گیلان

دبیرخانه روستاهای ملی صنایع دستی گیلان دایر می‌شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: طبق موافقت وزارت میراث فرهنگی، در پنج روستای ثبت ملی صنایع دستی گیلان به منظور توسعه این رشته و حمایت از هنرمندان آن، دبیرخانه ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فرزاد رشیدی عصر چهارشنبه در آئین افتتاح کارگاه پیکرتراشی چوب در روستای سیبلی بخش لوندویل آستارا اظهار کرد: ریاست دبیرخانه صنایع دستی در روستاهای ثبت ملی بر عهده فرمانداران و در شهرها بر عهده شهرداران خواهد بود.

وی ادامه داد: علاوه بر ثبت ملی پنج روستای صنایع دستی در گیلان، روستای قاسم آباد رودسر  در سال ۹۸ در رشته چادرشب بافی به عنوان روستای جهانی ثبت شده است و ثبت ملی روستای لیالستان لاهیجان در رشته بامبو و شهر آستانه اشرفیه در رشته مرواربافی در سال ۱۴۰۰ پیگیری می شود.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: در ۸۰ رشته صنایع دستی این استان ۲۴ هزار نفر مشغول کار و فعالیت هستند و از همه ظرفیت های موجود برای حمایت از آنها استفاده می کنیم.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این آئین با اشاره به قدمت صنایع دستی این شهرستان، حمایت از راه اندازی کارگاه های این رشته را به منظور اشتغال و درآمدزایی خواستار شد و فعالان این صنعت را به استفاده از از فضای مجازی برای بازاریابی و معرفی آثار خود توصیه کرد.

غلامرضا مرحبا افزود: روستای عنبران آستارا قبل از اینکه به دهکده گلیم گیلان معروف شود، کانون تولید سفال و صنایع دستی بود و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان با تامین زیرساخت ها از هنرمندان مرتبط در آستارا حمایت کند.

وی نبود امکانات اداری، نیروی انسانی و خودروی خدمت در اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا را خاطرنشان شد و با اشاره به گستره حوزه های باستانی و قدمت مناطق تاریخی این شهرستان، تامین زیرساخت ها، امکانات و نیروی انسانی لازم برای اداره میراث فرهنگی آستارا را خواستار شد.

مجتبی آبروشن سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آستارا نیز در خصوص کارگاه پیکرتراشی چوب گفت: این کارگاه با چهار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۶۵ متر مربع فضا با بخش های کارگاه و نمایشگاه ایجاد شده و زمینه اشتغال پنج نفر را فراهم آورده است.

وی از اختصاص تسهیلات حمایتی از ناحیه اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه این کارگاه خبر داد و از فعالان و هنرمندان صنایع دستی خواست تا هنر خود را در قالب فلیم کوتاه آموزشی برای برندسازی و ایجاد زمینه صادرات، در اختیار این اداره قرار دهند.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده است.

منبع:ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *