مسجد شیخ لطفالله؛ میراث فرهنگی جای آزمون و خطا نیست
/0 دیدگاه /در اخبار گردشگری /توسط Shahrzad Dehghaniاما در روی دیگر سکه، تمام این افتخارات و تعدد آثار تاریخی و هنری صنایع دستی و محورهای گردشگری خود باعث ایجاد بحرانهای بزرگی شده است. همهگیری ویروس کرونا کمر گردشگری و فعالان آن را شکسته، تحریمها و روند کند صادرات دهها هزار هنرمند صنایع دستی اصفهان را به زانو درآورده و انبوهی از تخریبها و پروژههای مرمتی بر زمین مانده و ناتمام امان بناهای تاریخی را بریده است.
این شرایط در سالهای گذشته اصفهان را به سمت یک بحران پیش برده و حجم زیادی از کارهای انجام نشده بر دوش مدیران حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان مانده است. شاید به همین دلیل بود که فعالان و علاقهمندان به میراث فرهنگی و گردشگری استان در انتخاب مدیرکل جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان حساسیت بسیاری به خرج دادند.
حساسیتی که نمایندگان مجلس، مدیران عالی وزارت میراث فرهنگی و مدیران عالی استان اصفهان هم کشیده شد و در نهایت «علیرضا ایزدی» در هفتم دیماه سال جاری بر صندلی مدیرکلی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اصفهان تکیه زد تا این اداره پس از گذشت حدود شش ماه از فوت مرحوم فریدون الهیاری صاحب مدیرکل شود.
مدیرکل جدید اصفهان، همدانی است و با کولهباری تجربه به این استان آمده است، او علاوه بر مدیرکلی حکم مشاور وزیر نیز دارد تا با اختیارات بیشتری به وضعیت اصفهان رسیدگی کند. گفتوگو با علیرضا ایزدی به شرح زیر است:
شرایط اصفهان در حوزههای سهگانه مسئولیت خود را چگونه ارزیابی کردید؟
در حوزه میراث باید نگاه تخصصی را حاکم کرد و از برداشت سلیقهای دست برداشت و واقعیتها را دید. در حوزه صنایع دستی در بخش بازاریابی خوب عمل نشده و باید تغییر نگاه و تلاش بهتری صورت گیرد. تعاملات با دستگاههای مختلف باید افزایش یابد و برای مثال نمایشگاه بینالمللی اصفهان یک ظرفیت ویژه است و مسئولان آن نیز راغب به همکاری هستند. به طور کلی در حوزه تعامل با دستگاهها دچار مشکل هستیم.
اکنون برای شکلدهی این تعامل چه فعالیتهایی صورت گرفته؟
این محور دقیقا شامل چه نقاطی میشود؟
در دورههای گذشته دستگاههای مختلف از جمله دانشگاهها، شهرداری و اتاق بازرگانی به شکل مستقل به حوزه گردشگری و صنایع دستی ورود کرده و فعالیتهایی انجام میدادند؛ برنامهای برای جمع کردن این بخشهای زیر یک سقف دارید؟
به عنوان مثال در خلق برند گردشگری استان در دانشگاه، اتاق بازرگانی و اداره میراث فرهنگی کارهایی انجام شده، در صورتی که این فرصتسوزیها معنا ندارد. اتاق بازرگانی ۵۰۰ میلیون برای این برند هزینه کرده و ما هم به هر نتیجهای تخصصی برسند قبول داریم. در نگاه توسعه مدیریتی به هیچ وجه دنبال عملکرد جزیرهای نیستیم و اعتقادی به آن ندارم.
تمام مجموعهها و ارگانهای فعال در بخشهای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید در کنار هم قرار بگیرند و با یک تقسیم کار همراستا و همسو عمل کرد. ما آمادگی این را داریم که با محوریت توسعه پایدار استان و شهرستان اصفهان اقداماتی که انجام دهیم که همه دستگاهها تأثیرگذار باشند. هدف ما رسیدن به آن توسعه است، در این راه مشکلات و معضلاتی وجود دارد که به خوبی همه بر آن واقف هستند.
راهمان را باید مشخص کنیم و در ابتدا باید از عملکرد جزیرهای فاصله گرفت و هدف جدیدی را مشخص و در آن راستا عمل کرد. مدیریت عالی استان و مجموعههایی از جمله شهرداری نگاه وحدت آفرین دارند و این موضوع میتواند ما را پیش ببرد و اتفاقات خوبی را رقم بزند.
یکی از داغترین و مهمترین موضوعات میراثی اصفهان در دو سال گذشته مرمت گنبد مسجد شیخلطفالله بوده؛ به تازگی مدیر پایگاه جهانی میدان نقش جهان گفته بود که پیمانکاری برای انجام این پروژه مشخص نشده و نمیداند که چه کسی را برای کار بیاورد.
پیمانکار باید اهل فن باشد تا دچار ریسک آزمون و خطایی نشویم، بنایی مانند مسجد شیخ لطفالله بنایی نیست که امکان آزمون و خطا به ما بدهد. باید در مسیر قانونی و منطقی بهترین پیمانکار را برای مرمت این بنا انتخاب کنیم.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.