گیلان

جذب گردشگر با ایجاد موزه‌های تخصصی در گیلان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان جذب بیشتر گردشگران با ایجاد موزه‌های تخصصی در استان را مورد تأکید قرار داد و گفت: صادرات صنایع‌دستی موجب ارتقاء درآمد روستائیان می‌شود.

مسعود حلاج‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، زمینه‌سازی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم و محتوای مناسب در راستای افزایش زمان ماندگاری گردشگران را در استان گیلان لازم و ضروری خواند و اظهار داشت: ایجاد موزه‌های تخصصی نیز می‌تواند فرصت خوبی برای جذب گردشگران بیشتر به استان گیلان باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه کشورمان از طریق شهرستان آستارا با کشور جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد عنوان کرد: این شهرستان با توجه به غنای فرهنگی، تاریخی و طبیعی، استعدادهای بی‌نظیری در توسعه گردشگری دارد بنابراین باید زمینه توسعه گردشگری آن را فراهم کنیم.

حلاج‌پور گلیم عنبران محله آستارا را از قدیمی ترین زیراندازهای ایرانی که از تمدن غنی این مرز و بوم به یادگار مانده ‌است تلقی کرد و ابراز داشت: در روستای عنبران آستارا بیش از 900 نفر از زنان در منازل خود به گلیم‌بافی اشتغال دارند و می‌توان با توسعه صادرات محصولاتشان زمینه اشتغالزایی بیشتر اهالی را فراهم کرد.

وی مهم‌ترین اثرات و کارکردهای ایجاد موزه‌های تخصصی را نیز برشمرد و در تشریح این مطلب خاطرنشان کرد: ایجاد موزه‌های تخصصی می‌تواند علاوه بر ایجاد زمینه‌های معرفی غنای تاریخی و فرهنگی مناطق مختلف فرصت خوبی نیز برای جذب گردشگر و تکمیل چرخه تولید محتوای فرهنگی و تاریخی در شهرستان‌ها باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان از برگزاری دوره‌های آموزشی بازاریابی و صادرات ویژه شاغلان صنایع‌دستی استان سخن گفت و خاطرنشان کرد: صادرات صنایع‌دستی استان گیلان که رونق خوبی هم دارد هم‌اینک از دو طریق گمرک و چمدانی انجام می‌شود و ارزآوری خوبی را نصیب کشورمان و استان می‌کند.

وی از ذخایر فرهنگی بسیار غنی گیلان سخن گفت و با بیان اینکه نگهداری، حفاظت و صیانت از این گنجینه‌های فرهنگی پرارزش بسیار پراهمیت است اظهار داشت: مجموعه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از تمام بسترها و پتانسیل‌های موجود برای صیانت و پاسداری از میراث ناملموس استان استفاده می‌کند.

حلاج‌پور میراثی که جهانی می‌شود را منحصربه‌فرد و فاقد جایگزینی خواند و با بیان اینکه چنین آثاری برای همه بشریت ارزشمند هستند عنوان کرد: ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که بخش عمده‌ای از آن در گیلان قرار دارد، تیرماه سال 98 در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد.

وی تحلیل و تفسیر اهمیت جنگل‌ها، تبیین فرهنگ هیرکانی و برنامه‌ریزی توسعه محور با رویکرد پایداری را برای صیانت از جنگل‌های هیرکانی امری لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: حفظ محیط زیست و آموزش همگانی وظیفه‌ای خطیری است که بر دوش دستگاه‌های اجرایی، تشکل‌های مردمی و فعالان این حوزه است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با یک برنامه‌ریزی دقیق و مستمر برای تحقق اهداف اشاره شده تلاش می‌کند.

منبع:تسنیم

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *