گردشگری

گردشگری رنجور فارس چشم‌انتظار مرهم دولتمردان

دولت سیزدهم در شرایطی مسئولیت اجرایی کشور را عهده‌دار شد که مشکلات ناشی از تاثیر منفی شیوع کرونا بر بخش‌های مختلف از گردشگری را میراث دار شد، آسیب‌هایی که استان فارس با توجه به ظرفیت‌های گردشگری و فرهنگی تمدنی قبل و بعد از اسلام از آن بی نصیب نبود.

بنا بر اعلام استاندار فارس، آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس‌جمهوری پنجشنبه ۲۲ مهرماه در سفری یکروزه به استان فارس مشکلات این استان را بررسی و دستورهای لازم برای گره‌گشایی از آنها را صادر خواهد کرد.
خبرنگار ایرنا در آستانه این سفر به بررسی وضعیت گردشگری فارس به عنوان یکی از قابلیت‌های ویژه این استان پرداخته است.
استان فارس در طی سال‌های گذشته دستاوردهایی در زمینه ثبت جهانی آثار محور ساسانی در شهرستان‌های کازرون، سروستان و فیروزآباد، ثبت آباده به عنوان شهر جهانی منبت و ثبت شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی داشته است اما این رهاوردهای تازه نتوانسته است تاکنون اثر چندانی در بخش گردشگری فارس داشته باشند.
ضعف زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان‌های میزبان میراث جهانی و آثار مهم تاریخی عملا سبب شده است همچنان این شهرستان‌ها سهم چندانی در میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی نداشته باشند و گردشگران خارجی برای بازدید از اماکن این شهرها ناگزیر به اقامت صرف در شیراز و سفر یکروزه به این شهرها برای دیدن این آثار مهم هستند.
از دیگر سو، حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) و دیگر امامزادگان والا مقام مدفون در شهر شیراز نیز به عنوان محور توسعه گردشگری مذهبی در این شهر که به عنوان سومین حرم اهل بیت در ایران اسلامی زینت یافته است، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

سیمای رنجور گردشگری فارس از کرونا
هادی شه دوست شیرازی مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس پیش از این گفته است: صنعت گردشگری استان در ایام بیماری کووید ۱۹، آسیب‌های جدی را متحمل شده است که باید با برنامه‌ریزی برای بسته‌های تورهای داخلی از ظرفیت گردشگران داخلی استفاده کنیم.
محمود فخری رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس نیز تصریح کرده است: شیوع کرونا لطمه زیادی به صنعت گردشگری وارد کرد و این امر سبب شد حدود ٧٠ درصد از دفاتر خدمات گردشگری در فارس تعطیل و یا نیمه تعطیل و حدود ٩٠ درصد از بانوان شاغل در این دفاتر بیکار شوند.

فعالان گردشگری فارس، خانه نشین شدند
رئیس جامعه هتلداران فارس نیز به ایرنا گفت: صنعت گردشگری ایران که در سالهای گذشته به شدت تحت تأثیر مشکلات اقتصادی و تحریم‌های اعمال شده علیه کشور قرار گرفته بود از زمان شیوع بیماری کووید ۱۹ نیز با معضلات بیشتری روبه رو شد و در طول این مدت بسیاری از فعالان این صنعت از مدیران دفاتر خدمات گرفته تا راهنمایان گردشگری خانه‌نشین شدند.
حسن سیادتان با اعتقاد به اینکه گردشگری حالتی شکننده دارد که با بروز هر مشکلی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و دچار آسیب می‌شود، گفت: می‌بایست تمهیداتی اندیشیده شود که با بروز هر مشکلی شاهد آسیب رسیدن به بدنه صنعت گردشگری نباشیم. همچنین باید تدابیر لازم برای تأمین زیرساخت ها و گره گشایی از مشکلات موجود در حوزه گردشگری اتخاذ شود تا در عرض سه تا چهار سال آینده شاهد پویایی صنعت گردشگری باشیم و حتی بتوانیم در این زمینه با سایر کشورها رقابت کنیم.

موانع اداری را از فراروی بخش گردشگری بردارید
رئیس جامعه هتلداران فارس اهتمام دولت سیزدهم به برداشتن موانع فراروی فعالان بخش گردشگری را خواستار و یادآور شد:‌ در کشورهایی که به صنعت گردشگری اهمیت می‌دهند و در حال پویا کردن این صنعت هستند،روند اداری به سرعت انجام می‌شود اما در کشور ما مانع‌تراشی‌های غیرمنطقی و بروکراسی‌های اداری از مهمترین موانع پیش‌روی سرمایه‌گذاران محسوب می‌شوند.
سیادتان ادامه داد: در حال حاضر بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری است و تا زمانی که کرونا ریشه کن شود می‌توانیم با توسعه زیرساخت‌ها به پیشبرد اهدافمان در صنعت گردشگری بپردازیم.
وی اضافه کرد: البته موضوع مربوط به توسعه زیرساخت‌ها باید به صورت کلان و در سطح کشور پیگیری شود. بدون‌شک سرمایه‌گذاران بسیاری هستند که تمایل زیادی برای ورود به عرصه گردشگری دارند اما همان طور که گفتم مانع تراشی‌ها و بروکراسی های اداری مانع از تحقق این امر مهم می‌شود.
سیادتان گفت: باید از تجربه‌ کشورهای موفق در زمینه گردشگری استفاده کنیم و با بهره‌گیری از تجارب کشورهای توسعه یافته در مسیر رشد و توسعه صنعت گردشگری گام برداریم.

وام‌های فعالان بوم‌گردی مهلت‌دهی شود
نایب رئیس انجمن حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فارس نیز در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی،  حمایت دولت سیزدهم‌ از فعالان این عرصه را خواستار شد و اعلام کرد: باید وام‌های دریافتی فعالان بوم‌گردی مهلت دهی شود؛مهلت ندادن برای بازپرداخت وام موجب شده بسیاری از آنان مجبور به تعطیل کردن اقامتگاه‌های خود شوند و این حرفه را رها کنند.
عبدالله افشاری اظهار کرد: بسیاری از فعالان بومگردی برای تأسیس اقامتگاه، وام‌های مختلفی دریافت کرده بودند که  به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی پیاپی اقامتگاه‌ها در دوران کرونا موفق به پرداخت اقساط سنگین وام‌ها نشدند.
این فعال گردشگری گفت: دولت قبل به منظور حمایت از مراکز اقامتی از جمله اقامتگاه‌های بوم‌گردی مصوب کرد تا وام‌های فعالان در عرصه گردشگری را به مدت شش ماه مهلت دهی کند؛ این دستورالعمل به همه بانک‌های کشور ابلاغ شد اما بانک‌ها زیر بار این کار نرفتند و این امر هنوز هم محقق نشده است.
وی با بیان اینکه بوم‌گردی یکی از ظرفیت‌های توسعه گردشگری در استان فارس به شمار می‌رود، گفت: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در وهله اول نیاز به حمایت دولت دارند و مسئولان باید شرایط لازم برای بازپرداخت وام فعالان بوم‌گردی را فراهم کنند تا این قشر بتوانند بدون دغدغه به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

ضربه های کرونا بر پیکر رستوران داران
دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز نیز به خبرنگار ایرنا گفت: افراد فعال در این صنف تا قبل از شیوع بیماری کووید ۱۹ هم با مشکلات فراوانی رو به رو بودند اما با گسترش این بیماری مشکلاتشان چند برابر شد و این بیماری منحوس ضربه مهلکی به صنعت غذا وارد کرد.در حال حاضر حدود ۹۰ درصد از فعالان این صنف با چالش‌های بسیاری مواجه هستند. نزدیک به ۳۰درصد آنها ورشکسته شده‌اند و ۶۰ درصد در مرز ورشکستگی قرار دارند.
سعید فانی ادامه داد: تا پیش از شیوع کرونا افراد بسیاری برای دریافت پروانه کسب به اتحادیه مراجعه می‌کردند اما در حال حاضر هر هفته شاهد این اتفاق ناخوشایند هستیم که نزدیک به ۱۰ تا ۱۵ پروانه کسب به دلیل شرایط دشوار اقتصادی باطل می‌شود.کرونا چراغ رستوران‌ها در شیراز را خاموش کرد و هیچ‌کس هم پاسخگوی شرایط نامساعد اقتصادی افراد فعال در این صنف نیست.
این فعال صنفی عنوان کرد: متأسفانه وعده‌ها و قول‌های حمایتی که از ابتدای بحران کرونا از سوی مسئولین داده شد، هنوز هم محقق نشده است و با اینکه حدود دو سال از شیوع این بیماری می‌گذرد، شاهد هیچ‌گونه اقدام اساسی برای برطرف شدن مشکلات در حوزه صنعت غذا نبودیم.
دبیر اتحادیه رستوران‌داران و سفره‌خانه‌های سنتی شیراز همچنین اظهار داشت: هرچند حمایت مسئولین در شرایط فعلی دردی را از ورشکستگان این صنف درمان نمی‌کند اما نیاز است که تدابیر لازم برای برطرف شدن مشکلات رستوران‌ها و دیگر رسته‌های تحت پوشش این اتحادیه اتخاذ شود.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *