم.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *