چابهار

آشنایی با جاذبه های گردشگری چابهار

چابهار

شهرستان چابهار در کنار آب های گرم عمان و در منتهی الیه جنوب شرقی ایران واقع شده است.چابهار از شمال به شهرستان های ایرانشهر و نیکشهر،از جنوب به دریای عمان،از شرق به پاکستان و از غرب به استان های کرمان و هرمزگان محدود می شود.فصول پاییز و زمستان در چابهار محسوس نیست و درختان در همه ایام سال سرسبز بوده و به همین دلیل به منطقه چهاربهار معروف شده و نام چهاربهار به مرور زمان به چابهار تغییر یافته است.

مسجد جامع دزک

مسجد دزک در روستایی به همین نام و در فاصله 3 کیلومتری شرق سراوان واقع شده است.احتمالا زمان ساخت این مسجد به دوران حکومت صفویه باز می گردد.در مسجد جامع دزک دیوارها و ستون ها از خشت و چینه و پوشش سقف از فرآورده های نخل،خرما،گز و کنار ساخته شده است.مسجد دارای دو شبستان زمستانی و تابستانی است.مسجد جامع دزک دارای طاقچه های تزئینی و مقرنس های ویژه،چله خانه ای برای معتکفین و عابدین در سطح زیرزمین می باشد.ستون های مسجد جامع دزک تاحدودی شبیه به ستون ها مسجد تاریخانه دامغان می باشد.

غارهای بان مسیتی

غارهای بان مسیتی در 9 کیلومتری شمال غربی چابهار و در بخش مرکزی روستای تیس واقع شده اند.غارهای بان مسیتی شامل یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی در دامنه کوه شهبازبند می باشد.غار طبیعی به شکل حدودی نیم دایره است و با تراشکاری داخل و دهانه غار توسعه یافته است.غار مصنوعی به فاصله هفت قدم،سمت راست غار طبیعی قرار گرفته و آثار تراش در آن به خوبی قابل مشاهده است.

منطقه حفاظت شده باهوکلات (گاندو)

منطقه حفاظت شده گاندو یا باهوکلات در گوشه جنوب شرقی کشور و در امتداد مرز ایران و پاکستان واقع شده است.باهوکلات تا رودخانه سرباز در بلوچستان گسترده شده و از کوه های کم آب و بیابانی تشکیل شده است.منطقه باهوکلات محل زندگی تمساح تالابی ایرانی به نام گاندو است که در آبگیرهای کم عمق زندگی می کنند.اکوسیستم این منطقه امکان زندگی ماهی گل خور را مهیا کرده است که در آب های کم عمق و بستر رودخانه ها زندگی می کنند.

 

سواحل چابهار

زیباترین منظره غروب آفتاب در سواحل ایران متعلق به ساحل زیبای مکران می باشد.چشم اندازهای بی نظیری در قسمت های جنوبی شهرستان چابهار به دلیل وجود صخره های بزرگی که در اثر پیش روی آب دریای مکران یا همان عمان و فرسایش سنگ های رسوبی به وجود آمده،ایجاد شده است.همجواری چابهار با یکی از بزرگترین منابع آبی کشور موسوم به دریای عمان موقعیت ویژه ای برای توسعه گردشگری،تفریحی و ورزش های آبی فراهم کرده است.

 

بندر گواتر

بندر گواتر در جنوب شرقی ایران،نقطه مرزی ایران و پاکستان قرار گرفته است.این منطقه هم اکنون به یکی از قطب های صادرات غیرنفتی تبدیل شده است.بندر گواتر به دلیل قرار گرفتن در جوار جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران به حساب می آید.رودخانه باهوکلات از ایران و رودخانه نهردشت از پاکستان به خلیج گواتر سرازیر می شوند.ابتدای این خلیج در سمت شرقی دماغه جیوانی و انتهای آن در سمت غرب نقطه ای به نام پسابندر است.

 

خلیج پزم

خلیج پزم یکی از زیباترین سواحل شهرستان کنارک می باشد که در حدفاصل 50 کیلومتری چابهار قرار گرفته که جاده به دریا ختم می شود .خلیج پزم در بین مردم بومی به خلیج تیاب(ساحلی) معروف است. یکی  از جاذبه های اصلی این روستا منظره غروب خورشید در ساحل صخره ای و ماسه ای است که مسافران زیادی  برای دیدن این غروب زیبا و خیره کننده به بندر پزم می آیند.

خلیج پزم

قلعه پیروز گت

قلعه پیروز گت مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان بوده و در بخش مرکزی پنج کیلومتری شمال غربی چابهار در شهر تیس قرار گرفته است.بنا از سنگ های غیر آهکی ساخته شده که از جاهای دیگر به این محل آورده شده اند چرا که جنس تپه ای که بنا بر فراز آن واقع شده است،آهکی و سیلیسی است.برج های ضلع شمالی و جنوبی همچنان باقی مانده اند و در قسمت شمالی دو اتاق کوچ به منظور دیدبانی وجود دارد.

کوه های مینیاتوری

کوه های مینیاتوری یا کوه های مریخی در حدود 40 تا 50 کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر واقع شده اند.کوه های مینیاتوری مناظری از کوه های کره ماه را در ذهن بیننده تداعی می کند.جنس کوه ها رسوبی بوده و فرسایش خاص کوه باعث ایجاد شیارها و تراش های زیبایی شده است.

کوه های مینیاتوری   

تالاب لیپار

تالاب لیپار در ساحل دریای عمان و در مسیر جاده ساحلی چابهار به بندر گواتر قرار دارد.به دلیل قرارگیری تالاب در میان تنگه و دره ی صخره ای مشرف به کوه،آب دریای عمان ایستا شده و منطقه ای مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران ایجاد کرده است.این دریاچه در زمان های خاصی به دلیل وجود پلانگتون ها به رنگ صورتی درآمده و مناظر جذابی را رقم می زنند.

تالاب لیپار

گل افشان

کوه های گل افشان در فاصله 95 کیلومتری غرب بندر کنارک و در دشت کهیر در زمینی مسطح قرار گرفته اند.در این منطقه مجموعه ای از چند تپه با ارتفاع های متفاوت قرار گرفته اند که تنها یکی از آن ها فعال است و بقیه به صورت غیرفعال باقی مانده اند. در بلنداي اين تپه‌ها، دهانه‌ هايي به قطر چند سانتي متر وجود دارد و از دهانه گل‌ فشان كه در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاكستري رنگ خارج شده و به سوي دامنه‌ها سرازير مي ‌شود.در بلنداي اين تپه‌ها، دهانه‌ هايي به قطر چند سانتي متر وجود دارد و از دهانه گل‌ فشان كه در حال حاضر فعال است، به طور متناوب گل خاكستري رنگ خارج شده و به سوي دامنه‌ها سرازير مي ‌شود.

چابهار

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *