البرز

از ثبت ۱۳ اثر ملی تا مرمت بیش از ۴۰۰ شیء، سند و بنای تاریخی در البرز

استان البرز با پیشینه کهن و غنای فرهنگی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری را در پهنه بکر و کوهستانی خود جای داده است که نظر هر بیننده و گردشگری را به سوی خود جلب می‌کند.

بدون شک مجموعه فعالیت‌های حفاظتی، مرمتی، تهیه پرونده‌های ثبتی و تعیین حریم از جمله اقداماتی است که امری دائمی بوده و هرساله با تلاش کارشناسان مربوطه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

شهرستان‌های شش‌گانه البرز شامل کرج، فردیس، نظرآباد، ساوجبلاغ، اشتهارد و طالقان که سال گذشته شهرستان چهارباغ نیز به آن‌ها افزوده شد با آب و هوای مطبوع، طبیعت زیبا، تنوع گیاهی و جانوری و… مقصد گردشگران و مسافران بسیاری در طول سال است.

سال گذشته طی برگزاری جلسات متعدد کارشناسی طرح‌های مرمتی بررسی، تصویب و اجرایی شد.

ساماندهی و مرمت ۵ بنای تاریخی 

در حوزه مرمت ابنیه تاریخی مرمت چهار گنبد، طاق‌ها و بخشی از فضای معماری داخلی کاروانسرای ینگی‌امام ساوجبلاغ، گنبد و بخشی از دیوارهای داخلی و بیرونی مسجد نجم‌آباد نظرآباد، مرمت کامل و راه‌اندازی آسیاب آبی مهدی‌آباد، حفاظت و مرمت اضطراری پل تاریخی کرج، ساماندهی مجموعه کاخ مروارید برنامه‌ریزی و اجرایی شد.

مرمت و حفاظت ۴۰۰ سند و شیء تاریخی طی سال ۹۹

پاک‌سازی، مرمت، حفاظت و تهیه شناسنامه ۳۵۰ برگ سند مدرسه فلاحت و ۵۰ مورد دیگر که شامل اشیای سفالی، سرامیکی و اسناد و کتب خطی می‌شوند.

در کنار حفاظت و مرمت آثار تاریخی و طبیعی، تشکیل و پیگیری پرونده‌های ثبتی از لازمه‌های ثبت آن در فهرست آثار ملی است که پیوسته با تلاش کارشناسان مربوطه با جمع‌آوری اطلاعات و جزئیات مورد نیاز انجام می‌شود.

پیگیری پرونده‌های ثبت جهانی

پرونده ثبت جهانی کاروانسرای ینگی‌امام نظرآباد به عنوان بنای شاخص واقع در مسیر تاریخی و تجاری ابریشم و ثبت جهانی درخت ۲۸۰۰ساله ارس شهرستانک به عنوان کهنسال‌ترین درخت کشور به همت کارشناسان حوزه ثبت در دست پیگیری قرار دارد.

ثبت ۱۳ اثر طبیعی، منقول، غیرمنقول و ناملموس در فهرست آثار ملی

از میان آثار طبیعی چنار کهنسال نوجان، چنار کهنسال حصار و تپه‌های رنگی اشتهارد، هنرستان هنرهای تجسمی پسران کرج، خانه آیت‌ا… برهانی اشتهارد و تپه جنوبی لشگرآباد به عنوان آثار غیرمنقول، ۵ اثر منقول تاریخی‌فرهنگی موشلان‌تپه روستای اسماعیل‌آباد شهرستان ساوجبلاغ شامل سه ظرف پایه‌دار منقوش و دو ظرف قدح منقوش متعلق به هزاره پنجم قبل از میلاد و مهارت بافت قالی آجین‌دوجین و مهارت تهیه شیرینی سنتی تومزگه از جمله آثاری بودند که در فهرست ناملموس ملی به ثبت رسیدند.

لزوم ایجاد و راه اندازی موزه‌های تخصصی

وجود اشیا، آثار و ابنیه تاریخی در گستره البرز لزوم راه‌اندازی موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، تخصصی و… را فراهم می‌کند. بر این اساس لزوم ایجاد و راه‌اندازی آن در استان البرز از جمله مواردی است که در سال گذشته به طور جد از طرف فریدون محمدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاران معاونت میراث‌فرهنگی پیگیری شد و با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با تجهیز و سامان‌دهی موزه‌ها امکان بازدید عموم در ایام نوروز و به طور رایگان فراهم شد که ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با استقبال چشمگیری مواجه شد. همچنین موزه جانورشناسی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران نیز در فهرست موزه‌های استان ثبت و مجوز آن طی مراسمی به مسئولین مجموعه دانشکده کشاورزی کرج اعطاء شد.

پیگیری‌ها به منظور افتتاح موزه‌های بیشتر در سال جاری همچنان ادامه داشته و به زودی شاهد راه‌اندازی آن‌ها خواهیم بود.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *