هورامان

مسیرهای گردشگری کرمانشاه: هورامان/ اورامانات

از ویژگی‌های شاخص این منطقه می‌توان به طبیعت زیبا، معماری منحصر به فرد ابنیه، سبک زندگی، پوشش زیبا و گویش غنی مردم و بسیاری موارد دیگر اشاه کرد که هر کدام به تنهایی می‌تواند در جذب گردشگر در این مناطق مؤثر تلقی شود.

در طول دهه گذشته رشد مفهوم گردشگری در منطقه هورامان سبب شده است علاوه بر تقویت زیر ساخت‌های گردشگری تعامل بالایی میان جامعه میزبان و مهمانان برقرار شود و به همین خاطر می‌توان هورامان را پیشروترین بخش از استان کرمانشاه در بحث گردشگری تلقی کرد.

منطقه هورامان یک گستره بزرگ جغرافیایی است که بخش اعظم آن در استان کرمانشاه و قسمتی نیز در استان کردستان قرار دارد. همچنین بخش کوچکی از این منطقه در خاک اقلیم کردستان عراق قرا گرفته است. در حوزه استان کرمانشاه چهار شهرستان روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی جزیی از هورامان محسوب می‌شوند.

منظر فرهنگی هورامان/ اورامانات

مسافرانی که قصد عظیمت به منطقه هورامان را دارند چیزی در حدود ۷۰ کیلومتر که از مرکز استان کرمانشاه به سمت شمال غرب استان حرکت کنند به شهرستان روانسر می‌رسند که در بدو ورود به عنوان دروازه هورامان معرفی شده است. در همین مکان می‌توان اولین نشانه‌های فرهنگی هورامان را در پوشش مردم مشاهده کرد. خوشبختانه بسیاری از مردم با حفظ سنت‌های دیرین خود در مقابل هجمه تغییرات فرهنگی مقاومت کرده‌اند و همین سبب شده است تا شاهد صحنه‌های منحصر به فردی از مظاهر فرهنگی در هورامان باشیم.

شهرت گردشگری شهرستان روانسر بیشتر به واسطه آثار طبیعی آن یعنی سراب روانسر، قله شاهو و غار قوری قلعه است. هر چند به واسطه‌ی وجود تپه تاریخی موسایی و گوردخمه باستانی این شهر نمی‌توان از هویت تاریخی منطقه چیزی نگفت.

در فصل بهار به ویژه ماه دوم سال بساط عرضه گیاهان دارویی و خوراکی و بسیاری از محصولات روستایی و عشایری که حاصل موهبت طبیعت به مردم این منطقه است یک جاذبه گردشگری جذاب در حاشیه سراب روانسر به شمار می‌آید. موهبتی که خبر از نزدیک شدن به مناطق کوهستانی هورامان می‌دهد. یکی از بلندترین قله‌های کوهستانی استان کرمانشاه یعنی قله شاهو با شهری زیبا در دامان آن به همین نام و روستاهای مستتر در میان جنگل‌های بلوط زاگرس جاذبه‌های شگرفی را رقم زده است که سرآمد همه آن‌ها غار آبی قوری قلعه است، جایی که مقصد قریب به اتفاق گردشگرانی است که به هورامان سفر می‌کنند.

اما یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ایران و به نوعی مرکز منطقه هورامان شهرستان پاوه است. در مسیر روانسر به پاوه پس از دیدن غار شگفت‌انگیز قوری قلعه، سبک معماری روستاها در اثر جغرافیای منطقه رفته رفته عوض می‌شود به گونه‌ای که در کل شهرستان و بخش‌های باینگان و نوسود عموماً خانه‌ها بصورت پلکانی ساخته شده‌اند یعنی حیاط هر خانه بام خانه دیگر است. اوج این معماری پلکانی را می‌توان در شهر پاوه جست شهری که به واسطه تعدد خانه‌های پلکانی به هزار ماسوله معروف است. به صورت کلی این شهرستان دارای تنوع شگرف‌انگیز طبیعی بالایی است به گونه‌ای که اکوتوریسم و به ویژه روستاگردی در آن بسیار رواج دارد. روستاهایی نظیر هجیج، داریان، شرکان، نجار، خانقاه، نسمه، زردویی، ساتیاری و بسیاری دیگر با ایجاد امکانات زیر ساختی قابل قبول برای گردشگران همه‌ساله پذیرای خیل عظیم گردشگران هستند. لذت قایق سواری در سد داریان به همراه تلطیف روح هنگام گذر از آبشار کانی بل آدمی را سر ذوق می‌آورد. البته در سفر به این مناطق نباید از دیدن غار دستکند حسین غافل شد. جایی که حاصل دست و پنجه نرم کردن یک پیرمرد با سنگ خشن کوه در طول سالیان عمرش بوده است.

شهرستان پاوه مرکز انار غرب ایران است به گونه‌ای که به هنگام چیدن انار در پاییز مراسم خاصی در آن جریان دارد. خوشبختانه در سالیان اخیر توجه به احیای فرهنگ و سنن قدیمی همچون آتش نوروز نیز در منطقه جلب شده است و بسیاری از مناطق همجوار را نیز تحت تأثیر قرار داده است.
در روستاهای پاوه صنایع دستی همچون گیوه بافی، شال بافی و ارغوان بافی که به نوعی از ظروف چوبی گفته می‌شود رواج دارد به گونه‌ای که علاوه بر محصولات باغی و ارگانیک، این صنایع دستی نیز در سبد خرید مهمانان جای دارد.

در ادامه سفر در هورامان زیبا شهرستان جوانرود با فاصله ۲۵ کیلومتری شهر روانسر قرار دارد. این شهرستان از گذشته‌های دور مرکز تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی منطقه بوده است به گونه‌ای که دایره این تحولات در بسیاری از مناطق کردنشین ایران و عراق تأثیرگذار بوده است. مراودات مردم جوانرود با سایر مناطق سبب شده است تا اقتصاد شهر بر مبنای تجارت پایه ریزی شود به گونه‌ای که همین امروز هم مهمترین جاذبه گردشگری این شهرستان بازارچه مرزی آن است که سالانه افراد زیادی را به منطقه می‌کشاند. همجواری با کوهستان شاهو سبب به وجود آمدن مناطق بکر طبیعی بیشماری همچون غار کاوات، تفرجگاه شبانکاره، باغستان بیله‌ای، منطقه سپید برگ و بسیاری مناطق دیگر شده است که چشمان طبیعت گردان را به دنبال خود دارد. نوع پوشش و گویش مردم منطقه همچنان بر جذابیت‌های آن می‌افزاید.

در ادامه مسیر جاده‌ای جوانرود به سمت غرب استان کرمانشاه و شهرستان سرپل‌ذهاب منطقه‌ای قرار دارد که شاید در سالیان دور کمتر مورد توجه بوده است و همین سبب شده است تا بتوان یکی از بکرترین مناطق غرب کشور را در ثلاث باباجانی پیدا کرد. منطقه‌ای که صدها سال پیش در متون یونان باستان مورد اشاره بوده است. به طور کلی این شهرستان دو بخش کوهستانی و گرمسیری دارد که بخش کوهستانی آن تازه آباد در مجاورت جوانرود و بخش گرمسیری آن یعنی ازگله در مجاورت سرپل‌ذهاب قرار داد. وجود کوه‌های مرتفعی همچون بمو با دورنمایی از ارتفاعات دالاهو، تپه ماهورهای یکشبی که محل توجه بسیاری از عاشقان طبیعت است، چشمه درمانی ریزه و… برخی از جاذبه‌های این شهرستان محسوب می‌شوند.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *