گردشگری

دورنمای گردشگری ۲۰۲۱

بهداشت و سلامت در پساکرونا بیشترین نگرانی گردشگران خواهد بود. رفتار سفر تغییر کرده و پیش‌بینی می‌شود که روند جدید سفر، گردشگری سال ۲۰۲۱ و بعد از آن را شکل ‌دهد.

به نقل از نیوز، همه‌گیری و شرایط اضطراری بحث‌های زیادی را در مورد تاثیر گردشگری انبوه مطرح کرده است. این موضوع باعث ایجاد انگیزه در گردشگران و همچنین مشاغل و سازمان‌های مدیریت مقصد می‌شود تا توجه بیشتری به گردشگری پایدار داشته باشند.

در سال ۲۰۲۱، اولویت برای بسیاری از گردشگران؛ تجربه، تغییر فضای زندگی و گذراندن اوقات با خانواده و دوستان خواهد بود و این مورد به کسب‌وکارهایی نیاز دارد تا محصولات را تغییر دهند، از رعایت موارد بهداشتی دقیق اطمینان حاصل کنند و شرایط رزرو را انعطاف‌پذیر کنند.

گردشگری حیات‌وحش

پس از ماه‌ها ملالت و تشویش، اشتیاق جهانی برای حضور در فضاهای کاملا باز افزایش یافته است. برای مثال، پارک‌های ملی و ایالتی در ایالات‌متحده باسیل عظیمی از بازدیدکنندگان بعد از محدودیت خانه‌نشینی مواجه شدند و قرار است این روند در سال ۲۰۲۱ و بعدازآن نیز ادامه یابد. این گذراندن زمان در حیات‌وحش به‌عنوان پادزهری در زندگی مدرن شهری خواهد بود.

با توجه به افزایش روزافزون گردشگران، اولویت اول سازمان‌های مدیریت مقصد، حفظ مکان‌های حیات‌وحش خواهد بود و در صورت لزوم محدودیت‌های فوری برای بازدیدکنندگان اعمال خواهد شد. در آینده ارتباط دوباره با جهان طبیعی اهمیت بسیاری خواهد داشت. تاکنون، بیشتر افراد برنامه‌هایی را برای روز تعطیلات برنامه‌ریزی کرده‌اند، اما هرچه حیات‌وحش اهمیت بیشتری پیدا کند، تجربیات بعد از غروب ازجمله آتش‌بازی، تماشای ستاره‌ها، کلاس‌های نجوم و خوابیدن زیر آسمان شب نیز بیشتر موردتوجه قرار خواهد گرفت.

اکوتوریسم (طبیعت‌گردی)

تعریف انجمن بین‌المللی اکوتوریسم از طبیعت‌گردی چنین است: «اکوتوریسم سفر مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط‌زیست و رفاه افراد بومی را حفظ می‌کند و همچنین آموزش‌هایی را نیز شامل می‌شود.»

اکوتوریسم نوعی سفر بوده که اشکال مختلفی دارد و در دهه گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. با شیوع همه‌گیری کروناویروس، افراد درباره نحوه سفر دقت بیشتری می‌کنند و به دنبال هتل‌ها و شرکت‌هایی هستند که همه تلاش آن‌ها تاثیر حداقلی بر روی کره زمین رادارند. رعایت فاصله اجتماعی به دلیل همه‌گیری، فرصتی برای شروع دوباره و انجام کارهای بهتر در سال‌های آینده را هموار خواهد کرد.

Cultivacations (واژه مرکب از دو کلمه کشت کردن و تعطیلات) نوعی گردشگری اکوتوریسم است که با همه‌گیری کووید- ۱۹ آغاز شد. برخی از این مکان‌ها، Hoshino Resorts ‘Risonare Nasu، مزرعه‌ای ارگانیک در ژاپن است که در سال ۲۰۱۹ افتتاح شد و نیوت (Newt) در سامرست انگلستان است که خانه‌های ییلاقی و باغ‌های باورنکردنی دارد. همچنین، هتل Torgglerhof Apple ایتالیا، هتلی درجه‌یک و باکیفیت است که افراد می‌توانند در آنجا تراکتور سواری کنند و از درختان میوه بچینند.

گردشگری

گردشگری عشایری

سفرهای نقطه‌به‌نقطه که مسافران به یک مکان واحد سفر می‌کنند و سپس به خانه برمی‌گردند با روند رو به رشد، سفرهایی که در چندین مکان داخلی انجام می‌شود و سرعت کمتری دارد، رقابت می‌کند. اتصال به روند عشایر دیجیتال است که افراد را قادر به کار، از هرجایی می‌کند و اجازه می‌دهد که سفر بیشتر طول بکشد. در آینده این مورد بسیار متداول‌تر خواهد بود. در سال ۲۰۲۱، گردشگری عشایری هنگامی‌که به دلیل محدودیت‌های مرزی بیماری کووید- ۱۹ ایستگاه‌های کاری مرسوم شده باشد، فضای زیادی برای رشد دارد.

گردشگری سلامتی

قرن‌هاست که سفر به‌عنوان دروازه‌ای برای بهبود فردی (دسترسی به «شهرهای درمانی» اروپا تا ثبت‌نام در گوشه‌نشینی‌های یوگا در هند) در نظر گرفته می‌شود. در دوران کروناویروس تلاش برای بهبود سلامت و ایمنی انگیزه‌ای قدرتمند برای گردشگران در سطح جهان خواهد بود.

بر اساس گزارش موسسه جهانی سلامتی تا سال ۲۰۲۲، گردشگری سلامتی ۹۱۹ میلیارد دلار امریکا ارزش دارد که ۱۸ درصد از کل گردشگری جهان را شامل می‌شود.

گردشگری بر اساس توجه به طول عمر، جنبه‌ای از گردشگری سلامتی خواهد بود. مناطق آبی جهان یونان، ساردینیا (جزیره‌ای در ایتالیا)، کالیفرنیا، کاستاریکا (کشوری در امریکای مرکزی و ژاپن) به‌عنوان مکان‌هایی هستند که کارشناسان ادعا می‌کنند در این مناطق تعداد افراد بیشتر از حد معمول زندگی می‌کنند. در آینده این مناطق به کانون‌های گردشگری طول عمر تبدیل خواهند شد. به‌عنوان‌مثال، هتل Halekulani در جزیره اوکیناوا ژاپن، اسرار طول عمر را ارائه داده است، درحالی‌که هتل لوکس Borgo Egnazia در پولیا (Puglia) ایتالیا (نزدیک به ساردنیا) برنامه‌های عمر طولانی را با الهام از منطقه آبی به فروش می‌رساند.

در واقع، هدف گردشگری سلامتی ارتقاء سلامت و رفاه از طریق فعالیت‌های جسمی، روانی یا معنوی است.

گردشگری واقعی

در عصر اینستاگرام، واقعیت آرزوها به یکی از جنبه‌های ایده‌آل زندگی تبدیل شده است، به‌خصوص زمانی که بسیاری از جنبه‌های زندگی افراد در غرب به‌صورت آنلاین و به‌ظاهر بی‌عیب و نقص مشاهده می‌شوند. زمانی که نوبت به سفر می‌رسد، گردشگران قصد دارند خود را در مقصد غرق کنند و همه موارد را واقعی تجربه کنند.

در این نوع گردشگری، تعامل با جوامع محلی به روشی ایمن و محترمانه جنبه مهمی خواهد داشت، گردشگران مشتاق یادگیری و شکل گیری روابط انسانی هستند. با ایجاد فرصت تماس مستقیم افراد خارجی با جوامع محلی (درصورتی‌که انجام این کار در پساکرونا ایمن باشد) اکوسیستم سودمند متقابل ایجاد می‌شود. برای بسیاری از مسافران، اقامت در یک هتل یا استراحتگاه به معنای منزوی شدن است اما در سال ۲۰۲۱ و بعد از آن، گذراندن وقت با ساکنان منزوی باعث ایجاد و احیای مجدد ارتباطات انسانی و سرمایه برای افرادی می‌شود که بیشتر به آن نیاز دارند.

گردشگری آگاهانه

گردشگری آگاهانه عبارت است از ایجاد ارتباطات عمیق‌تر با مکان‌هایی که افراد با نگرش «استفاده کمتر، تاثیر بیشتر» از آن بازدید می‌کنند. با اجتناب از سفرهای مملو از برنامه و موارد مشخص سفر می‌کنند. سفر آگاهانه، اصطلاحی است که چندین سال است در مجله‌ها و شبکه‌های اجتماعی عنوان می‌شود. این نوع سفر به‌اندازه‌ای که در همه‌گیری مهم شد، تاکنون مطرح نشده بود، زیرا افراد آسیب‌هایی که گردشگری به محیط‌زیست، شهرهای تاریخی و مناطق حفاظت‌شده وارد می‌کند را متوجه شدند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *