رسانه‌ها

بهره‌گیری صحیح از رسانه‌ها عامل اثرگذار در رونق صنعت گردشگری ایران

رشد و توسعه گردشگری، نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های متعددی دارد اما متأسفانه آنچه که شاهد هستیم اینکه در کشور ما، گردشگری موضوعی سهل می‌نماید و زمانی که از رشد و توسعه گردشگری سخن به میان می‌آید، تمامی افراد، از هر گروه سنی و با هر تخصصی در رابطه با این صنعت نظر می‌دهند و خود را صاحب‌نظر این حوزه مهم می‌دانند.

این در حالی است که رشد و توسعه گردشگری، بدون برنامه مطالعاتی و حضور متخصصان امر ممکن نخواهد بود، این صنعت برای رشد و توسعه نیاز به انجام مطالعات امکان‌سنجی، شناخت ظرفیت‌ها، بررسی راه‌های جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی، بررسی راه‌های معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌ها، راه‌های جلب مشارکت عمومی و… دارد.

اما مهم‌ترین نکته در رشد گردشگری که می‌تواند نقش مؤثری در توسعه و ترویج گردشگری داشته باشد، استفاده صحیح از ظرفیت رسانه‌های جمعی است.

رسانه‌ها با داشتن نقش‌هایی چون فرهنگ‌سازی، آموزش، اطلاع‌رسانی و ایجاد مشارکت اجتماعی نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای در توسعه صنعت گردشگری دارند.

رسانه‌ها به دلیل گستردگی و اثرگذاری بالایی که بر مخاطبان دارند، می‌توانند نقش مؤثری در رشد و توسعه گردشگری و معرفی ظرفیت‌ها داشته باشند. اما سوال اینجاست که رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های اینترنتی و… تا چه حد در این زمینه مشارکت دارند؟

رسانه‌ها با تصویرسازی، ترغیب، اقناع، نیازسنجی، آگاه‌سازی و… می‌توانند زمینه‌ساز ارتباط موثر و تصویرسازی مثبت از جاذبه‌های گردشگری هر استان و ایران عزیزمان باشند و استفاده از فناوری‌های نوین در این راستا می‌تواند اثر رسانه‌ها را چند برابر کند.

یکی از برنامه‌های مهم وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها در معرفی ظرفیت‌های گردشگری بکر کشور باشد. گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی ایران باید حضور مستمر و مؤثری در رسانه‌ها و به ویژه شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی رسانه ملی داشته و علاوه بر آن برنامه مدونی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران در سطح بین‌الملل و شبکه‌های برون‌مرزی وجود داشته باشد.

به هر روی و با گذر زمان، شاهد کاهش شیوع و از بین رفتن ویروس کرونا خواهیم بود و ضروری است در این شرایط از ظرفیت‌های موجود برای معرفی جاذبه‌های گردشگری، هنر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایرانی و تاریخ و تمدن ایران کهن بهره‌برداری کرد. در حال حاضر می‌توان با استفاده از ظرفیت تبلیغات و فضای مجازی، زمینه گردشگری مجازی و بر بستر دیجیتال را فراهم کرد تا پس از پایان کرونا، گردشگران داخلی و خارجی برنامه سفر از پیش تعیین شده به مقاصد گردشگری داشته باشند.

نکته مهمی که بیان آن ضروری است، برنامه‌ریزی برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌های کمتر معرفی شده است. متأسفانه در سال‌های گذشته بیشتر تبلیغات و معرفی انجام شده در زمینه ظرفیت‌های گردشگری بر روی استان‌های بزرگ و شناخته شده تمرکز داشته و این در حالی است که تمامی استان‌های کشور باید به عنوان مقصد سفر در نظر گرفته شوند و رشد گردشگری زمینه‌ساز رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در تمامی ایران باشد.

ساخت فیلم و مجموعه‌های تلویزیونی جذاب همانند «پایتخت»، «نون خ» و… و تداوم این جریان، پخش تیزرها و کلیپ‌های کوتاه یک تا چند دقیقه‌ای از جاذبه‌های استان‌ها، حضور چهره‌های شاخص سینمایی و تلویزیونی در استان‌ها و تهیه برنامه‌های جذاب از حضور این افراد، اختصاص یک بخش خبری به خبرهای مهم حوزه گردشگری، استفاده گسترده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی و استفاده از فیلم و کلیپ‌های مخاطبان و مردم جوامع محلی در زمینه معرفی آثار تاریخی در رسانه ملی و… زمینه‌ساز افزایش هر چه بیشتر توجه عمومی به رسانه ملی، ایجاد همبستگی عمومی در معرفی آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و جلب توجه عمومی به این داشته‌های مهم خواهد بود.

منبع:میراث آریا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *