آژانس‌های مسافرتی

آژانس‌های مسافرتی به دلیل افزایش چشمگیر هزینه‌ها توانایی بازگشایی ندارند

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد از آژانس‌های مسافرتی تعطیل است و به دلیل افزایش هزینه‌های اجاره، ادراه دارایی و بیمه توانایی بازگشایی هم ندارند.

فرهاد دوایی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص استقبال شهروندان مشهدی و خراسانی از اکسپو ۲۰۲۰ دبی اظهار کرد: با توجه به مدت زمان طولانی اکسپو هنوز هیچ درخواستی به دفاتر آژانس‌های مسافرتی در این خصوص نرسیده و برای اکسپو مراجعه‌کننده به خصوصی نداریم. البته تمام سفرها با توجه به افزایش نرخ ارز و بلیط ایرلاین‌ها با رکود شدیدی همراه شده و فقط سفرهای داخلی رونق دارد.

وی افزود: در سفرهای خارجی فقط مسیر ترکیه رونق دارد که آن هم به دلیل متعادل بودن قیمت هتل‌ها و پروازهای ترکیه است. میزان سفرهای ترکیه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ تغییری نداشته و تقریبا به روال سابق خود بازگشته است. با توجه به اینکه شهرهای ازمیر و استانبول مستقیم از مشهد پرواز دارد، اکثر سفرهای ترکیه به قصد تجارت و بازرگانی انجام می‌شود اما از آنجا که دبی یک شهر لوکس محسوب می‌شود و هزینه‌های بالایی دارد، این اقبال به سفر به دبی به چشم نمی‌خورد.

حداقل هزینه سفر به دبی و ترکیه از مشهد چقدر است؟

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی در خصوص میزان قیمت سفرهای دبی و ترکیه از مشهد خاطرنشان کرد: هر کس باید برای سفر به دبی حدود ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان برای چهار شب اقامت در یک هتل چهار ستاره هزینه کند که این قیمت برای هتل‌هایی با کیفیت پایین‌تر حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون تومان است.

دوایی اضافه کرد: با توجه به اینکه اکثر سفرها به ترکیه تجاری است و شهروندان به قصد خرید و تجارت به ترکیه سفر دارند، می‌توانند در هتل‌هایی با شبی هفت تا ۱۰ دلار اقامت داشته باشند. هزینه سفر گردشگری از مشهد به ترکیه نیز از هفت تا هشت میلیون تومان آغاز می‌شود. به غیر از دبی و ترکیه برای سایر مسیرها مانند روسیه و چین به سختی ویزا صادر می‌شود.

وی در خصوص وضعیت آژانس‌های مسافرتی بیان کرد: حدود ۴۰ درصد آژانس‌ها تعطیل کرده‌اند و ۲۰ درصد نیز به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند. البته مجوز برخی از آژانس‌ها به دلیل بدهکاری به مشتریان خود لغو شده است.

ارائه تسهیلات به آژانس‌های مسافرتی نمایشی بود و آنان را بدهکارتر کرد

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی یادآور شد: در این مدت دولت هیچ حمایت ملموسی از مجموعه‌های گردشگری نکرده و هیچ تسهیلاتی به آنان ارائه نداده است. اگر هم حمایتی وجود دارد، تنها به صورت نمایشی بوده است. در حال حاضر یک ریال از تسهیلات مزبور به آژانس‌های مسافرتی نرسیده و نمی‌دانم این پول‌ها را چه کسی از دولت دریافت کرده است.

دوایی تاکید کرد: تسهیلاتی که برای آژانس‌های مسافرتی اختصاص دادند، باعث شد این مجموعه‌ها نسبت به گذشته بدهکارتر شوند. درواقع سود ۲۴ درصدی تسهیلات کرونایی وضعیت آژانس‌ها را بدتر کرد. دولت نیز در این میان منافع خود را برده است. تا زمانی که دولت پای کار نیایدت و با بخش خصوصی تعامل نداشته باشد، وضعیت گردشگری بهبود پیدا نخواهد کرد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *