گیلان

از تاکید بر هتل سازی در گیلان تا طرح ملی نجات تالاب انزلی

رئیس مجمع نمایندگان گیلان، توریسم را پیشران توسعه اقتصادی دانست و یادآور شد: گیلان مقصد مسافرت مردم سایر استان هاست و لذا نیازمند توجه به هتل سازی هستیم که هم منافع ملی و هم منافع اقتصادی دارد و از ویلاسازی جلوگیری می کند.

مهرداد گودرزوند چگینی در جلسه شورای اداری استان گیلان، با بیان اینکه گیلان قبل از انقلاب جزو پنج استان صنعتی کشور بود، اظهار کرد: وجود کارخانجات صنعتی همچون ایران پوپلین و الکتریک و پوشش و ابریشم و… نشانه ای از پویایی صنعت گیلان است، اما به دلیل سیاست های غلط و مدیران ناتوان اکنون حتی جزو ۱۵ استان صنعتی کشور نیستیم.

وی خواستار فعال سازی صنایع تعطیل شده گیلان و تعریف صنایع جدید شد و اضافه کرد: گیلان در کشاورزی هم محصولات متعدد و متنوع به ویژه برنج و چای و زیتون و کیوی و… دارد، اما به دلیل عدم حمایت از این محصولات و بی توجهی به صنایع تبدیلی شاهد تولید سنتی بوده که در نهایت هزینه تمام شده را برای کشاورزان زیاد می کند.

رئیس مجمع نمایندگلن گیلان، دامداری گیلان را نیز نیازمند حمایت دانست و عنوان کرد: به دلیل سیاست های نادرست دامداران ترک شغل کردند و مشکلات مالکیت موروثی را در مراتع دارند.

چگینی، توریسم را پیشران توسعه اقتصادی دانست و یادآور شد: گیلان مقصد مسافرت مردم سایر استان هاست و لذا نیازمند توجه به هتل سازی هستیم که هم منافع ملی و هم منافع اقتصادی دارد و از ویلاسازی جلوگیری می کند.

ابراهیم نجفی، نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی نیز، یکی از مهمترین چالش های گیلان را پسماند و فاضلاب دانست و افزود: ۱۱ پروژه تصفیه خانه فاضلاب در سطح استان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد پیشرفت دارد و باید با تامین اعتبار این مسئله را حل کنیم.

وی محل تامین اعتبار را از محل منابع مازاد دولت و سرمایه بانک ها و بیمه ها و سهام عدالت و… دانست و عنوان کرد: گیلان ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و ۷۰۰ هزار تن برنج در سال توید می کند و یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مستقیم و غیر مستقیم در کشاورزی اشتغال دارند و گردش مالی تولید برنج در سال ۳۵ هزار میلیارد تومان است لذا با تجهیز کارخانجات برنجکوبی می توانیم از ۲۵۰ هزار ان ضایعات برنج جلوگیری و زمینه درآمد ارزی را فراهم کنیم.

احمد دنیامالی، نماینده بندرانزلی در مجلس نیز در ادامه، دریای خزر را دارای پتانسیل زیادی دانست و تصریح کرد: به هر علتی تا امروز نتوانستیم نسبت به همسایگان خزر از ایندریا بهره ببریم لذا خواستار تعیین یک نماینده تام الاختیار برای خزر در اتحادیه اوراسیا هستیم.

وی خواستار توسعه کشتیرانی در خزر شد و گفت: خزر یک دریای غیر نظامی بوده و ۵۰ کشتی دولتی و خصوصی برای تجارت دریایی ما در خزر کافی نیست و با توجه به افزایش حم مبادلات باید کشتیزانی را توسعه دهیم.

نماینده انزلی در مجلس، کاهش عمق خزر را تهدیدکننده تالاب و سواحل گیلان و مازندران و حتی گلستان دانست و خاطرنشان کرد: رشت و انزلی دو شهر هم سرنوشت هستند و بر هم اثر می گذارند لذا باید مسئله فاضلاب رشت حل شود.

دنیامالی، رشت را با وجود مهاجرپذیری دارای بافت فرسوده دانست و عنوان کرد: احیای تالاب خواست مردم گیلان بوده و لذا باید طرح ملی نجات تالاب انزلی در دستور کار قرار گیرد.

سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا در مجلس نیز در پایان، ضمن قدردانی از دولت در مهار و کمرشکنی کرونا، اظهار کرد: متاسفانه طی دهه اخیر جمعیت روستایی ما برعکس شده و ۳۱ درصد جمعیت روستایی داریم که خطرناک است، یعنی مردم رغبت به ماندن در روستا ندارند و لذا باید اقتصاد روستا را تقویت و از اشتغال حمایت کنیم.

وی خواستار احیای صنایع گیلان شد و بیان کرد: گیلان در صنعت گردشگری پتانسیل خوبی دارد، اما تاکنون از دریا و ساحل و جنگل و جلگه استفاده خوب نکردیم.

دلخوش بر لزوم تکمیل سدهای مخزنی موجود در گیلان تاکید کرد و گفت: هر شهرستان دو سد لاستیکی داشته باشد تا از خسارات سیل خانه خراب کن کم کنیم. همچنین هر شهرستان باید یک بیل مکانیکی برای لایروبی رودخانه ها داشته باشد.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *