اصفهان

فرش زیبای تاریخ و طبیعت در غرب اصفهان

پهنه گسترده اصفهان تنها مرکز تاریخ و فرهنگ نیست، بلکه در این استان طبیعت کم‌نظیری به لطف رود جاری زاینده‌رود در غرب وجود دارد که زندگی را به ساکنان و گردشگران هدیه می‌دهد.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: اصفهان به دلیل غنای فرهنگی و تاریخی خود و درخشش در ادوار تاریخ ایران‌زمین، یکی از مقاصد محبوب برای گردشگران به خصوص در تعطیلات نوروزی است. پهنه‌ای که تقریباً تمام ایران زمین را در آغوش گرفته و اوج فرهنگی و هنری این تاریخ یعنی صفویه در نصف‌جهان تبلور می‌یابد.

با این حال اصفهان تنها بناها و کاشی‌های با شکوه مرکز و شمالش نیست، بلکه در جای جای آن مقاصدی برای گردشگران وجود دارد که بسیاری از آن‌ها ناشناخته باقی مانده و کمتر مسافر نوروزی به آنجا سری می‌زند. یکی از مقاصد در غرب است که علاوه بر آثار تاریخی، دارای طبیعت کم‌نظیری است که به لطف جاری زاینده‌رود در تاریخ شکل گرفته است.

فلاورجان، یادگاری از دل تاریخ

اولین ایستگاه در سفر از اصفهان به غرب استان، فلاورجان یا همان ورگان قدیم است. محلی که پیش از هرچیزی پل تاریخی آن به چشم می‌خورد. پلی که پایه‌های آن ساسانی بوده و تنها دو قوسی ایستاده بر زاینده‌رود است؛ با این حال بنا در طول تاریخ بارها مرمت شده و آن‌چه امروزه از آن باقی مانده تکه‌ای از صفوی و تکه‌ای از عصر حاضر است که همچنان بر روی آن خودرو و وسایل نقلیه تردد دارد.

از دیگر نقاط تاریخی این منطقه بقعه پیربکران در شهر پیربکران است. بنایی که از عصر ایلخانی به یادگار مانده و قبور اطراف آن نیز رمز و راز بسیاری دارد. در نزدیکی این جاذبه می‌توان سری هم به مسجد جامع اشترجان زد که دیدن این بنای سلجوقی خالی از لطف نیست.

اما بیش از این آثار، آنچه به فلاورجان لعاب می‌دهد، جریان زاینده‌رود در پارک‌های ساحلی آن است، جریانی که در عید نوروز ۱۴۰۱ برقرار خواهد بود و می‌تواند یک تجربه پیک‌نیک ناب را به گردشگران بدهد.

فولادشهر و یک موزه جذاب

در ادامه سیر طبیعی و تاریخی در غرب استان اصفهان به فولادشهر می‌رسیم. شهری که روس‌ها پس از تأسیس کارخانه ذوب‌آهن آن را نیز ایجاد کردند و شهر تازه‌ای محسوب می‌شود. اما گول ساختمان‌های سیمانی و تاریخچه کوتاه آن را نباید خورد، چراکه یکی از جالب‌ترین موزه‌های ایران در فولاد شهر قرار گرفته.

موزه نسخ خطی «پبده» که در واقع توسط یک کلکسیونر شخصی گردآوری شده، محلی از بیش از هزار نسخه از نسخ و اسناد خطی است. در این موزه نسخ خطی از قرآن و بسیاری از کتاب‌های مهم دیگر قابل روئت است، این موزه آرشیو کاملی از روزنامه‌های ایران نیز دارد. اما شاید جالب‌توجه‌ترین سند موجود آن، نسخه‌ای از طومار شیخ بهایی باشد، طوماری که تقسیم آب را نشان می‌دهد.

زرین شهر، عطر برنج و آبی آب

زرین شهر در مرکز شهرستان لنجان یکی از شهرهای مهم استان اصفهان است، شهری که به برنج لنجان آن معروف بوده و بیش از پیش به زیبایی پارک ساحلی خود می‌نازد. این شهر اگرچه در همسایگی دو کارخانه بزرگ ایران یعنی ذوب‌آهن و فولاد مبارکه قرار گرفته، اما در روستاهای اطراف خود مکان‌های زیبای بسیاری جای داده است.

این شهر آثار تاریخی و فرهنگی نیز دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به مسجد صباحی که به فرقه اسماعیلیه منسوب دانسته‌اند اشاره کرد. همچنان حمام صحرایی با کتیبه ۸۰۰ ساله، قلعه اعراب، پل شاه‌نشین و تالار کهن ریز، آسیاب‌ها و کبوتر خانه‌ها از دیگر آثار جالب توجه این منطقه هستند.

باغ‌بهاردان، رقص و آواز زاینده‌رود

مهم‌ترین و زیباترین منطقه گردشگرپذیر در حاشیه زاینده‌رود، باغ‌بهادران است که در اصفهان به آن باغ وردان هم می‌گویند. منطقه‌ای که زیبایی زاینده‌رود در قلب طبیعت به اوج خود می‌رسد و تفرج‌گاه‌های بسیاری در آن وجود دارد. از طرفی این منطقه جز مناطقی است که آب همیشه در آن جریان دارد و زاینده‌رود به معنای واقعی کلمه زنده است.

در باغ‌بهاریان و روستاها و شهرهای اطراف آن، می‌تواند سری به ساحل زنده‌رود زد و یک نیم روز جذاب را در آرامش صدای رود سپری کرد. همچنین این شهر سوغاتی‌های مهمی نظیر آلو و آلوچه‌های خشک نیز دارد که امتحان آن‌ها خالی از لطف نیست.

منبع:خبرگزاری مهر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *