ابرکوه

معماری ابرکوه ؛ تلفیقی از معماری کویری و کوهستانی

سرپرست پایگاه میراث فرهنگی بافت تاریخی ابرکوه گفت: ابرکوه شهری است که بر بستر سنگی واقع شده و معماری آن تلفیقی از معماری کویری و کوهستانی است.

«حمید مشتاقیان» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در رابطه با شهر نمونه گردشگری ابرکوه، اظهار کرد: شهر کویری ابرکوه در استان یزد از زمان پیدایش روی رشته سنگ‌های متعدد موازی با هم ساخته شده است که کشیدگی شرقی و غربی دارد.

وی افزود: ویژگی مذکور عاملی است که مردم را به ساخت منازل مسکونی روی این سنگ‌ها و در دل آنها سوق داده است تا علاوه بر مصون ماندن از آسیب‌های احتمالی طبیعی، زندگی مسالمت‌آمیزی با طبیعت داشته باشند.

مشتاقیان خاطرنشان کرد: در اکثر نقاط شهر به‌ ویژه در محلات دروازه میدان و درب قلعه ابرکوه می‌توان خانه‌های قدیمی و بعضاً ساخته شده جدیدی را نیز روی تخته‌سنگ‌ها واقع شده در بستر شهر مشاهده کرد.

وی تصریح کرد: هرچند شهر ابرکوه در پهنه‌ی کویری آرمیده اما به‌ نوعی برخی ویژگی معماری مناطق کوهستانی را نیز می‌توان در آن دید به طوری که تلاش‌ مردمان این دیار کهن برای غلبه بر سنگ‌های سخت، اولین نمود بارز خود را در ایجاد خندق‌های ساسانی ابرکوه نمایان می‌کند.

این مسئول در پایان ردر این خصوص نیز افزود: از عجایب هنر دست بشر و ساکنین شهر ابرکوه، حفر خندق‌های سنگی در اطراف قلعه‌های مسکونی برای حفظ کردن خود از انواع آسیب‌های طبیعی و انسانی بوده است که در آن زمان بدون در اختیار داشتن هیچ‌گونه ابزار پیشرفته‌ای و تنها با دست، قریب به هزار متر خندق را در دل‌ سنگ سخت حفر کرده‌اند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *